auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Espace: Rauw lopen motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorinhoud (cc): 2

Espace motor loopt rauw. Uitegelezen. Gaf aan dat 1e cil.rij en katalystaor probleem gaf. Fout gereset en daarna niet meer terug gekomen. Wat opvalt is dat de buitentemp.meter bij huidige temperaturen, +/- 3 graden, 42 graden aangeeft. Verder slaat snel de fan aan. Alles nogmaals doorgemeten en daar kwamen geen foutcodes uit, behalve die vreemde 42 graden buitentemp. Een van de draadjes van de buitentemp. sensor onder de spiegel doorgeknipt, en een andere vacuumsensor op het luchtfilterhuis geplaatst. Het probleem blijft. De bougies op de goede electrode stand gezet. Het probleem blijft. Wie heeft hiermee ervaring en/of een mogelijke oplossing.

Geplaatst door

Pakreel (470)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waar kees je mee uit? Een algemene EOBD/OBD2 scanner of Renault specifieke apparatuur?

Weet je zeker dat het de buiten temperatuur is en niet de inlaat lucht temperatuur die 42 graden aangeeft?

Katalysator defect kan een gevolg van het rauwe lopen zijn.
Na wissen kan het heel lang duren (tot 800 of 1000 kilometer) voordat de fout terug komt.

oldford 0
badge

6 jaar

Met eentje van Conrad en een heel uitgebreide van Autel MaxiCOM MK808/MX808. Die 42 graden wordt aangegeven op het Dashboard display en op die Autel. Ondertussen weet ik dat het rauwe lopen ook aan de nokkenasversteller, een tandriemschijf, kan liggen, als deze er op zit.

Pakreel 470

6 jaar

De sensor van de buitentemperatuurmeter zit in de rechter buitenspiegel en die kan je gewoon vervangen door het glas er met een plamuurmes voorzichtig uit te klikken.
Daarna knip je de draadjes door en je bevestigt de nieuwe sensor door hem op de oude draadjes aan te sluiten. Dat heeft overigens wel invloed op de werking van de Climate Control, maar niet op de motorloop. Een nieuwe temp. sensor is nog best te betalen.

Het motorloop probleem ga je te lijf met een leeggereden gastank, dus volledig op (alleen) Benzine rijdend. Daarop maak je alles in orde en daarop rij je een tijdje proef totdat je zeker weet dat alles in orde is. Daarna tank je gas en probeer je e.e.a. op gas uit.

Als de motor geen foutcodes vastlegt, moet je vooral kijken naar oorzaken die de computer niet vastlegt, zoals lekke slangen, luchtlekkages e.d. (bv. inlaattraject).

Heino4267 725

6 jaar

Kan het nokkenastandwiel zijn van de inlaatkleppen.
Als deze kapot is ratelt de motor behoorlijk en kan onregelmatig lopen.
Wanneer deze geheel buiten zijn bereik is kan er motor schade ontstaan en de kleppen geraakt worden.

De temp sensor van de buiten spiegel kan men niet uitlezen.
Als de waarde daar fout zou zijn zie je temp toch op je dashbord bij het tijdklokje in de buurt.

Die inlaat lucht van 42 graden kan kloppen op je motor inlaatspruitstuk.

Hoe is je compressie?

Loopt hij zowel op benzine als op lpg zo?

Ramjod 0
badge

6 jaar

In zoverre ik op de hoogte ben van de gegevens van de auto heeft de motor geen variabel nokkenastandwiel zoals de Picasso heeft. Dan had de motor op de plaats waar het tandwiel zit ook moeten tikken bij het gas geven. De buitentemp.senor is vervangen en geeft nu de juiste temp. aan. Moet je hierna niet de auto resetten door de accuspanning er af te halen? Maar dan kom je bij het probleem van de radiocode.
Lucht slangen en luchtfilterhuis nagelopen en geen lekkage gevonden.
Nieuwe bougies en nieuw luchtfilter.
3 nieuwe penbobines er op gezet en de 4e daarna gewisseld.
Probleem doet zich nog steeds voor.

Pakreel 470

6 jaar

- Resetten doe je niet helemaal door de accu los te nemen.
- voor de temperatuur sensor hoef je dat sowieso niet te doen.
- je radiocode ga je een keer nodig hebben, waarschijnlijk op het moment wat jou je aller allerberoerdste uitkomt. Als je de auto hebt gekocht bij een Renault-dealer staat de conde op de aankoopbon. En als je auto bij de Renaultdealer in onderhoud is, krijg je meestal het juiste antwoord (de code) als je dat even vraagt als je de auto voor een beurt brengt.

Als ik je topic nog eens nalees, begon je met de uitgelezen foutcode "Gaf aan dat 1e cil.rij en katalystaor probleem gaf".
Geeft hij nu een andere foutmelding, of dezelfde?
Als je ontsteking zeker weten in orde is, zijn de huidige foutcodes je vertrekpunt voor verder onderzoek.

Heino4267 725

6 jaar

ik ben begonnen met foutcodes uitlezen nadat ik de motor rauw ging lopen. Gaf aan katalysator c.q. 1e cilinderij, uit mijn hoofd code 405
Dit gereset, omdat het vaker bij Renault gebeurt. Daarna niet meer terug gekomen. Ook uitgelezen met zo'n uitgebreidere, zie mijn reatie hiervoor. Geen foutcodes.
Het lijkt mij ook stug dat een nokkenastandwiel het probleem geeft omdat er naar mijn mening toch wel een foutcode moet komen.

Pakreel 470

6 jaar

Welk type motor is het eigenlijk?
2.0 8v of de 2.0 16v

Bij de 16V
Heeft deze een electroklep naast de olievuldop zitten?
Zo ja dan heeft hij een variabele nokkenas verstelling.
Hoe is de compressie van de motor

Bij de 8V
Hoe is de klepspelling zeer belangrijk omdat de auto op lpg rijd.
Deze heeft losse stelplaatjes.

Ramjod 0
badge

6 jaar

Uiteindelijk maar nieuwe bougies er in gezet, was echt nodig, en een schoon luchtfilter. Zo te zien leed de auto aan COPD, dus dat was wel nodig. Uiteindelijk ook maar de motorsteun, de bovenste, vervangen. De auto rijd nu in Noorwegen en ik weet niet hoe het er verder mee staat maar het lijkt mij goed te gaan.

Pakreel 470

6 jaar

Het is een 2.0 16v motor.
De auto heeft een paar 1000 km goed gereden en heeft daarna bijna geen optrek vermogen meer. Achter de motor, tegen het schutboard, waar de gasklep zit maakt de auto een geluid alsof het lijkt dat deze daar valse lucht aanzuigt. Daarnaast gaat bijna direct nadat de auto gestart is de koelvin draaien. Ik heb een filmpje gemaakt van het geluid in combinatie met de koelvin die draait en geef steeds een beetje gas en laat het daarna weer los. Zie en hoor het filmpje: https://youtu.be/YH_fhHkWegQ Vooral dat holle geluid Luchtfilter aanzuig huis zit met de manchet goed op het uitlaatspruitstuk.

Pakreel 470

6 jaar

lijkt of de motor "stikt" dit kan duiden gebrek aan inlaatlucht (denk het in dit geval niet) of verstopping in uitlaattraject (katalysator).

7seconds 0

6 jaar

Bedankt voor je reactie.
De Espace even op de put gezet en gekeken waar het holle geluid vandaan kwam.
Daar kwam ik tegen dat de motor ter hoogte van de startmotor en het startrelais olie lekt. Niet veel voor het aantal km’s dat er met de klacht gereden is. +/- 200 km. De olie in het blok was niet gemengd met water. Dit via oliepeilstok gezien. De olievuldop is ook nog netjes, geen smurrie.
Volgens mij heeft de koppakking het begeven. Zou dit gebeurt zijn omdat de katalysator mogelijk dicht zit waardoor de motor de uitlaatdruk via de koppakking kwijt raakt?
Bijgesloten een foto van de olie op de startmotor.

Pakreel 470

6 jaar

Dat laatste lijkt mij niet voor de hand liggend.
Ook lees ik niets wat de conclusie "koppakking defect" staaft.
Je zult wel de bron van het oliespoor moeten opsporen, dat is niet goed zo.

Wat los van de getoonde olie kan zijn gebeurd, is dat de kern van de katalysator is gebroken en voor de uitgang liggend de gasstroom blokkeert. Normaal gesproken controleren ze dat door tijdelijk de uitlaat even los te nemen voor de catalysator en dan te kijken of de motor wel normaal trekt.

Heino4267 725

6 jaar

Dank voor je reactie. Maar hoe moet dan de olie er uit gekomen zijn? Ik zal de pijp voor de kat. losmaken en kijken of de motor dan goed trekt.
Bij nadere beschouwing blijkt dat er een uitlaatspruitstuk op te zitten waar ook een katalysator ingebouwd zit. Dit ben ik wel eens vaker tegen gekomen bij 1.6 16V motoren in een Clio.
T.a.v. olielekkage kan ik alleen denken dat de pakking van de kleppendeksel ook defect is. Maar dan maakt het toch niet zo'n geluid?

Pakreel 470

6 jaar

De tweede katalysator afgekoppeld. Daarna bleef de motor slecht. benauwd, lopen. Dan blijft er volgens mij maar 1 ding over en dat is dan de uitlaatspruitstuk katalysator. Lastig om de juiste te vinden leert de ervaring, daarnaast kost een nieuwe honderden euros. Het is heel veel werk om deze te vervangen. Omdat zo goed als zeker ook de koppakking vervangen moet worden, en gevlakt. Dat betekend ook, minimaal, de distributieriem vervangen. Dan houdt het voor deze auto op.
Zo goed als zeker is de reden veel te lang met een zwaar vervuild luchtfilter doorrijden met versleten bougies.

Pakreel 470

6 jaar

De auto is met eerder genoemde problemen afgevoerd naar de sloop.

Pakreel 470

6 jaar

Oh ja als nabrander. De auto had ook een versnellingsbak waarbij je bij bepaalde versnellingen tussen gas moest geven.

Pakreel 470

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.