Renault twingo: Renault Twingo 1993 - Remverschil achter

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Beste Forum Leden, Renault rijders en een ieder die dit lees.

Mijn Twingo uit 1993 is onlangs APK gekeurd. Een van de "afkeurpunten" was dat de remwerking achter een verschil had. Op het keurrapport staat "I37 1 x remverschil op 1 as te groot/voertuig overberemd 5.2.38".

Resultaat remmentestbank:
- Remkracht links achter: 150
- Remkracht rechts achter: 1490
- Handrem remkracht links: 490
- Handrem remkracht rechts: 1570

Enige tijd hoorde ik al iets van achteren komen tijdens het remmen. Dus had het vermoeden dat me remschoenen zijn versleten. Echter zei de monteur dat het ook de remcilinders konden zijn.
Nu ben ik op zich handig, heb vorig jaar me remschijven voor vervangen, en de remcilinders vrij gemaakt (met uitleg van me buurman, 40 jaar ervaring...).
Mijn vraag, is het makkelijk/goed te doen om de remcilinders te controleren, en indien nodig weer vrij/soepel te maken?
Waar moet ik o.a. op letten? Wat moet ik er precies voor doen?

Hoop snel iets te horen van jullie, ben erg benieuwd. Dit wagentje is misschien 19 jaar oud, maar heeft net 89.000 op de teller, en start na 19 jaar nog steeds zonder enig probleem :) En je wilt niet weten wat ik al verhuisd/vervoerd/bezorgd heb ermee.

Gegroet
Benjamin

Benjamin Twingo

Geplaatst door Benjamin Twingo (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1595) PRO, 11 jaar geleden

Het is een vrij simpel systeem , zou het weer samen met de buurman doen .
Zou wel beide kanten bekijken .
Wiel eraf.
Trommel eraf , zit met boutje vast.
Dan zie je de remvoerring en cilinder zitten .
Let even goed op het lepeltje wat op het karteltje drukt voor het zelfstellende mechanisme.
Als deze er niet op zit , of niet goed stelt de rem zich niet op , ook al stel je hem met de hand op , loopt hij toch terug , moet er dus echt op zitten.
Als de remcilinder lek is , ook de voerring vervangen aan beide kanten.
Remcilinder eerst halen en dan pas de oude los halen , scheelt ontluchten , en eventueel defect raken van de hoofdremcilinder, zou bij het intrappen niet tot de bodem trappen , olie komt er vanzelf.

Benjamin Twingo (0), 11 jaar geleden

Hallo Kaleido,

Top!! Bedankt, volledige uitleg met tips en opletter-punten ;)
Ik ga van het weekend aan de slag. Ik heb ook een post geplaatst m.b.t. een te hoge lambdasonde waarde.
Zou je die ook willen bekijken?

GEgroet

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Kan ik nog aanvullen ,zorg dat je een remleidingnippelsleutel toevoeg aan je gereedschap. Met een steeksleutel lukt het niet .
Als je bij het demonteren het rempedaal zo'n 5 cm indrukt en vast zet loopt er geen vloeistof uit het systeem ,,,,behalve om de druk te lossen.
Bij renault is er vaak een linker en rechter cilinder ! Als je EEN kant doe ,let er dan op dat je de goede krijgt.
Opletpunten ?! Alles van het begin tot eind ...ogen wijd op en aan een kant tegelijk werken om de andere kant als voorbeeld te hebben . Zie achter de cilinderrubbers vloeistof zitten ..........Vernieuwen
Wat de laatste jaren ook veel verkocht wordt is een complete remset . De prijs heel vriendelijk !!

Succes.

Benjamin Twingo (0), 11 jaar geleden

Hallo Punt,

Jij ook bedankt voor de info. Waar vind ik zo'n remleidingnippelsleutel? Heb onlangs nieuwe remschoenen gekocht voor 25 euro, kreeg er een bus remreiniger + tubetje keramisch vet bij gratis bij. Complete set remcilinders (L+r) kost slechts 100 euro.
Dus dat zijn nette prijzen toch?

Ik ga zaterdag aan de slag.

GEgroet

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

In de zaak waar je die materialen koopt hebben ze dat ook. Ik bedoel de automaterialen- handel. Die prijzen zijn zeker niet gek . Jammer dat je de remschoenen al hebt .
Als de remschoenen toch nat zijn vraag naar zo'n set. Dan heb je ALLES in een en zo te monteren . Let er wel op dat de handremkabel goed gangbaar is !!! Die veer om de kabel moet die kabel zelf weer terug halen . Zo niet dan vervangen .
Groeten.

Benjamin Twingo (0), 11 jaar geleden

Had de remschoenen al gekocht voor de keuring, want hoorde al enige tijd wat geluid van achter komen als ik remde.
Dus had het vermoeden dat het simpelweg de remschoenen waren. vond het te risicovol om meteen cilinders te kopen, maar goed.
Kan altijd nog een complete set kopen en de remschoenen op marktplaats zetten.

Klein vraagje, wat bedoel je precies met dat de remschoenen " nat" zijn? Je bedoelt versleten, of nat van de remvloeistof?

Gegroet

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Dat laatste !!! Het remmateriaal van tegenwoordig is zo dicht van struktuur dat het nog wel te reinigen is maar vervangen nog beter.
Zorg dan wel dat de trommels super schoon zijn ,want een beetje vettigheid en er is weer een verschil. Gebruik remmenreiniger!!
Schraap ook de slijtagerand uit de trommel ,dan is de trommel weer makkelijk te demonteren bij een volgende controle .

Groeten.

kaleido 1 (1595) PRO, 11 jaar geleden

Mocht de remvoerring zover versleten zijn dat het ijzer op ijzer is , dan trommels uit laten draaien of een paar mooie op de sloop halen, uitdraaien verdient de voorkeur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.