Beste Forum Leden, Renault rijders en een ieder die dit lees.
Mijn Twingo uit 1993 is onlangs APK gekeurd. Een van de "afkeurpunten" was dat de lambdasonde een te hoge waarde aangaf, 1,22. Echter was de CO2 uitstoot wel goed. Op het keurrapport staat "D16 1 x CO-uitstoot/lambda wijkt af bij verhoogd toerental 5.2.11".
Nu vroeg ik aan de monteur wat het kon zijn en hoeveel dat ging kosten. Lambdasonde was rond de 150 maar het kon van alles zijn..... Nu vind ik al nieuwe lambdasondes van rond de 70 euro op internet, maar ik wil nog steeds verkomen dat ik een nieuwe sonde koop/plaats en het probeem nog niet opgelost is.
Ik heb vernomen dat het systeem de brandstof/luchtverhouding regelt a.d.h.v. de lambdasonde-waarde, als ik dan even logisch redeneer heb ik wat vragen:
- staat de CO2 uitstoot los van de sodne-waarde / brandstof/lcuht mengverhouding?
- als de sonde een afwijkende waarde af geeft, is de mengverhouding dan ook meteen afwijkend?
- kan het zijn dat de carbarateur niet goed werkt/mengt, waardoor de "afwijkende" waarde van de sonde wel degelijk goed is, en dat het systeem het zelf niet goed geregeld krijgt?
Hoop snel iets te horen van jullie, ben erg benieuwd. Dit wagentje is misschien 19 jaar oud, maar heeft net 89.000 op de teller, en start na 19 jaar nog steeds zonder enig probleem :) En je wilt niet weten wat ik al verhuisd/vervoerd/bezorgd heb ermee.
Gegroet
Benjamin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even ter correctie: je bent NIET afgekeurd omdat de lambdasonde een te hoge waarde afgeeft.
Je bent afgekeurd omdat het lambda-GETAL op de 4-gas meter tijdens de test te hoog is.
Dat lambda-getal wordt berekend a.d.h.v. alle componenten in het uitlaatgas.
Een zo'n hoge waarde krijg je alleen als er erg veel zuurstof (O2) in de gassen zit.
Weet je alle waardes van de 4-gas test? Dus CO, CO2, O2, HC? Lambda-getal geef je aan als 1,22.
Ofwel de motor staat veel te arm, dan wel de uitlaat is lek en er komt zuurstof bij de gassen.
Dat te arm staan kan vele oorzaken hebben, de lambdasonde is er slechts 1 van.
Een te lage benzinedruk omdat het brandstoffilter verstopt zit is ook zo'n mogelijkheid.
Wil je geen onderdelen wisselen die niet kapot zijn, dan moet er gemeten worden.
Hallo Oldford, bedankt voor je reactie.
Ik heb de informatie van het rapport letterlijk overgenomen (kwikfit). Ik heb een formulier, genaamd "afkeurpunten" , daar stond handgeschreven "lambda waarde te hoog 1,22" . Ik heb geen verdere waardes van de 4-gas test.
Het klopt dat ik een lek heb in het uitlaatsysteem. Precies waar de uitlaat zelf tegen het spruitstuk aan zit. Beide delen hebben een soort van " flens / kraag" . Deze worden d.m.v. een klemring tegen elkaar gedrukt. Nu is de flens/kraag van de uitlaat zelf half weg geroest, dus lekt hij daar. Kan het zijn dat daar dan (te) veel lucht binnenkomt?
Je geeft ook aan da tik niet afgekeurd ben vanwege een te hoge lambdasonde waarde. Waarom wordt dat dan wel zo vermeld op het rapport?
Gegroet
Benjamin
11 jaar
Het rapport zegt ""lambda wijkt af". Handgeschreven zegt "lambda waarde te hoog".
Nergens staat dat de lambda-SONDE een te hoog signaal af geeft. Kan ook niet, want die meten ze niet.
Het gaat hier om de lambda waarde van het mengsel - dat is de verhouding tussen lucht en benzine.
Je zou OOK afgekeurd moeten zijn op het lek in de uitlaat - die moet gas dicht zijn.
Best mogelijk dat daar lucht in de uitlaat komt die de meting achter verstoort.
Dit moet so wie so verholpen worden anders kom je nooit door de keuring.
Ben o.a. ook op de uitlaat afgekeurd.
Zoals ik al eerder zei, staat er op het " keuringsrapport" :
- "D16 1 x CO-uitstoot/lambda wijkt af bij verhoogd toerental 5.2.11"
- "D14 2 x Uitlaatsysteem niet gasdicht/ondeugdelijk bevestigd 5.2.11".
En op de werkorder onder APK-afkeur punten staat dus handgeschreven " lambda waarde te hoog 1,22".
Dit is wat ik van de garage krijg, als je wilt kan ik het wel even inscannen. Maar hier mag ik het mee doen.
Als jij nu aangeeft dat het niet mogelijk is dat de lambdasonde een te hoge waarde aangeeft omdat ze deze niet meten, vraag ik me af wat hoe de garage er bij is gekomen om zoiets te zeggen/vermelden...
Afijn, en nu? Wil best even terug naar de garage gaan om o.a. de waardes van de 4-gas test op te vragen, en vragen hoe ze tot de conclusie zijn gekomen dat de lambdasonde een te hoge waarde aan geeft...
Tegelijkertijd beweren ze dat de CO2 uitstoot wel voldoet/in orde is.
Of is dat nu ook niet correct?
Hopelijk is het probleem opgelost als ik simpelweg de uitlaat repareer.
I.i.g bedankt, gegroet
Benjamin
11 jaar
Er is een verschil in het beoordelen van de hoeveelheid CO2 in de gassen.
Voor de APK wordt er TOTAAL NIET naar gekeken en wordt je daar niet op afgekeurd.
Waar wel naar gekeken wordt is de hoeveelheid CO (zonder die 2), die is mogelijk wel goed.
Alhoewel een te hoge CO waarde hetzelfde afkeurpunt geeft.
Als je storing aan het zoeken bent, is de CO2 hoeveelheid wel van belang.
Met een flink lek in de uitlaat is die meestal te laag t.o.v. normaal.
Het is niet onmogelijk dat het signaal van de lambda sonde verkeerd (te hoog) is, dat is uit deze gegevens alleen niet af te leiden. De 1e oorzaak ligt echter voor de hand, een lek in de uitlaat.
Als je de andere waardes van de gas-test kunt krijgen, zou dat kunnen helpen bij het trekken van een conclusie.
Hoe loopt de motor? En hoe is de koude start? Alles goed en geen hikken/horten/bokken/inhouden?
Inderdaad aan de uitlaat gaswaarden hebben we meer. Er wordt vaak een sensor voor nop vervangen. Als je het niet weet laat eens een diagnose stellen bij een garage. Kwik-fit is vaak alleem maar uit om veel te vervangen.
Zo als oldford zegt: uitlaat lek of misschien de pakking. Kan me even niet het motortje in mijn gedachte halen, maar als in en uitlaat spruitstuk boven elkaar zitten (wat bij renault vaak voorkomt) en de pakking lekt kun je rare waardes krijgen.
Een koude start is nagenoeg geen probleem. vorige week toen het zo vroor, sleutel omdraaien en lopen.
Tuurlijk, hoorde je hem een beetje puffen en lichtjes schudden/stoten, maar goed, vind je het gek bij -5 graden. (De (automatische) choke werkt ook). Maar als je weg rijd gaat dat gewoon goed. Met een warme motor loopt en trekt die natuurlijk beter.
Kwa gedrag merk ik weinig verschil met de E46 van me vader. die trekt ook niet zo snel op bij -5...
Ik ga even langs de garage met bovenstaand verhaal. Van het weekend maar eens even lassen :)
11 jaar
Hallo Highway,
Ik ben expres/bewust naar de kwikfit gegaan, om een "onafhankelijk" keuring te krijgen.
Gaf van te voren aan dat ik alleen een keuring wou omdat: ik zelf een en ander kan vervangen, en wil weten hoeveel het zou gaan kosten. Dat was geen enkel probleem, ze zeiden zelf "kijk eerst maar even wat je zelf kan doen, en dan kan je voor de rest altijd nog terug komen" . Kreeg niet echt het idee dat ze aan me wouden verdienen.
Heb vervolgens wel gevraagd hoeveel een en ander zou gaan kosten als ik het bij hun liet doen. En toen kwamen ze met bedragen aan van 150 euro voor de lambdasonde, 300 euro voor remschoenen en remcilinders. (Een klant die zelf een en ander kan vervangen, zal je echt niet winnen door met zulk soort bedragen aan te komen lijkt me, maar goed.)
Ik ga van het weekend de auto onder de loep nemen. Er zijn zwz. wat lampjes defekt, en wil de remmen achter bekijken.
Zal dan meteennaar de motor kijken.
i.i.g bedankt voor de nuttige informatie die jullie geleverd hebben.
11 jaar
Benjamin , om even op jou verzoek te reageren , is denk ik het meeste al wel gezegd hierboven .
Gr. Ferrie.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar