Renault Scenic: --PROBLEEM !!-- Motor pingelt/olie verbruik/weinig koelvl./olie

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Bij 105.000 km begon de motor te pingelen. Scenic 1,6 16V mrt 2002.
Renault dealer dit bekeken, koolaanslag op inlaatkleppen, gasklephuis schoon, inlaatkanalen dicht bij de kleppen ook koolaanslag. Klepsteelrubbers hard, geleidingen goed. In de cil.kop bij de nokkenassen ligt een koek van olie. Zuigers ook een dikke laag verkoolde olie (Pingelen). Cil. wanden perfect. Carterventillatie netjes open.
In 3000 km ongev. 1 liter olie verbruikt. Hiervoor geen olieverbruik.
Heeft 4 maal 1 of meerdere bobines stuk gehad. Bij ongev.80.000 km bleek de olie vrij dun en het laatste uit het carter zo dik als stroop. vlak hiervoor door dealer bobine(s) vernieuwd. (Ongeveer 200 km op 3 cil. gereden, in de nacht van Brussel naar thuis toch door gereden). In aug 2005 de laatste maal bobine storing, toen heb ik vrijwel direct olie afgetapt en was er zoals gewoonlijk niets bijzonders. Komt er nog benzine uit de injectors als er een bobine stuk of bijna stuk is? Schadelijk?
Garage heeft 4000 km hiervoor het gasklephuis gereinigd ivm koud soms afslaan. Tevens de olie-niveau sensor gereinigd. Gaf max aan terwijl er 1,2 liter bij moest. Op 9000 km. Hebben niets gezien van sludge en laag niveau in koelsysteem. Koud afslaan opgelosd maar olie-sensor geeft altijd max (schijnbaar)
Bij aftappen koelsysteem bleek er 1,5 liter uit het blok te komen. Waterpomp bleek iets te lekken. Geen sporen op het blok te zien, alleen wat rondom de opening bij het asje. Altijd heeft het peil van koelvloeistof in het reservoir op max gestaan(hooguit een keer 0,1/0,2 liter bijgevuld op een verversing) Luchtbel zegt de garage. daardoor te warm geworden in de kop. Nooit de temp.meter zien stijgen en/of lampjes gaan branden.
Garage cil.kop+carter chemisch gereinigd, waterpomp+distributieriem+klepsteelrubbers enz. vernieuwd. Chef proefrit gemaakt, alles goed. Reparatie €2470,00
Kom auto ophalen en na 400 meter weer terug naar garage want hij houdt in.
Na diverse contoles blijkt dat er olie op de zuigers staat, bougies slaan vet.
Wat nu te doen. Renault zegt: Ken deze storing niet !!
Graag hulp en advies van jullie.....!!
Wat te doen om er de importeur bij te betrekken, zowel bij de eerste rekening en nu dus bij de nog niet opgeloste storing.
Heb je nog vragen over dit probleem mail me dan a.u.b.

W.Wal

Geplaatst door W.Wal (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Als ik jouw was zou ik hem van de hand doen, hier blijf je mee aan klooien.
Het is misschien wel geen professioneel antwoord, maar ik denk dat hier zoveel mis mee is dat je van het een in het ander valt.
Dat je door hebt gereden op 3 cilinders is sowieso niet best, en idd hij blijft benzine inspuiten ook als de bobine niet werkt.
Maar dan gaat ook het management lampje branden.
Je kunt proberen de onderste steen boven te krijgen i.v.m. de reparatie kosten, maar ik denk dat je er verstandig aan doet om de tafel te gaan zitten met die garage en de auto in te ruilen op wat anders.
En op deze manier die reparatie kosten te verrekenen.
Het lijkt erop dat er ergens een scheur in de kop zit of in het onderblok.
Of een ruilmotor monteren.
Maar ja, die bobines blijven een zwak punt van die autos.
Ik vind het sowieso geen toppers, maar dat is persoonlijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.