close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: Ratelend geluid bij optrekken

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Goedeavond,

Ik heb een Renault Clio 1.8 16V uit '92 waarvan de motor een kleine 40.000km geleden gereviseerd en opgeboord is naar een 2.0L
Deze ombouw is gedaan door een vakkundig iemand en er zijn een reeks aan nieuwe Clio Williams onderdelen opgekomen o.a.:
- nieuwe zuigers
- nieuwe krukas,
- nieuwe hoofd/drijfstang/axiaallagers,
- nieuwe waterpomp, distributieriem, spanrol, geleiderol, gereviseerd kop: kleppen gestraald geslepen, zittingen gefreesd, kop gevlakt, compleet gereinigd en opnieuw opgebouwd, vrijwel nieuwe oliepomp, koppakking, kopbouten, spruitstukpakkingen, kleppendekselpakking, nieuwe bougies, rotor/verdeler, bougiekabels. Kortom je zou zeggen dat de ombouw goed en grondig is gedaan.

Alleen nu hoor ik de laatste tijd bij het optrekken een ratelend geluid bij de motor vandaan komen. Dit geluid hoor ik de ene keer wel en de andere keer niet. Ik hoor het ook niet als ik de koppeling intrap en dan gas geef, m.a.w. volgens mij is het geluid er alleen als er kracht/koppel op de motor/aandrijflijn komt te staan. Het komt in ieder geval niet van de uitlaatlijn af dat weet ik zeker!

Is er hier iemand waarbij dit bekend in de oren klinkt en mij kan vertellen wat dit is? Ik heb hier en daar al wat gehoord over een krukas/drijfstanglager wat los zit etc... maar ben benieuwd of iemand hier mij kan vertellen wat het is.

Alvast bedankt!

Kevin

P.S. Motor verbruikt geen vloeistoffen en deze zijn ook netjes op peil, ook pas nog de olie, het oliefilter, het brandstoffilter en de bougie's vervangen. Wel loopt de motor stationair af en toe een beetje stoterig, volgens mij is dit een beetje weer afhankelijk.

Geplaatst door

funkyfresh (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Stationair onregelmatig lopen doen deze motoren heel vaak (ligt aan de stationairregeling zit rechtsvoor het motorblok bij een clio 16V volgens mij)

Je omschrijving klinkt inderdaad als drijfstanglagers. Zijn deze toen ook vernieuwd? Je hoort ze vooral bij bepaalde toerentallen en ook wanneer de motor meer wordt belast.

Snoof 0

15 jaar

Niet meer rijden!
Heb hetzelfde net met m'n vw bus gehad.
Als je doorrijdt mol je je carter

vwhobbyist 0

15 jaar

[quote=Snoof]Stationair onregelmatig lopen doen deze motoren heel vaak (ligt aan de stationairregeling zit rechtsvoor het motorblok bij een clio 16V volgens mij)

Je omschrijving klinkt inderdaad als drijfstanglagers. Zijn deze toen ook vernieuwd? Je hoort ze vooral bij bepaalde toerentallen en ook wanneer de motor meer wordt belast.[/quote]
De drijfstanglangers zijn ook vernieuwd, dat is nu dus zo'n 40.000km geleden.
Ze horen bij bepaalde toerentallen heb ik niet, of is me nog niet opgevallen, ik hoor ze alleen wanneer de motor meer wordt belast.

funkyfresh 0

15 jaar

[quote=vwhobbyist]Niet meer rijden!
Heb hetzelfde net met m'n vw bus gehad.
Als je doorrijdt mol je je carter[/quote]
Waar baseer je dit op? Ik zie even niet hoe dit m'n carter zou mollen, als je dit zou kunnen verduidelijken graag! Bij de laatste olie verversing heb ik trouwens de olie bekeken maar hier zaten geen ijzer deeltjes in. In ieder geval waren deze niet zichtbaar met het blote oog. En ik hoorde het geluid al voor de olie verversing.

funkyfresh 0

15 jaar

Iemand anders nog ervaringen met bovenstaand probleem?

funkyfresh 0

15 jaar

Waarom alles dubbel staat weet ik niet.
Bij mij is een drijfstanglager kapot gegaan.
Is gaan wrikken, en daardoor is chade gekomen aan krukas, zit nu richeltje in, en zuiger naast de zuigerpen.

De normaal zuivere recht toe rechte aan beweging wordt dan een soort rondgaande.
Dit heeft dus geleid tot meer schade.

Als ik dat sneller had gezien waren krukas, zuiger en drijfstang nog te redden geweest

vwhobbyist 0

15 jaar

Weet je trouwens zeker dat het geluid uit de motor komt en niet uit de versnellingsbak? Ook als daar iets kapot is, zoals lagers, gaat het meer geluid maken wanneer je het meer belast. Komt het geluid niet terug tijdens het rijden in een bepaalde versnelling?

Snoof 0

15 jaar

Ik weet niet 100% zeker dat het uit de motor komt, zoals ik al zei in de beginpost hoor ik het geluid alleen als er kracht/koppel op de motor/aandrijflijn komt te staan.
Het geluid komt niet terug tijdens het rijden in een bepaalde versnelling, het is in elke versnelling als ik gas geef. Het ligt er alleen wel aan hoeveel gas ik geef want het geluid is er niet elke keer, soms hoor ik het zelfs niet of maar heel even.

Ik hoor het ook niet als ik de koppeling intrap en dan een dot gas geef...m.a.w. ik vermoed dat het misschien wel aan de versnellingsbak lig aangezien er bij koppeling in, en dus geen aandrijving op de bak, niks te horen is.

Iemand anders een manier om uit te vogelen of het de bak of de motor is?
Het is misschien koffiedik kijken maar iemand enig idee wat dit geluid in de bak zou kunnen veroorzaken als het aan de bak ligt?

In ieder geval bedankt voor alle reactie tot nu toe!

Met vriendelijke groet,

Kevin

funkyfresh 0

15 jaar

Beste funkyfresh,

Ik heb ook een clio 1.8 16v uit 92 (270.000 km) en heb nu precies hetzelfde probleem. Ik heb de monteurs laten luisteren en ze zeggen allemaal precies hetzelfde. Het is een drijfstang. Mij is verteld dat ik hier niet mee verder mag rijden om schade te beperken, zou ik als ik jouw was ook doen.
Maar het vervelende is nu dat mijn blok 270.000 km heeft gedraaid en die van jouw maar 40.000km.
Ik denk dat je dit bij XXXXXXXX heb laten doen of niet? Ik vind dit wel even belangrijk om te horen want bij 40.000 km na een komplete revisie is toch erg vreemd. Ik wil dit echt niet hebben straks!

Gr.


Het noemen van namen heeft geen toegevoegde waarde aan de oplossing voor het probleem.

jesenwo 0

15 jaar

funkyfresh,

het is moeilijk om 100% zeker te zeggen of het geluid van de motor of bak komt. als je de auto op de brug zet en eronder gaat staan kun je het geluid misschien beter horen en lokaliseren.

als het uit je motor komt blijf ik toch ook bij de drijfstanglagers (die gaan erg vaak kapot bij jouw motor een F7P)
als het geluid van de bak komt, zullen het lagers zijn

Mvg

Snoof 0

15 jaar

In mijn laatste post zei ik dat ik het geluid niet hoorde als ik m'n koppeling intrap en dan gas geef. Van de week hoorde ik echter het geluid wel met de koppeling in en dan even gas geven, als was het geluid er maar heel even.

Ik vind het vreemd dat ik het geluid alleen hoor als ik even wat meer gas geef. Het geluid is 'volgens mij' ook weg of in ieder geval niet meer hoorbaar als de auto de nieuwe snelheid heeft bereikt als gevolg van het gas geven. Dit brengt mij weer terug op het al eerder geconstateerde dat, mijns inziens, het geluid alleen hoorbaar is als er kracht/koppel op de motor komt te staan.

Is het niet zo dat als het een drijfstang dan wel een drijftstanglager is het geluid altijd hoorbaar zou moeten zijn?

Met vriendelijke groet,

Kevin

funkyfresh 0

15 jaar

Ik had precies dezelfde klachten met mijn laguna gt. Na verloop van tijd werd het steeds erger en hoorde ik het tussen de 2000 en 3000 toeren tijdens het rijden ook. Mijn vrouw is ermee naar de garage geweest en daar concludeerden ze dat het een hitteschild van de uitlaat is waarvan 1 v/d bevestigingspunten gescheurd is.
Er moet een nieuw schild besteld worden.

grt. Niek

thisone 0

15 jaar

Ik heb heb precies hetzelfde geluid als de topic starter. Het gaat mij bij om een VW Polo 1.3 uit 1995 met 203.000 op de teller. Het kan dus bijna niet anders dan dat het een drijfstanglager is.... Ik hoor het nu al een half jaartje, ik gok dat ik er al 10.000km mee rijd.

Wat wil dit zeggen, vroeg of laat een dure motorrevisie? Kan ik er nog nog wel mee door blijven rijden? Ik vraag me af of dit dan nog economisch verantwoord is voor mijn wagentje...

stokvis 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.