auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Scénic 2011: Ratel bij lage toeren

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: H4J A7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 96

Goedendag allemaal,
Ik rij al jaren met tevredenheid met mijn Scenic. De KM stand is 298043 (!) en de auto heeft bewezen een goede caravantrekker te zijn. Altijd zijn periodieke onderhoud gehad. Sinds enige tijd merk ik een ratelend geluid aan de rechterkant van de motor. Het is hoorbaar bij stationair en lage toeren. Mijn onderhoudsmonteur kan het niet met zekerheid duiden wat het kan zijn. Het eerste vermoeden was misschien de waterpomp. Deze is verwisseld maar dat bleek niet het probleem te zijn. Het is een 1.4 TCE motor met een ketting. Gezien de kilometerstand gaat het vermoeden nu richting slijtage van de ketting in het blok aangezien er geen andere draaiende delen verdacht zijn die zich rechts bevinden. Het is verder niet merkbaar met het rijden. Stationair loopt soepel, optrekken, schakelen, sturen in bochten enz zijn geen probleem. De airco is vorig jaar vervangen en het maakt trouwens niet uit of deze ingeschakeld is of niet. Mijn onderhoudsmonteur is nogal huiverig (lees: terughoudend) om het blok open te maken omdat hij twijfelt of dat nou echt het probleem is.
Het ratelen is dusdanig hoorbaar dat mensen bij het stoplicht omkijken welke auto dit geluid maakt.
Iemand enige ervaring? Verwisselen van distributie ketting, waar moet ik dan ongeveer op rekenen en zitten er risico's aan? Enige andere ideeën?

Geplaatst door

Jan_Scenic +60

al 3 weken lid

Reacties

Laat hem eens draaien zonder vsnaar/ multie riem , vermoedelijk zit vrij loop poly van dynamo vast

jans1961 +5

3 weken

Dank voor je advies!
Mijn monteur vertelde dat hij de waterpomp heeft verwisseld. Daarna heeft hij de motor zonder multiriem laten draaien en het geluid zat er nog steeds in....
Geen dynamo pully dus....
We gaan verder zoeken. Andere mogelijkheden? Iets wat zonder multiriem meedraait???

Jan_Scenic +60

3 weken

"De motor heeft bewezen een goede caravantrekker te zijn".
Ik hoop dat dat niet steeds in de hoogste versnelling is gebeurd: het is maar een 1400 CC motor en die krijgt het bij te weinig toeren en langdurig flink trekken behoorlijk voor zijn kiezen.
Als je niet zelf hebt teruggeschakeld zodat de motor meer toeren draait en precies de juiste olieverversingsintervallen hebt aangehouden (dus niet korter/vaker) zou ik het onderzoek nu richten op slijtage van zuigers en drijfstangen.

Praktische kanttekening: met deze leeftijd en kilometrage is dat eigenlijk zinloos; rij met normaal onderhoud dóór totdat de motor wat duidelijker zijn einde aankondigt en zorg voor voldoende financiële reserves om dan een andere auto te kunnen kopen.

Heino4267 +1120

3 weken

Dankjewel. Ik heb zelf ook al zitten denken zoals je in jouw zienswijze concludeerd. Gezien de KM en leeftijd, moet je wel realistisch blijven. Tuurlijk, je auto kan tegen elke kosten blijven rijden, maar is dat verstandig....? Denkend aan wat ik heb uitgegeven, sinds de 10 jaar dat ik de auto in bezit heb, nieuwe airco, nieuwe koppelingsplaten, banden, remschijven met blokken. Hij verbruikt wat olie (wat bekend is van de TCe motor). Als het olieverbruik nog erger wordt (liter/3000 Km) zou het ook schade kunnen veroorzaken aan de katalysator. Ga ik die dan ook nog vervangen of moet ik preventief de zuigerveren maar vervangen... Nieuw is er nu bijgekomen dat ik merk dat de motor soms spontaan, voor het stoplicht, uitvalt. Opnieuw starten lukt gewoon, maar stationair draaien niet. Er moet dan een klein beetje gas gehouden worden (zo'n 1500 toeren). Ik zie hier de relatie met de versleten (uitgerekte) distributieketting waardoor timing niet meer optimaal is en de vervroegingsklep verkeerd gestuurd wordt door de nokkenassensor. Ik heb geen verstand van auto's, maar begrijp wel ongeveer hoe techniek werkt. Ik heb jaren veel plezier beleeft aan deze Scenic (als tweede auto), maar moet waarschijnlijk toch afscheid gaan nemen. Carrosserie en interieur ziet er nog fantastisch uit, Nooit schade gehad... En dan de dagwaarde, sloopwaarde :-( De bruikbare onderdelen zijn meer waard. Het zal richting afscheid nemen moeten gaan, reparatie is het financieel niet waard...
Dank voor het meedenken en jullie reacties!

Jan_Scenic +60

2 weken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.