auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault 0: Oliepeil automatische versnellingsbak Renault Clio 1.4 bouwjaar

Bouwjaar: 2006

Ik heb een Clio automaat van 1992 met 50.000 kilometer. De afgelopen jaren heeft de
auto gemiddeld 400 kilometer per jaar gereden. In eerste instantie ging de automaat
regelmatig in storing. Na wat kilometers is dit probleem zo goed als over.
Omdat er aan de bovenzijde/achterzijde van de automaat ATF wil ik de versnellingsbak
peilen. Wie kan mij vertellen hoe dit moet? In andere berichten het ik iets gelezen over
een vierkante plug waaruit gedurende 20 sec. minimaal 0,1 liter ATF moet uitlopen.
Vierkante pluggen zitten alleen aan de onderzijde van de versnellingsbak (2 stuks).
Zijn dit de juiste, en welke te gebruiken??
Graag een reactie van iemand die dit vaker heeft gedaan.

Geplaatst door

Don2347 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als deze automaat nog nooit is ververst wil ik je dringend aanraden dit te doen.
Korte stukjes rijden is slecht voor de ATF.

Die pluggen aan de onderkant zijn waarschijnlijk de aftapplug en de peilplug. Waarschijnlijk zit er aan de zijkant een vulplug. Zuig daar eens wat olie uit (bijv. met apothekerspuit met slangetje). Is de olie zwart en ruikt verbrand? Foute boel.
Is de olie alleen zwart? Paar keer achter elkaar verversen en zeef + pakking bij de laatste keer.
Verversen bij de dealer is duur. Probeer het zelf te doen maar peilen kan alleen de dealer doen, dus meet de hoeveelheid olie die er uit komt.

Toevoeging: er gaat Dexron-II in. Dexron III is ook goed (beter zelfs)

AS1 250

18 jaar

De kleur van de ATF zit tussen rood en bruin in.
Het vullen kan via een peilbuis die afgedopt is.
Alleen het peilen is een probleem.
Blijkbaar is er een bepaalde procedure voor.
En ik zou graag willen weten welke.
Volgens de gegevens gaat er 4 liter in, maar geldt
dit ook als de bak alleen afgetapt is?

Don2347 0

18 jaar

Beetje bruine ATF is niet zorgelijk maar wel aan verversing toe.

Over het algemeen geldt voor Renault automaten dat deze moeten worden opgewarmd tot 60 graden.
Vervolgens peilplug openen. Komt er minder dan 0,1 liter uit gedurende 20 seconden, dan 1 liter bijvullen en procedure herhalen.
Het punt is dat je een meetkast nodig hebt om de baktemperatuur te bepalen.
Ga niet zomaar een liter bijvullen want te veel of te weinig kan allebei schadelijk zijn.

Bij aftappen komt er ongeveer 3 tot 4 liter van de totaal 6/6.5 uit. De rest blijft in de koppelomvormer achter en krijg je er niet zomaar uit. Vandaar dat meerdere malen achter elkaar verversen noodzakelijk is bij hele smerige olie.

AS1 250

18 jaar

Zit de peilplug in het carterdeksel aan de onderzijde?
Er zitten namelijk 2 pluggen met beiden een vierkant gat.
De voorste plug zit iets hoger dan de achterste.?
Is de voorste de peilplug

Don2347 0

18 jaar

Je hebt waarschijnlijk een AD4 bak. De peilplug zit het meest naar de zijkant van de auto zeg maar.
In het verlaagde gedeelte.

Even nog een waarschuwing hoe belangrijk die 60 graden is.
Ik heb een keer mee mogen kijken hoe de garage de verversing deed. Een leerlingmonteur ging er mee aan de slag. Ik zag de bui al hangen...
Eerst werd gepoogd de bak te vullen aan de bovenkant via een heel smal tuitje onder een zwarte knop.
Dat lukte niet. Uiteindelijk werd de vulopening aan de zijkant gevonden.
Vervolgens was hij een tijdje in de auto aan het zoeken. Hij zocht de aansluiting voor de diagnosecomputer.
Ik heb hem duidelijk gemaakt dat die onder de motorkap zit. Die werd aangesloten en zul je net zien, de computer vertikte het.
Vervolgens werd als alternatief de XR25-kast uit de kast getrokken. Na wat gekloot eindelijk de temperatuur. Die was inmiddels 87 graden geworden!
De peilplug werd geopend. Daar stroomde meer dan 0,1 liter uit.

Die weken daarna krijg ik last van uit z'n versnelling gaan in scherpe bochten. Duidelijk gevalletje te weinig olie.
0,3 liter bijgevuld. Probleem opgelost.

Toevoeging: voor het peilen moet eerst 0,5 liter worden bijgevuld. Druppelen telt niet mee bij het bepalen van de hoeveelheid die er uit komt.

Ik zou er niet aan beginnen zonder meetkast...

AS1 250

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.