Het gaat om een 2,2 dci (G9T 702). Vandaag in de werkplaats gekregen met als klacht dat de klant elke week enkele liters koelvloeistof moet bijvullen.
Eerder was er al eens een kachelslang vernieuwd en enkele dagen later was het expansievat weer leeg. "Dat zal wel lucht zijn geweest".
Vandaag het koelsysteem afgeperst met MOT 1700 en totaal geen uitwendige lekkage waargenomen. Dop is ook goed en de koelvloeistof verdwijnt niet in de olie.
Aangezien er wel kalksporen op de turbo zichtbaar waren heb ik het uitlaatspruitstuk en de turbo gedemonteerd maar weer niks; geen lekke vriesstop oid. Ook de uitlaatkanalen waren mooi 'roetzwart', deze willen namelijk wel eens mooi schoon worden als er koelvloeistof mee verbrandt wordt.
Wie heeft ervaring met dit probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste ag
Ik heb ook wel eens zoiets meegemaakt,na lang zoeken bleek het de waterpomp te zijn die alleen water verloor bi een bepaald toerental cq belasting,het beste kan je afpersen,wanneer de motor loopt op een lage druk,dan zie je vanzelf lekkage
groetjes cotech
Gisteren de cilinderkop gedemonteerd en laten afpersen. Blijkt dat de kop gescheurd is.
het gebeurt weleens dat dat de waterpomp lek gaatt na eerder vervangen van de distriebutieriem omdat de nieuwe riem weer op een strakkere spanning komt te staan en loopt de koelvloeistof via het asje van de waterpomp weg dat is al meerdere malen voorgekomen.
19 jaar
Dank voor de reaktie maar bij deze motor wordt de waterpomp aangedreven door de tandwielkast.
ja dat klopt hij word inderdaad aangedreven door dde tandwielen maar op het moment dat hij de koelvloeistof verliest kun je dat terugzien aan je oliepeil want hij lekt dan vanuit de as en via de tandwiel kast zo het carter in.ik heb wat info gevragen aan wat collega's en die zeggen kijk ook eens naar de dynamo want die word schijnbaar door koelvloeistof gekoeld.
19 jaar
Vloeistof gekoelde dynamo's zitten alleen op de Renault motoren in de Espace 4 dus niet op de V4Y en P9X.
Het lijkt mij wel verstandig dat je de waterpomp (preventief) vervangt!!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar