Renault Clio 2006: Problemen met vermoedelijk zekeringen kast bij de motor

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: D4F D7, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Een paar weken terug wou mijn auto ineens niet meer starten dankzij de startonderbreker. Tegelijkertijd kwam ook de melding op de dashboard dat de airbags uitstonden. Later op de dag ging het probleem ineens over.

Vorige week wou de auto ineens niet meer uit. Ik nog de sleutel uit het contact halen maar de auto bleef stagiair lopen. Ook dit ging vanzelf weer over.

Gisteren starte de auto weer niet. Weer dankzij de startonderbreker en weer de melding dat de airbags uitstonden. Dit maal was de accu ook bijna leeg en gingen de ruitenwissers vanzelf aan.

Na wat onderzoek online leek het er op dat dit aan de zekering bij de motor kon liggen. Na het demonteren bleek al vocht aanwezig te zijn in het bakje waar het kasje in zit. Na de complete verwijdering heb ik het kasje naar een lokale garage gebracht en deze heeft het veder uitelkaar gehaald. Er zat aardig wat water corrosie op de printplaat. De garage heeft zo goed mogelijk alle vocht er uitgeblazen en een soort olie er opgespoten om water veder te verdrijven. Na montage bleek de auto toch nog niet te starten. De melding van de airbags is nu wel weg en ook de ruitenwissers gaan niet vanzelf aan. De startonderbreker geeft nog wel een probleem en ook na het verwijderen van me sleutel blijft er geluid bij de motor vandaan komen dus er blijft ergens contact.

De garage melden ook dat als ik de zekering kast wil vervangen dat deze eerst geprogrammeerd moet worden omdat het deel uitmaakt van de startonderbreker. Klopt dit? Of kan ik het gewoon vervangen. En zou het probleem überhaupt hier vandaan kunnen komen

Ik voeg de foto's bij van het kastje na het schoongemaakt is door de garage.

boardunit

Geplaatst door boardunit (0) , lid sinds 4 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

limbra (580), 4 maanden geleden

water/vocht in de UPC-module (Universal Power Control module),
komt vaker voor bij o.a. de Renault Clio,
belangrijk is om de juiste UPC-module te monteren,
zelfde nummers, zelfde bouwjaar,
ik durf niet met zekerheid te zeggen of deze ingeleerd/geprogrammeerd
dient te worden, of dat deze plug and play gemonteerd kan worden,
maar dat weten ze bij de garage wel verwacht ik.

check

Beste antwoord, geplaatst door Plakkie (180), 4 maanden geleden

Ja de module moet ingeleerd worden.
Anders herkent de de module je sleutel niet.
En mogelijk moeten er nog de benodigde opties die de auto heeft geprogrammeerd worden.

boardunit (0), 4 maanden geleden

Helaas, ik had gehoopt dat het makkelijk zou zijn om dit probleem op te lossen maar dit in combinatie dat de auto eerst naar de garage gesleept moet worden en dat ze bijna geen tijd meer hebben voor de feestdagen gaat beteken dat ik het nog wel even gaat duren voor ik er weer mee kan reiden

    Dat water is helaas ook niet van gisteren als je de schade aan de printplaat ziet. - Heino4267 (230), 4 maanden geleden

Plakkie (180), 4 maanden geleden

Let wel dat dit ook de nodige kosten met zich mee zal brengen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.