Renault Megane: remblokken

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 15DCI

Hoe maak ik dus ruimte voor de remschijf de remzuiger is zo ver mogelijk terug gesteld.

Foto remblokken.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/840/pc1000392.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/840...][img]http://img840.imageshack.us/img840/4159/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Frenzy

Geplaatst door Frenzy , lid sinds 11 jaar geleden

21 Reacties

Safrane10698, 9 jaar geleden

De klauw drager of gaffel zit in dit geval aan de verkeerde kant van de fusee. De schijf moet in die sleuf van de gaffel komen. Hierdoor zal de klauw over de pennen glijden waardoor er meer ruimte komt. Want de klauw zit nu helemaal aan een kant ok de glijpennen.

Ramjod PRO, 9 jaar geleden

Kijk even aan de ander kant hoe het in elkaar heeft gezeten.

Frenzy, 9 jaar geleden

Hi Safrane

Misschien een eigenwijze opmerking maar ik heb alleen de remklauw losgedraaid, dan kan er toch niks fout aan de gafffel?


Ramjod
Ook wel een goeie om de andere kant ff te bekijken. Het lijkt er wel op of de remblokken te dik zijn maar volgens de leverancier zijn dit de enige die moeten passen.

Jullie hulp is meer dan welkom!

Ramjod PRO, 9 jaar geleden

Draai je remcilinder van je gaffel.
Deze moeten los van elkaar zijn anders lukt het nooit.
Monteer eerst de gaffel.
Dan de remblokken plaatsen in de gaffel
Als laatste de remcilinder monteren.
Zover ik weet is er maar een type remblok voor achter en hebben een dikte van ongeveer 10a12mm per blok.

Safrane10698, 9 jaar geleden

Op de foto is het net als of de gaffel niet recht tegenover de schijf zit. Die schijf moet in die sleuf vallen. Maak anders nog een foto vanuit andere hoeken.

Ramjod PRO, 9 jaar geleden

Ik snap niet dat mensen aan zo'n klus beginnen als ze er niets van snappen.

Het zijn immers remmen en als daar iets niet goed in elkaar wordt gezet kan dat zeer gevaarlijk worden.

Renaultmonteurtje PRO, 9 jaar geleden

TS je hebt de remklauw niet los gedraait, maar de remklauw steun, deze zit overduidelijk verkeert !

@ ramjod, ik sluit me hier volledig bij aan

Safrane10698, 9 jaar geleden

Zit er trouwens nog een metalen vlinder op een van de rem blokken?

Ruud10657 PRO, 9 jaar geleden

Plaats hier ff als je met dat ding gaat proefrijden, dan haal ik mijn kids van de straat :( Kijk eens aan de andere kant hoe het daar vast zit of heb je beide kanten soms ook nog tegelijk los gemaakt???

Frenzy, 9 jaar geleden

Nou mannen niet zo ongerust hoor ik doe dit niet voor het eerst. Het is inmiddels gelukt en inderdaad door de bouten en contramoeren bovenop de remklauw( gaffel) los te draaien. Wat is trouwens de (afstel) functie van die bouten want als je ze los draait, niet helemaal dus, zie je niet veel veranderen. In ieder geval bedankt voor de bijdrage en hij remt prima. Reageer svp nogwel ff op mijn vraag over die (gaffel) bouten. Alvast bedankt.

Frenzy, 9 jaar geleden

Nog ff voor Ruud ik heb 1 kant tegelijk los gedraaid. Ik zal nog ff de werkwijze van stap tot stap vermelden bij de 2e poging.
Eerst de 2 bouten en de contramoer van de gaffel losgedraaid zodat die konden bewegen toen de 2 torxbouten van de remklauw losgedraaid van de asflens en de remklauw opzij gehangen.Toen de grote centrale moer van de remschijf losgedraaid en remschijf afgenomen. Vervolgens de oude remblokjes eruit gewipt en het geheel schoongemaakt. Toen de gaffelbouten wat losser gedraaid waardoor inderdaad ruimte ontstond. Nieuwe blokken geplaatst, is trouwens een mazzel klusje omdat de antipiepplaatjes tegenstrubbelen. Toen het geheel weer in omgekeerde volgorde gemonteerd. Volgens mij heb ik niks verkeerd gedaan of overgeslagen. Er kan dus niks verkeerd gemonteerd zijn volgens mij omdat alles terug geplaatst is zoals ik het er af gehaald heb.

Renaultmonteurtje PRO, 9 jaar geleden

wat is het kenteken ? dan vermijdt ik die auto .....

Safrane10698, 9 jaar geleden

Welke bouten zie je niet veranderen als je ze los draait.
Verder nog een tip, remmen moet je niet alleen vervangen maar ook controleren op werking. Als je niet weet hoe ze werken kan je ze ook niet controleren op juistheid. Laat dan iemand doen die wel weet wat hij doet dan weet je ook zeker dat het nog heel is. Want een kapotte remklauw met nieuwe blokken heb je ook niks aan.

En anders laat je dan even bij staan die het kan en doe de tweede keer het zelf.

Ruud10657 PRO, 9 jaar geleden

Nogmaals voor de duidelijkheid: De remklauwmontagebeugel wordt bij het wissellen van de remblokken NIET verwijderd (de torxbouten er dus NIET uitdraaien!). Ook de schijfrem wordt NIET verwijderd als je alleen de remblokken moet vervangen.
Hoe moet het dan wel? Verwijderd de twee M8 boutjes (sleutel 13) door mbv een steeksleutel de geleidebussen tegen te houden. Hierna kun je de remtang er in zijn geheel uitpakken. Vernieuw de blokken, druk de zuiger terug in de cilinder en monteer de tang terug op zijn plaats. Vernieuw de M8 bouten als deze meegeleverd zijn in het set of zet de oude bouten terug, voorzien van enkele druppels borgmiddel. Na het vervangen van de blokken eerst enkele malen op de rem trappen zodat de zuigers weer tegen de nieuwe blokken drukken. Daarna het wiel weer monteren.
Let wel, het sleutelen aan remmen is géén kinderspel! Als je niet weet wat je precies aan het doen bent, blijf er dan af.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/16/remklauw.png/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/16/...][img]http://img16.imageshack.us/img16/1784/re...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

C.Jonker PRO, 9 jaar geleden

Nou nou heren...

Dit kan toch ook normaal gezegd worden..
Dat het verkeerd zit is duidelijk maar ik neem aan dat hij niet gaat rijden met losse remklauwen, hij is serieus en plaatst hier zijn probleem.
Hij had het ook zelf kunnen proberen..en als het niet past kan ie ook niet rijden toch ?
Nu krijgt hij uitleg en komt het echt wel goed.
Remmen zijn idd zeer belangrijk maar het is geen hogere wiskunde, kan maar op een manier vast en daar was hij zelf ook wel uitgekomen.
Vind dit kleinerend en niet nodig maar goed ik lees wel wie het schrijven en dat is niet de eerste keer..... RENAULT MONTEURTJE !! ik heb je hier al vaker over aangesproken !!

Beetje jammer..

Chris

Renaultmonteurtje PRO, 9 jaar geleden

christiaan, nog maals. de gevolgen door een fout bij remmen zijn dus danig groot dat ik bij mijn stand punt blijf.

kun je leuk vinden of niet, maakt mij niet uit.

en als pro heb je ook nog enig sinds de taak om aan te geven dat TS het beter kan uitbesteden...

de verzekering ed stellen hem wel aansprakelijk als er wat gebeurt door dat hij iets fout heeft gedaan

voor de rest

i rest my case

C.Jonker PRO, 9 jaar geleden

Ik zeg ook niet dat je geen gelijk hebt maar je kunt het ook anders zeggen, je hebt het misschien zelf niet altijd in de gaten hoe je kan overkomen op anderen...
Zeggen van wat is je kenteken dan kan ik je mijden is een uitspraak die je niet hoeft te doen, je kunt ook zeggen ik vind het onverstandig wat je doet...snap je me?
let hier een beetje op aub...

Verder no hard feelings ,

Chris

Frenzy, 9 jaar geleden

Jongens/mannen bedankt voor jullie support. Alles zit weer als vanouds en remt weer als een nieuwe! Kinderen, ouden-van-dagen kunnen weer veilig de straat op ook die van de bezorgde deelnemers in deze discussie. :) Voor de duidelijkheid ik heb dus zoals het hoort bij vervanging van de remblokken ook de remschijven vervangen. Enne by the way...... als iedereen zo safe als ik rij zou rijden zou de wereld er een stuk veiliger uitzien dat durf ik nog wel ff mee te delen!
Helaas kan ik als bewijs geen fotootje meer plaatsen bij deze reactie ter geruststelling.

met vriendelijke groet,
Frans

C.Jonker PRO, 9 jaar geleden

Nou het is eerder dat je bij het vervangen van de schijven de blokken vervangt , maar als jij bij de blokken de schijven wil vervangen dan ben je goed bezig ...
Maar eind goed al goed:D

Ruud10657 PRO, 9 jaar geleden

Beste Frans, als je iets meer informatie had gegeven dan had je daarmee een hoop discussie voorkomen. Je had waarschijnlijk gelijk de juiste info gekregen als je gevraagd had hoe je de remblokken en de remschijven zou moeten vernieuwen.
Het is namelijk lang niet altijd noodzakelijk om de remschijven te vernieuwen. Als ze krom zijn, onder de slijtgrens zijn of gegroeft, dan wel en dan altijd gelijk met de blokken. Zijn alleen de blokken dun, dan worden die alleen vervangen en hoeft dus lang niet alles los.
Bij mijn weten hoeft bij het vervangen van de blokken en schijven van een Megane, zeker de centrale bout niet los. De twee boutjes uit de remtang eruit, remtang verwijderen, torxbouten uit de remtangmontagebeugel en deze verwijderen. Dan de twee 7mm boutjes uit de schijf draaien en de vernieuwen.
Ik ben verder toch wel weer blij dat mijn kids weer de straat op kunnen ;)

moderator PRO, 9 jaar geleden

Case closed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.