auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Renaul Laguna II Initiale: Opgelost: knipperlicht in rechter portier werkt niet (lampje

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9DCi-120

Mijn laguna GT van maart 2002 komt niet door de APK.

reden: knipperlicht in rechter voorportier werkt niet.

hij zou:
1. moeten knipperen met richting aangeven
2. 10 sec moeten branden bij afsluiten deuren via handsfree functie

Hij blijft echter geheel gedoofd.
De linker functioneert overigens naar behoren.

Ik heb de bedrading in de deur + lampje gecontroleerd (vanaf stekker aan deur, bruine draad + dikke zwarte) Daar zit geen onderbreking in.

Waar kan de fout nog zitten, en welke draad kan ik nog doormeten om te controleren op draadbreuk?

Ik heb nog 3 dagen......

(kan ik hem in geval van nood door de APK krijgen door beide zij knipperlichten in de deuren af te plakken met tape?)

Geplaatst door

EvT (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Alvast bedankt voor de reacties zover.

@Sytze: helaas, op die plaats kan ik alleen het achterlicht zien. Ik kan het dus niet afplakken.

Het lampje is echt goed, gecontroleerd, verwisseld en doorgemeten. Bedrading in de deur heb ik vanaf de stekkerverbinding geheel doorgemeten, is OK.
Verdere functies in de deur (el. raam, speaker, re. buitenspiegel verstelling + verwarming, instapverlichting, handsfree entry) doen het allen. Massa (dikke zwarte draad) moet dus goed zijn.
Het moet dus ergens zitten tussen computer en stekkerverbinding naar de deur.

Welke stekker en welke draad achter op de zekeringkast is die van dit zijknipperlicht?

Lopen de draadkleuren overal gelijk door (dan wordt het aantal mogelijkheden beperkt tot de 2 dunne bruine bij de zekeringkast ...)

EvT 0

18 jaar

lampje wisselen met linkerkant om te weten dat het niet in het lampje zit, meten of je spanning bij het lampje hebt (zo ja, dan ook kijken of je met een extra massa het lampje aan krijgt, geen massa, dan doet het lampje het ook niet, heb ik ook wel eens vergeten te controleren). Voor nood misschien extra bedrading aanleggen om tijdens apk wel te laten werken, heb je ff iets meer tijd? Sjaak

sjaak10918 0
badge

18 jaar

Evt, hier is het antwoord omtrent apk eisen:

Als zij richtingaanwijzers afwezig zijn mag je volstaan met de voorste richtingaanwijzers, maar deze moeten dan zijn te zien vanaf het volgende punt: 1 meter uit de zijkant van de auto en dan 6 meter naar achteren. Als dat kan mag je de zij richtingaanwijzers afplakken!


Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Kun je de rechterbuitenspiegel wel elektronisch verstellen. Misschien ligt het aan de koppeling tussen chassis en deur.

ejnn 0

18 jaar

bij renault kun je niet uitgaan van draadkleuren.
alleen rood is +
geel is +contact
blauw is +verlichting
zwart is massa en voor de rest is het maar net welke kleur ze voorhanden hebben en willen ze ook nog wel eens bij een stekker overgaan in een andere kleur

abc 0
badge

18 jaar

@abc: daar was ik dus al bang voor, en wie weet hoeveel stekkers er tussen de zekeringkast en de deur zitten....

Wie kan mij vertellen welke connector en welke pin op de zekeringkast bij dit lampje zou moeten uitkomen? (zodat ik een extra draad kan trekken mocht er een onderbreking in zitten)

EvT 0

18 jaar

(HELAAS HEEFT HET SLECHTS EEN PAAR DAGEN GEWERKT....) DUS NIET Opgelost!

uiteindelijk bleek na loshalen van de stekker op de carrosserie dat daar wel 12V op stond te knipperen.
Tevens was alles in de deur OK.

dus kon het enkel de stekkerverbinding zelf zijn.

Gezien er in de deur draden doorgeknipt waren en weer aan elkaar geprutst, is er eerder mee geknoeid. (ik heb deze auto 2e hands gekocht een paar weken geleden)
Waarschijnlijk heeft men bij die reparatie een pen van een multimeter of zo in de contrastekker gestoken en zijn de contacten te ver uit elkaar gaan staan.
Contacten naar elkaar toe gebogen en in elkaar gedrukt en alles functioneert weer prima!

Inderdaad ging de bruine draad in de deur binnen de auto verder als een roze! (en er waren meerdere roze draden...)

Allen bedankt voor het meedenken (ik had al een extra draad getrokken...) Morgen gaat ie vast goedgekeurd worden!

EvT 0

18 jaar

Ben ik weer... helaas is het probleem niet opgelost...

Vorig jaar werkte het ineens! De extra draad was niet nodig.

Een paar dagen na de keuring vorig jaar is het zijknipperlicht er weer mee opgehouden...
Natuurlijk helemaal vergeten er op tijd naar te kijken, en moet ie weer gekeurd worden...

Nu staat er helaas geen knipperende spanning op de pinnen in de deurconnector....

Lampje is goed.

Vreemd is dat er zelfs continu 12 V over de lampfitting staat ;-(.... (maar blijkaar te weinig vermogen om het lampje te laten branden.)

Helaas weet ik inmiddels ook dat deze lampjes afzonderlijk door de computer worden aangestuurd...

Is dit een probleem met de computer? Het leek eerder een slechte verbinding, maar hier twijfel ik nu toch wel heel sterk aan.

Overigens is deze auto voorzien van een klasse III alarm, waarbij bij het afsluiten de zij-knipperlichten gedurende 10 sec continu branden.

Het betreft een Initiale uitvoering vna 2002. Werden die alarm systemen achteraf ingebouwd, of af-fabriek? Zou het met een slechte verbinding vanaf het alarm systeem te maken kunnen hebben?

Is die 12V continu misschien van het check controle systeem?

Wie weet raad?

EvT 0

17 jaar

Je kunt eenvodig controleren of de spanning daadwerkelijk "overkomt" door in de fitting zelf te meten. Hier zul je 12 volt moeten meten. Komt het hier niet licht het dus niet aan de fitting of lamp. Als zoals je boven hebt beschreven spanning op komt te staan, zal de lamp moeten branden, probeer dit in het donker.

Je kunt er ook voor kiezen om de stekker uit de deur te halen, tevens de stekker uit het chassis te halen en door te verbinden. Dan kun je zonder dat de auto op contact staat aan de achterkant een weertsand meten, is er een weerstand, gaat er een stroom door. Mocht je dit ook hebben, ja, ik denk je hebt een probleem. Ik heb misschien wel een oplossing. Aan de achterkant doet waarschijnlijk het knipperlicht wel, moet je dit doorverbinden naar voren en de draad doorknippen, waar het kinpperlicht op staat. Dit zul je dan door moeten verbinden met een soldering en een bescherming, zoals een krimkous. Dat zou een oplossing zijn.

Misschien een domme opmerking, maar zijn alle zekeringen goed en wekt de lamp???

ejnn 0

17 jaar

@ejnn: Wat ik vreemd vind is dat er continu 12 V over de fitting staat en de lamp niet gaat branden.... Met lamp in de fitting meet ik 50mA over de lamp.
Wat ook opvalt is dat ik over de massadraad van fitting tot deurconnector een (kleine) weerstand meet, en over plusdraad niet. (gemeten zonder lamp in de fitting, van fitting tot connector). Ook zijn er 3 massadraden waarop ik een weerstand meet, met elk een andere waarde.

Oplossing voor APK is inderdaad geworden om van het achterlicht een extra draad te trekken. Zekeringen zijn goed, maar ik ben erg benieuwd waar het probleem nu door veroorzaakt wordt. Wellicht toch een kapotte poort op de computer die dit lampje aanstuurt?

(Helaas is hij nu afgekeurd op een kapotte stuurkogel RV)

EvT 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.