Ik heb al veel gelezen over de verwarmingsproblemen van de Clio; mijn dochter wordt er helemaal gek van; zij is een koukleumpje en wil het nondeju warm hebben in haar auto. Nu is het hele systeem 2 maal volledig gespoeld; kwam best wel bruine smurrie uit; daarna nog geen warmte; de thermostaat werkt wel; ten einde raad de raditor v/d verwarming vernieuwd; nu vermoed ik dat het systeem daarna niet goed ontlucht is want het wordt nog steeds niet warm, een heel klein beetje maar.
Dat ontluchten, hoe doe ik dat stap voor stap????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ontluchtingsventiel bij de radiateur open en wachten totdat het lucht er uit is en er geen belletjes meer in de vloeistof zitten. Zelfde doen bij de kachelradiateur ventielen. Dan de dop van de koelvloeistof los en de motor vanaf koud stationair warm laten draaien en dan wachten totdat de fan bij de radiateur twee keer aan is gegaan. Dop kan er weer op en het zou dan goed moeten zijn.
Let er wel op dat de auto niet te heet word.
Stel dat er ergens een luchtbel zit, dan circuleert het niet goed.
Rijdend word de boel nog gekoeld door rijwind, maar als tie stilstaat uiteraard niet.
19 jaar
Als de radiateur ontlucht is zal de thermoschakelaar goed werken, de fan slaat dan in en oververhitting is nihil.
OH OH, de Clio is van 1991 en was toen Auto v/h Jaar!!! Zal wel niet veel uitmaken; ik moest zo lang wachten op het draaien van de fan dat ik de 1ste poging gestaakt heb; duurt het echt zo lang voordat die ventilator gaat draaien???
19 jaar
Hoe lang ?
Als je het thermocontact overbrugd, gaat de fan dan wel lopen ? Hoe hoog stond je temperatuurmeter ?
De laatste week van november ga ik er eens even voor zitten/aan staan; doe daarna verslag van de resultaten.
19 jaar
@Pieter: ik heb nu alle stappen doorlopen; na 2 x de fan aanslaan de dop op het vat gedraaid; resultaat is echter nog steeds hetzelfde; de motor wordt dus goed warm maar de verwarming nauwelijks; als ik de knop warm/koud dicht draai geeft hij helemaal niks, als ik hem helemaal opendraai komt er slechts een heel klein beetje warmte vrij, veel te weinig om het aangenaam warm te maken in de auto. Daar zal mijn dochter niet blij mee zijn.
Ik snap er nu echt niks meer van; wat kan ik nu nog doen?
19 jaar
hallo paul..
als ik dit zo lees is het geen kwestie van LUCHT.. vaak zit de kachel-radiateur verstopt.. (bruine troep) opgehoopt in de kleine doorstroom kanalen!(daar kom je met doorspoelen niet bij) net als lucht zoekt water de minste weerstand en stroomt enkel alleen door het hoofd kanaal (rondom de verstopping)
doorspoelen geeft vaak even een lichte verbetering maar is niet van langduur! vervangen is dan de juiste oplossing...
dit is voor een ervaren monteur minimaal 5 uur werk!
paul,
Help, Paul.
Zoals je bovenaan kunt lezen is de kachelradiator vernieuwd!!! Ik realiseer me nu dat ik de ontluchting bij deze radiator niet gevonden heb. Waar zit ie precies en kan dat de oorzaak zijn???
19 jaar
ontluchten normaal op de tweede slang van de kachelradiator! of op het thermostaathuis (weet niet of dit bij renault ook zo is)
paul,
dop van het vat moet los _voordat_ je de motor warm gaat draaien, alleen dan kan de lucht het systeem goed verlaten. als dat niet goed gaat controleren of de klep voor de warme lucht wel goed werkt.
Khep de dop tijdens het warm laten draaien er van af gehad; op het laatst borrelde het niet meer; maar nu die warm waterklep; die wordt ws bediend door de dashbordknop waarmee je van koud naar warm kunt stellen; hoe check ik nu of die goed werkt? Helemaal naar links geeft de verwarming koude lucht; helemaal naar rechts (open) geeft ie maar een heel klein beetje warme lucht, te weinig om het binnen lekker warm te maken.
19 jaar
Het is een luchtklep, der zit geen kraan op. Ik weet niet precies hoe het bij de clio zit maar probeer de bowdenkabel die aan de knop zit eens te volgen, die gaat naar die klep toe. Hoe warm worden de twee koelwaterslangen die naar de kachelradiator toe gaan ? Even heet als de slang naar de radiateur ? Wellicht dat een van deze slangen nog dicht zit.
@Paul, Pieter & Primera,
Even langs gegaan bij garage (VOITURE) in Nijmegen; ik blijk alles goed gedaan te hebben; van de koud/warm knop op het dashbord loopt een kabel naar een KRAANTJE op de kachel (is dus geen luchtklep); en die is mank! Met de hand open gezet; als ik nu de knop op het dashbord weer op koud zet, en vervolgens weer naar warm, blijft het weer koud in de auto: de kunststof kraan op de kachel blijft dan dicht cq hangen.
We raken voorlopig de koud/warm knop niet meer aan; mijn dochter is nu heel blij maar is dit nog simpel in beide richtingen gangbaar te krijgen???
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar