Renault clio 2005: Renault Clio : benzinelucht bij stationair en motor storing knip

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 55kW

Beste mensen,

Sinds ik de bougiekabels en stroomverdeler heb vervangen ([url=http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...]zie dit topic[/url]) ruik ik door de luchtroosters op het dashboard een behoorlijke benzinelucht wanneer de auto stationair draait.
Soms begint het lampje voor motorstoring te knipperen. Zodra ik vervolgens wegrijd wordt de geur minder en gaat het lampje uit.

Bij het vervangen van de bougiekabels en stroomverdeler heb ik alleen het luchtfilter los gehad.
Voor de zekerheid heb ik nogmaals gekeken, maar zie niets los zitten.


Het betreft een Renault Clio Hatchback, bouwjaar 2005, 55kW benzine motor.

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?


Alvast bedankt!


Marc

MarcAngelo

Geplaatst door MarcAngelo (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Denk toch dat je een benz.slang geraakt hebt. Of een lekkende benzine slang, of zoiets.

kaleido 1 (1630) PRO, 8 jaar geleden

Heb je aan de achterkant van je luchtfilterhuis de carterventilatieslang wel aangesloten ?

MarcAngelo (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb werkelijk geen verstand van auto's.

Het vervangen van de bougiekabels en stroomverdeler was uit nood geboren.
Dat is uiteindelijk met hulp van dit forum gelukt.
Dit was de eerste keer dat ik aan een auto heb "gesleuteld".
Normaliter houd ik me qua auto's alleen maar bezig met rijden, lampjes vervangen, olie bijvullen en tanken.
De rest laat ik over aan mensen die er verstand van hebben.

Het luchtfilter zat met een slangenklem vast, deze had ik los gedraaid, waarna het luchtfilter iets omhoog en naar rechts eraf geschoven kon worden.
Aan de voorkant (grill zijde) zat nog een slang aangesloten, welke voor de lucht toevoer zorgt.
Verder had ik niets losgemaakt (op de stroomverdeler en bougiekabels na dan).

Ik heb echt geen verstand van auto's, maar de benzinelucht valt voornamelijk op als je stationair draait.
Soms gaat dan het motorstorings lampje knipperen. Als je vervolgens wegrijd, vervliegt de lucht en gaat het lampje na enkele seconden weer uit.

Waar kan ik (als je naar de foto kijkt) het luchtfilterhuis en de carterventilatie slang vinden?
Ik had op Google afbeeldingen gezocht, maar ik heb geen idee welke het is...

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Marc

hobby-monteur (0), 8 jaar geleden

het luchtfilterhuis is die zwarte kunststof doos aan de rechterzijde van de motor,maar...,waar is de luchttoevoerslang die daar weer op hoort te zitten,heb je die er inmiddels opgezet?

MarcAngelo (0), 8 jaar geleden

Nadat de stroomverdeler en bougiekabels waren vervangen heb ik het luchtfilter er weer op geschoven en vastgeklikt.
Hierna heb ik de slangenklem aangedraait en de slang voor de luchttoevoer vastgeklikt.

Ik zie niets los hangen.
Er lekt elk geval niets onder de auto (geen plasje/vlekken onder de auto).

Marc

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Doe zoals "MarcAngelo12 augustus 2015 22:38" zegt, haal opnieuw deze kunststof box eraf, en kijk goed waar de slangetjes zitten/hangen. Van bovenaf zie je niet alles .

MarcAngelo (0), 8 jaar geleden

De benzinelucht is inmiddels opgelost!

Er zaten 3 slangen met een T-stuk aan elkaar.
De kortste slang, welke naar onder liep, bleek aan de achterkant van het motorblok net onder het luchtfilter te zijn losgeschoten.
De benzinelucht is nu weg! Super!

Er is echter nog wel een probleem met een knipperend motorstoringslampje.
Tijdens het rijden brand deze niet. Wanneer je vervolgens voor een stoplicht staat, of even stationair draait, begint het motorstoringslampje te knipperen.
Als je dan weer begint te rijden gaat het lampje na ongeveer 5 seconden uit.

Als de auto "koud" is loopt de auto stationair bij ongeveer 900 toeren (volgens de toerenteller), wanneer de motor "warm" is loopt deze stationair rond de 500-600 toeren.

Het lampje brand alleen wanneer de auto stil staat met draaiende motor.
Tijdens het rijden gaat deze uit.

Enig idee?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Normaal gesproken betekent het knipperen van de lamp dat er misfires zijn (dat is dat er verbrandingen gemist worden).
Of te wel dat de auto slechts op 3 cylinders (of minder) loopt.
Alleen zou dat lampje moeten blijven branden en mag het niet uitgaan (wettelijke regels).

Bij Fiat betekent het dan dat de nokkenas en krukas positie sensoren moeten worden ingeleerd.
Misschienb is hier iets soortgelijks aan de hand.
Heb je bij het wisselen van de bougiekabels soms de accu los gehad?

MarcAngelo (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.

De accu is niet los geweest tijdens het vervangen van de stroomverdeler en de bougiekabels.

Van mijn vrouw heb ik inmiddels begrepen dat het motorstoringslampje ook al 2x heeft gebrand vóórdat de bougiekabels en stroomverdeler werden verwisseld.
Bij het wegrijden gaat het lampje na enkele seconden weer uit.

We hebben het orginele boekje niet bij de auto, en online heb ik nog niet het juiste boekje gevonden, welke beschrijft wat de lampjes betekenen als deze branden of knipperen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.