Ratelend geluid net of er een paar knikkers in het blok liggen bij het starten
Na een paar seconden is het weer weg doet hij alleen als hij een dag heeft stil gestaan
Zat zelf te denken aan de klepstoters
Motor loopt voor de rest normaal ook tijdens het ratelen als hij net gestart is
Auto heeft 145.000 km gelopen
Olie 10W40 (Benzinemotor)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk ook in eerste instantie aan de klepstoters.
Goeie olie erin? 0W30/5W30
Kan ook nokkenasversteller zijn, als het een k4m motor is
16 jaar
Olie mag er gewoon in zonder problemen.. denk ook aan je nokkenasversteller..
Denk ook nokkenas versteller. Komt helaas wel vaker voor bij deze motoren.
Kun je hier lang mee door rijden of gaat dit problemen geven?
De distributieriem is begin vorig jaar vervangen bij de dealer ik neem aan dat ze bekent zijn met het probleem nokkenas versteller en daar toch wat mee gedaan hebben.
Vind het moeilijk om de klant met een grote kostenpost weer op te moeten zadelen
Het geluid zal langzaam steeds meer worden.Je kunt er wel voorlopig mee door rijden als het geluid niet erg wordt.De klacht die hier ook bijhoord is dat de motor slechter aanslaat en ook afslaat bij de eerst start ,meestal als de motor koud is.
Dat is dus het gekke vind ik de motor start gewoon en slaat ook meteen aan zonder problemen ook tijdens het rijden geen problemen
Het is gewoon starten ,lopen, ratelen even, en rijden zonder problemen.
Vaak zie je dan dat de motor de eerste keer niet aanslaat of met een hoop problemen maar dat doet deze niet.
Ik heb ook nog een Clio voor de deur staan met een k4m motor van 2003, en toen ik de dis riem verving zag ik da t daar geen versteller inzit, zou het mogelijk zijn om in de megane ook een gewoon tandwiel in te zetten of merkt de ecu dat?
16 jaar
André; de bout in de nokkenas is dan al anders dus gaat het verhaal Überhaupt niet op.
@ TS; waarom zou de dealer "er wat mee gedaan hebben"? Als die klacht er toen niet was, ga je niet preventief dat ding vervangen.....hij is niet goedkoop en zo heel erg vaak komt het nou ook weer niet voor.
Dan kom je er weer mee; de dealer maakt een prijsopgave voor de riem, de poulie en de waterpomp want die gaan ook en komt op 1500 euro uit. De "garage om de hoek" gooit er even een nieuwe riem omheen voor 300 euro en wie is er dan de oplichter?
Heb mijn klant dinsdag met de auto laten komen en heb er een busje hydraulic valve lifter ingegooid en geadviseerd om er een lange rit mee te maken.
Dan na thuiskomst de auto neerzetten en na een paar dagen te starten en kijken wat hij doet ratelt hij nog dan heeft hij pech ratelt hij niet dan heeft hij geluk.
Klant belt me net op en zegt dat de ratel weg is en wat de kosten zijn van het busje ik zeg succes er mee en hoop op vele ongestoorde kilometers
Ben erg benieuwd of dat de klacht over 2 a 3 weken nog weg is.Ik hoor het graag van je.
Om het maar gewoon heel bruut te zeggen; ik geloof er geen moer van!
OF, het is de klant nog even niet opgevallen (omdat het niet elke start aanwezig was), OF je bent jezelf hier de held aan het maken.
Zo'n ding wat vanbinnen DEFECT is, repareer(!) je niet met een toevoeging!
Net als al die mensen die een baklager in de versnellingsbak stuk hebben en dan "helemaal blij" zijn na een toevoeging in de bak......WIE hou je dan voor de gek? Dat geharde chromen laagje wat van dat lager af is, wordt er door die toevoeging echt niet meer opgesmeerd hoor!
Dit is precies eender.
Het geluid was aanwezig als de auto meer als een dag had stilgestaan ,klant bracht hem s'morgens hier eind van de dag starte ik hem en niks aan de hand.
Klant neemt hem weer mee en belt na twee dagen weer op dat hij het weer deed(ratelend geluid kort na het starten)
De auto reed en starte gewoon in een keer zonder af te slaan ook tijdens het rijden doet hij het goed
Zo'n ding wat vanbinnen DEFECT is, repareer(!) je niet met een toevoeging!
Dat weet ik ook wel ICEDUDE als iets KAPOT is moet het gerepareerd of vervangen worden maar wat als het NIET KAPOT is
Ik geloofde ook niet dat hij defect is of was daarom stelde ik hier ook mijn vraag.
Zit al ruim 25 jaar in en tussen de auto,s ,en waar ik nog steeds een hele erge hekel aan heb is om aan de klant onnodige reparaties voor te schotelen danwel kosten te laten betalen.
Ik moet wel mijn vaste lasten betalen maar niet ten koste van de klant vind ik dat doe ik al jaren zo en heb nog steeds een goed belegde boterham
Er zijn ook volgens enkele bronnen op internet dat de bewuste nokkenasversteller gerepareerd is en dan blijkt het geluid er toch weer te zijn na reparatie van een 1000 Euro
Dus wie houd wie voor de gek als je het zeker weet wat het probleem is zeg ik ook vervangen of repareren als het kan
Nee ik ben mijn eigen niet de held aan het maken ICEDUDE ik heb dat niet nodig vind ik wil alleen maar het beste en het goede voor de klant(en voor mezelf natuurlijk ook)
Daarom komen ze toch weer bij mij terug omdat ze weten dat ze niet onnodig op kosten gejaagd worden
PS, ksie 2 ik laat het wel weten of het weg blijft ben namelijk zelf ook wel benieuwd en komt het weer terug ja dan word het repareren
Ik wens alle gebruikers van deze site nog mooie en rustige paasdagen .
Hmm....je hebt het hier tegen iemand die WEET wat er binnenin aan de hand is en die dus ook WEET dat je reparatie niet afdoende zal blijken te zijn.
Je wilt klanten niet op kosten jagen, dat is mooi....dat wil ook niemand hoewel sommige bedrijven nog wel eens in de schoenen geschoven wordt dat ze dat doen omdat ze simpelweg het defect gewoon in 1 keer goed aanpakken.
Die "volgens enkele bronnen op internet dat de bewuste nokkenasversteller gerepareerd" ..........tja, dan zijn dan al "van horen zeggens" ....weet je niet of dat door een dealer gebeurd is met de nodige speciale gereedschappen en voorschriften en zowieso niet of het degelijk gebeurt is.
Het IS gewoon noodzakelijk, Renault schrijft het voor en dat is niet voor niets. Als de motor verdere schade oploopt, ben je dan blij met je gratis blikje?
Of wat ook vaak gebeurt, de klant komt bij de dealer omdat hij het geklooi van een universele garage zat is, daar ondertussen wel 1000 euro uitgegeven heeft maar het nu voor 1500 euro toch maar GOED laat repareren.
Om een voorbeeld te geven; heb je de verstelstift in het kleppendeksel eruit gehad en de borgring ERIN gecontroleerd? Is die niet door de motor aan het dwalen nu? DAT schrijft Renault namelijk OOK voor!
Om maar 1 ding even te noemen......
de nokkenas versteller zal wel kapot zijn dit gebeurd vaker toevoeging/repareren helpt niet je klant zal helaas zijn portemenee open moeten trekken
geeft hij geen storing aan of eentje die er is geweest want dat zal hij wel moeten doen en dan kan je het zeker weten
df 080 of df 119?de laatse weet ik niet zeker
als je de nokkenasversteller vervangd moet je deze wel opnieuw inlezen in zijn 2 minimaal 4000 toeren rijden en dan zonder remmen af laten remmen op de motor naar statoinair toeren en dit dan nog 1 keer herhalen dan is het ingelezen
Ik begrijp wel de stelling van tilburg68 dat je niet zomaar iets moet gaan vervangen,ga zelf ook altijd goed uitzoeken vooraleer kosten te maken.
Voor de merkdealer is het in dit geval iets makkelijker om een diagnose te stellen omdat zij meer ondervinding hebben met dit type motor en technishe ondersteuning.
Het mooie aan deze site is nu net de uitwisseling tussen dealer en algemene garage(waartoe ik zelf behoor)!
[quote]uitwisseling tussen dealer en algemene garage[/quote]
Dat is helemaal waar. Helaas komt dit meer neer op: "kijk dealer, IK doe het beter en goedkoper want bij jullie moet het altijd maar duizenden euro's kosten!"
Dat de auto niet gerepareerd is zoals Renault het voorschrijft en er DUS kans op motorschade bestaat, heeft hij het even niet over.....als de motor straks vervangen moet worden, zal hij NIET zo makkelijk zijn met de kosten en die op zich nemen omdat hij te eigenwijs was om raadt aan te nemen!
Hij vraagt ook wel wat, maar de antwoorden slaat hij in de windt.....dus die uitwisseling is ook een wassen neus zo.....
Ja ICEDUDE zoek een paar ijsbergen op en ga er tussen zitten heb even hier op het forum gekeken en dat zegt weer genoeg je zit er regelmatig langs en als je zeker weet dat er iets moet zitten zit het er niet
En als je goed had gelezen dan had je gelezen dat ik nog niks gerepareerd heb dus liever geen reactie meer of info van jou kant het slaat nergens op
Hmm....ik zit er niet naast hoor......ook als er "iets moet zitten" klopt het wel......dat ligt aan hoe jij het intepreteerd of dat ik tegengesproken wordt door iemand die niet weet wat hij doet.......als je de goede uitslag in een topic niet kent, kan je beter stilhouden en niet gelijk zeggen dat ik het fout heb.
Wat betreft de ratel; ik zat in de onderzoeksgroep......
En nee, je hebt het ook niet gerepareerd nee.....je geeft aan dat de klacht over is vooralsnog....maar dat ringetje doolt nu door de motor waarschijnlijk........geeft niet hoor, is maar verenstaal, kan zo'n zuiger best tegen.......
Klant met ratel in motor gisteren op bezoek gehad voor een grote beurt ivm vakantierit hij gaat naar Zweden met de auto.
Ratel is niet meer terug gekomen volgens hem dus we zijn alletwee blij.
Ben gisteren met de auto even langs de dealer gereden en hem het probleem voorgelegd
Het probleem is zo als hij het ziet geen probleem.
Het ratelen kan geen kwaad als hij het voor de rest goed doet en geen storing of foutcodes geeft
Het is een bekend probleem dat als de auto 48 uur heeft stilgestaan er kans is op ratelen door het langzaam weglopen van de olie uit de nokkenasversteller.
De ene motor heeft het wel en een andere weer niet
Het vervangen van de nokkenasversteller is ook veel gedaan bij hun maar er waren er toch ook bij waar het ratelprobleem na het vervangen weer aanwezig was.
Hij is bij hun uitgelezen en nagekeken en niks gevonden gewoon een perfecte auto
Kortom het advies van de Dealer en dat heeft de klant zwart op wit GEWOON DOOR RIJDEN ERMEE
Wij hadden ook wel eens last van bepaalde merken oliefilters die dan leegliepen gedurende de nacht.
's ochtens starten,even ratelen en verder geen problemen.
Volgens mij "hangt" dit filter bij deze motor ook een beetje ondersteboven.....
Douwe
[quote=dfc]Wij hadden ook wel eens last van bepaalde merken oliefilters die dan leegliepen gedurende de nacht.
's ochtens starten,even ratelen en verder geen problemen.
Volgens mij "hangt" dit filter bij deze motor ook een beetje ondersteboven.....
Douwe[/quote]
als we het over de k4m (1.6 16v) hebben,, nee, deze is recht tegen het blok aan geschroeft, dus die lopen niet zo snel leg, tenminste, niet de orginele filters van renault ;)
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar