Goedendag allemaal,
Ik rij al jaren met tevredenheid met mijn Scenic. De KM stand is 298043 (!) en de auto heeft bewezen een goede caravantrekker te zijn. Altijd zijn periodieke onderhoud gehad. Sinds enige tijd merk ik een ratelend geluid aan de rechterkant van de motor. Het is hoorbaar bij stationair en lage toeren. Mijn onderhoudsmonteur kan het niet met zekerheid duiden wat het kan zijn. Het eerste vermoeden was misschien de waterpomp. Deze is verwisseld maar dat bleek niet het probleem te zijn. Het is een 1.4 TCE motor met een ketting. Gezien de kilometerstand gaat het vermoeden nu richting slijtage van de ketting in het blok aangezien er geen andere draaiende delen verdacht zijn die zich rechts bevinden. Het is verder niet merkbaar met het rijden. Stationair loopt soepel, optrekken, schakelen, sturen in bochten enz zijn geen probleem. De airco is vorig jaar vervangen en het maakt trouwens niet uit of deze ingeschakeld is of niet. Mijn onderhoudsmonteur is nogal huiverig (lees: terughoudend) om het blok open te maken omdat hij twijfelt of dat nou echt het probleem is.
Het ratelen is dusdanig hoorbaar dat mensen bij het stoplicht omkijken welke auto dit geluid maakt.
Iemand enige ervaring? Verwisselen van distributie ketting, waar moet ik dan ongeveer op rekenen en zitten er risico's aan? Enige andere ideeën?
Dank voor je advies!
Mijn monteur vertelde dat hij de waterpomp heeft verwisseld. Daarna heeft hij de motor zonder multiriem laten draaien en het geluid zat er nog steeds in....
Geen dynamo pully dus....
We gaan verder zoeken. Andere mogelijkheden? Iets wat zonder multiriem meedraait???
2 dagen
"De motor heeft bewezen een goede caravantrekker te zijn".
Ik hoop dat dat niet steeds in de hoogste versnelling is gebeurd: het is maar een 1400 CC motor en die krijgt het bij te weinig toeren en langdurig flink trekken behoorlijk voor zijn kiezen.
Als je niet zelf hebt teruggeschakeld zodat de motor meer toeren draait en precies de juiste olieverversingsintervallen hebt aangehouden (dus niet korter/vaker) zou ik het onderzoek nu richten op slijtage van zuigers en drijfstangen.
Praktische kanttekening: met deze leeftijd en kilometrage is dat eigenlijk zinloos; rij met normaal onderhoud dóór totdat de motor wat duidelijker zijn einde aankondigt en zorg voor voldoende financiële reserves om dan een andere auto te kunnen kopen.
2 dagen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
Laat hem eens draaien zonder vsnaar/ multie riem , vermoedelijk zit vrij loop poly van dynamo vast
3 dagen