Hallo,
wellicht nog geen gigantisch probleem, maar het valt mij op en het stoort me, en dit gaat om mijn eigen auto.
Ik heb een safrane 2.5, welke na 330.000km nog altijd super loopt. Stationair perfect, geen horten en stoten, motor klinkt nog als een zonnetje.
Nu als ik in zijn vrij heel rustig de toeren op laat komen, dan tussen 2000 en 2500 is er een duidelijke trilling voelbaar! De auto schudt dan echt n beetje. Daaronder en daarboven is t weer weg. Ook heb ik het idee (nu ik dit gevoeld heb) dat de auto bij een cruise-snelheid passen bij die 2000-2500 toeren hij ook een beetje inhoudt. Maarja dat kan ook tussen de oren zitten, het is nu alleen voor mij merkbaar, passagiers voelen t niet :)
Pas grote beurt gehad, olie, bougies, luchtfilter, gasklephuis gereinigd, alles gedaan. Is dit gewoon een ouderdomsverschijnseltje (klepjes die niet 100% meer sluiten) of misschien zegt iemand hé dat ken ik van die motor (volvo 2.5 !)
.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze motor heeft hydraulische klepstoters? Heb je het probleem op zowel benzine als gas?
Lijkt op benzine hetzelfde te doen. Hij heeft inderdaad hydraulische stoters.
Ik zou denken aan de potmeter van de gasklep die hapert. Verder map-sensor, slechte contacten of ontsteking.
Al geprobeerd uit te lezen bij het probleemtoerental?
17 jaar
Nou viel me het volgende op.
Een collega van me heeft een ford focus ST, grotendeels dezelfde motor.
Zijn auto trilde enorm. Vanalles geprobeerd, balanceren, nieuwe banden etc, het bleef. Ze kwamen erachter dat de hele auto trilde bij 3000 toeren! de motor beefde gewoon, als je stilstond ook dus. Eronder en erboven was weg. Het is iets ernstiger dan bij mij, in bij mij is het wat eerder, maar exact hetzelfde verschijnsel, bij dezelfde (basis)motor.
Heeft niemand dit ooit meegemaakt? AS1, ben een poos weggeweest, zal die sensoren eens nameten. Met een KTS kast zou ik er zo een fout in moeten vinden?
Ik heb het volgende onlangs gehad: bij constante snelheid en zelfs met cruise control aan, soms plotseling even inhouden. Verder aarzelend oppakken vanuit gaslos.
Na schoonmaken van de gasklep en de sleepcontacten v/d TPS (gasklepsensor), was het weg.
Ik kan me voorstellen dat vuil op een bepaald stukje van je TPS ook een verklaring voor jouw probleem zou kunnen zijn. Je kunt proberen de weerstand te meten met een multimeter.
Testkasten ben ik (nog) niet bekend mee.
Uitlezen bij het probleemtoerental lijkt me een logische werkwijze.
17 jaar
staat de distributie nog op tijd?
Throttle position (TP) sensor
Resistance between terminals 1 and 3:
-at idling: 1.0 kΩ ±10 %
-at full load: 2.6 kΩ ±10 %
17 jaar
Ja, distributie heb ik pas vervangen, lijkt me dat deze goed staat, gezien de auto verder prima loopt en verbruik normaal is.
Ik zal de TPS eens nameten.
Nog vorderingen?
16 jaar
AS1, dank voor je PM op het safraneforum!
De gaskleppotmeter nog altijd geen aandacht gegeven (ook omdat ik er minder last van had). Maar een regel van je waar ik eerder over heen las:
'inhouden bij constante snelheid zelfs met cruisecontrol aan'
De auto stottert inderdaad wel eens bij constante snelheid, idd ook met cruisecontrol. Wat me dan opvalt is, dat wanneer ik op gas rij, de 'huidige verbruiksmeter' zeer laag gaat aangeven, tot wel 0,0. De auto stottert op dat moment dan ook. De gaskleppotmeter klinkt dan zeer logisch, aangezien de storing "voor" de gasinstallatie moet liggen, de originele ECU heeft er mee te maken gezien de verbruiksmeter. De gasinstallatie neemt de output over en houdt het gas in. Hij stottert dan.
Ik ga die potmeter nakijken en inderdaad eens checken of het trillen daar ook aan lig
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Safrane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar