Renault Scenic: Renault Megane Scenic toont rook onder motorkap maar rijdt nog

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 E

Waarom rijd je er nog mee (zal jullie eerste vraag zijn) ;-)

Mijn Renault Scenic Conquest begon met stotteren. Motorisch niet lekker lopen toen ik hem starte, soms zelfs schudden....
Na achteruit proberen te rijden viel de motor (na opnieuw starten) twee keer uit.

De motor klonk altijd als muziek in de oren en ik ben tweede eigenaar. Heeft nu 135.000 km gelopen maar nu laat hij regelmatig een brommend geluid horen. (beginstuk uitlaat in de buurt, schat ik?)

Het brommen combineert zich met motorisch inhouden, net zoals een brommertje dat vroeger deed als ie op de shook liep.

Hij heeft enkele dagen goed gereden maar vorige week vertoonde hij dezelfde symptomen. Ik ben ermee naar de garage gegaan.
Ik vertelde mijn verhaal maar UITERAARD liep mijn Renault keurig stationair en reed subliem weg met de monteur die dus ook niets kon horen.
Na voor joker te hebben gestaan bij de garage ben ik met mijn Renault weer naar huis gereden en Renault flikt het weer om te stotteren en vooral te brommen.

Wederom terug naar de garage gereden. Zij hebben vervangen:
Vliegwiel-sensor/krukas-sensor
Accu
Bougies
Ik heb netjes XXX betaald en ben weer met Renault de garage uitgereden. Na 4 kilometer vertoonde renault NOG STEEDS dezelfde symptomen....
Ik kon wel janken (ben een vrouw die trouw van Bovag garagehouder alles aanneemt want zij zijn de expert - XXX is voor mij veel geld)

Verstandigerwijs ben ik niet direct terug gereden naar de garage (ik was woest) maar heb netjes gewacht op de volgende dag om ze daar weer te bezoeken.
Hoe is het in godsnaam mogelijk om er voor XXX spullen in mijn auto te hangen maar mijn probleem nog steeds niet opgelost...?!!

Ze antwoordden dat ze dan weer de auto moesten hebben om verder te zoeken, waarop ik antwoordde; "om nog meer spullen in mijn auto te hangen en mij hiervoor te laten betalen??"

Ik rij het terrein af met renault en sta ongelofelijk voor joker want Renault vertoonde EINDELIJK de symptomen..... Maar dat zagen de garagemonteurs niet...
Stotterend, brommend en haperend rij ik naar huis en wil ik mijn Renault ergens parkeren maar word ik plots staande gehouden door twee passerende mannen die op het dak van mijn auto slaan en roepen: "je auto staat in brand" (ik reed achteruit en keek achteruit en kon de rook onder motorkap niet zien)
De auto liet witte rook zien en het stonk IN de auto naar gesmeult plastic in combinatie met motorlucht....

De volgende dag sta ik bij de auto om te prakiseren of ik ermee naar mijn werk kan. Verstandigste is om dat niet te doen, zei ik tegen mijzelf...
Toch maar wel gedaan want ik MOET naar mijn werk!
Sleutel omgedraait, starten, lopen en Renault heeft mij zonder problemen naar mijn werk gebracht en weer thuis gebracht.....

Vandaag was Renault weer aan het stotteren maar hij is niet uitgevallen. (godzijdank want hij is ook een keer uitgevallen in een bocht toen ik terug schakelde en dan doet de stuurbekrachtiging het ook niet.... Het scheelde maar een haar of ik lag met auto en al in de greppel....

Wie durft suggesties te doen (behalve bobine-verhaal wat ik hier veel lees en wat garagehouder volhoudt dat dit het niet is)
Wie weet wat mijn Renault met nog maar 135.000km mankeert?


Alvast super bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Vivian

Not-amused

Geplaatst door Not-amused (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Laat eens naar het vacuumslangetje van de map-sensor kijken. Deze scheuren regelmatig met als gevolg inhouden, afslaan enz.
Elke goede garage weet wel waar ze dan naar kijken moeten.

Not-amused (0), 12 jaar geleden

Dankjewel voor je reactie.
Is dat een grote klus of een kleine klus?
Is dit makkelijk te vervangen en komen ze er makkelijk bij? Klaar terwijl je wacht of ben ik hem dan een tijdje kwijt?
Wat is een gebruikelijk tarief voor deze klus?

ALS dit niet het slangetje is, wat zou het dan eventueel nog meer kunnen zijn?

Stomme vraag hoor, maar wat zijn de gevolgen als ik door blijf rijden zolang het mogelijk is?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Gr,
Vivian

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Werkje van 2 minuten....

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

geen lid van een hulporganisatie dat die misschien een helder antwoord kan geven of een indicatie

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Witte rook uit de uitlaat zou aantonen dat de koppakking lek is en dat er koelvloeistof verbrand wordt.
Hoe is je koelvloeistof peil?
Het bekende vacuumslangetje vanaf inlaatspruitsuk naar de mapsensor met groene stekker op het schutbord komt vaak voor en is makkelijk zelf te vervangen.
Je kunt ook een stukje benzine slang gebruiken met een diameter van 6.
Dat kan ook de witte rook veroorzaken omdat er een verkeert mengselverhouding heerst.

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

Klik voor het slangetje van de MAP-sensor: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?...
Dat hoeft geen garage te doen, dat kun je zelf ook. Slangetje kost iets van 2 euro per meter bij de automaterialenhandel

Not-amused (0), 12 jaar geleden

Hallo,
Wat super dat jullie meedenken!!! Dankjewel!

@ jan5047: geen lid van hulporganisatie en daarom ben ik naar een bovag-garage gegaan.
die kunnen het niet vinden en vandaar dus mijn vraag hier in de hoop dat echte kenners mij willen en misschien wel KUNNEN helpen.

@ Ramjod: er komt geen witte rook uit de uitlaat maar de rook kwam onder mijn motorkap vandaan. Volgens de garage is de koelvloeistof keurig op peil. Zij vinden dat mijn auto de eerste minuten wel wat rook vrijgeeft uit de uitlaat maar daarna niet meer.
Uit verhalen weet ik dat een kapotte koppakking foute boel is en verschrikkelijk veel geld gaat kosten. Ik hoop echt dat dat niet het geval is!
(persoonlijk vind ik de koelvloeistof er wel vies uitzien in dat tonnetje - moet dat nu vervangen worden?)
De garage heeft trouwens wel "een stekkertje" vervangen wat bij de krukas-sensor en vliegwiel-sensor zit.
Hebben we het dan over het zelfde stekkertje, Ramjod?

@ RPJdeWeert: Heb je het over een benzineslangetje van 2 euro de meter of kost een "origineel" map-sensor-slangetje 2 euro de meter?
Ik laat het dan liever GOED doen en gebruik dan liever een goed slangetje.
Moet het slangetje dan niet ergens aan gekoppeld worden of ergens mee gekoppeld worden? Onderdelen die ik erbij moet kopen? Dan vraag ik mijn vader of hij het slangetje eraan wil zetten.

Hebben jullie verder nog tips wat er moet gebeuren NADAT het nieuwe slangetje erop gezet is? Ik kan mij voorstellend dat de auto wat "klappen" heeft gehad door het stotteren en uitvallen en er misschien meerdere dingen na gekeken moeten worden???

Alvast super bedankt weer voor het nadenken en meedenken. Vanmiddag laat ik weten of het mijn vader gelukt is en hoop ik dat het probleem verholpen is.

Ik ga nu even de foto bekijken van RPJdeWeert want die kon ik net niet openen....

Not-amused (0), 12 jaar geleden

@ RPJdeWeert: Heel erg bedankt voor de foto!
Naar mijn vermoeden kwam daar ook de rook vandaan toen ik de auto achteruit reed en de twee mensen mij staande hielden (om te roepen dat mijn auto in de brand stond)

Dus als het slangetje vervangen zou worden, houdt ook het gebrom op?? (het lijkt alsof het gebrom bij het beginstuk van de uitlaat zit?)

Sorry voor mijn vage taal maar ik als vrouw heb er weinig verstand van hoe ik het beter zou kunnen beschrijven. Enige wat ik wel heb is vertrouwen in mijn auto en ook in de motor.

Ik wacht trouwens iets langer met het melden of mijn auto het, na het vervangen van het slangetje, wel of niet goed doet omdat de auto het momenteel al soms wel en soms niet doet.
Wel kan ik al melden of het gebrom al is opgehouden.... Of is dat weer een andere klacht??
Maar ik houd jullie absoluut op de hoogte en ben echt heel erg blij met jullie tips!

Not-amused (0), 12 jaar geleden

Ik hoop dat jullie nog wel de vragen kunnen beantwoorden die ik in de twee berichten hierboven heb gezet??

Groetjes,
Vivian

Not-amused (0), 12 jaar geleden

Ondertussen is de slang van de map-sensor bekeken maar die LIJKT al eerder eens vervangen te zijn en niet beschadigd.
Hij is er niet afgehaald maar wel bekeken met zaklamp en lijkt in goede staat.
Wel zat het kastje wat aan schutbord zit en waar de slang aan zit wat los en die zit nu weer vast.

Heeft iemand een ander idee wat mijn auto zou kunnen mankeren?

Not-amused (0), 12 jaar geleden

Vanmiddag laat ik mijn Renault uitlezen bij de Renault Dealer....
Wordt vervolgd

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

Wat ook nog zou kunnen zijn versleten bougiekabels. Ook een defecte bobine komt wel eens voor.

Not-amused (0), 12 jaar geleden

[quote=RPJdeWeert]Wat ook nog zou kunnen zijn versleten bougiekabels. Ook een defecte bobine komt wel eens voor.[/quote]
RPJdeWeert, jij bent zeker de leukste thuis.....? ;-)

Na het uitlezen van mijn Renault bleek er enkele storingen te lezen zijn. Onder andere bij de portiervergrendeling (klopt want linker achterdeur wil niet op slot - knopje gaat niet automatisch naar beneden bij het vergrendelen van de auto)
Er waren nog wat onbelangrijke storingen te lezen op de laptop.

Maar inderdaad: een defecte bobine is het geval RPJdeWeert..... :-)
De bobine die cilinder 2 en 3 aanstuurt (ik beschrijf het vast in verkeerde taal maar het is vast te volgen)

Toen de Renault garage deze wilde gaan vervangen, moesten de bougiekabels eruit gehaald worden. Hier bleek uit dat 1 bougiekabel-dop aan de binnenkant helemaal blauw was uitgeslagen en dat deze helemaal niet op mijn Renault hoorde te zitten maar op een ander type auto.....
Ik heb de auto een klein jaar en nog nooit eerder klachten gehoord bij de motor.

Maargoed, de bougiekabel moest vervangen worden, samen met de bobine. Ik heb gevraagd of ze dan alle vier de bougiekabels wilden vervangen want er zaten toch ook al nieuwe bougies op.
Raar trouwens dat de eerste garage dit niet gezien heeft tijdens het vervangen van de bougies..... !!

Mijn Renault rijdt weer als een zonnetje. Het is vandaag 30 januari, 17:00 uur en minus 3 graden hier. Maar gelukkig start mijn Renault ook zoals voorheen.
Jullie kunnen je waarschijnlijk wel voorstellen dat ik super blij ben.
Ik had hem serieus bijna (laten) afschrijven omdat de klacht onvindbaar was bij de twee vorige bezoeken bij een andere garage (geen Renault garage)
Eveneens was ik ook al naar een andere auto aan het zoeken.

Ben ik even blij dat ik eigenwijs ben en TOCH nog even naar een ECHTE garage ben gegaan die ook bekend is met het merk!

Voor de goede orde:
de klacht was dus inderdaad de bobine die cilinder 2 en 3 aanstuurt maar ook een kapotte bougie-dop. (hoe heet dat ding officieel?)
Het gebrom wat ik hoorde was de catalisator, Die schijnt dan last te hebben bij verkeerde verbranding....? ALs ik het goed begrepen heb.
Hopelijk is mijn catalisator niet binnenkort aan de beurt....
Waar die rook nou vandaan kwam is nog steeds een raadsel, weet iemand dit misschien?

Ik heb dus veeeel geld weggebracht naar een garage die niet de spullen erin hebben gehangen die er daadwerkelijk in moesten.

TIP: breng je auto naar een garage die ook daadwerkelijk bekend is met het merk en laat hem daar uitlezen alvorens je een auto laat "versieren" met allerlei onderdelen die niet nodig zijn!!

En voor jullie: heel erg bedankt voor het meelezen, meedenken, etc.!

Groetjes,
Vivian

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

Nee ik ben ervaringsdeskundige, haha. (En misschien ook wel de leukste thuis..)

Mooi dat het opgelost is. Deze auto's hebben een paar typische kwaaltjes die niet altijd direct herkend worden door een universele garage.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.