auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Twingo: Renault Twingo 1999; start niet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Helaas door een misverstand was de distributieriem van mijn twingo niet vervangen.... resultaat geknapte distributieriem.

Niets gehoord tijdens knappen, motor bleef stationeer draaien (zelf stop gezet).
Bij controle bleek de aandrijfpoulie wel exact in de "nul"stand te staan voor de nokkenas.
Nu distributieriem vervangen; cilinderkop lijkt niet beschadigd (geen schurend krassend geluid).
Volgens mij wel compressie; maar ik kan dit niet meten.

Echter... hij start niet meer. Begin te vermoeden dat de timing van de onsteking niet goed verloopt. Iemand enig idee of tips?

Geplaatst door

Soepkippie75 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je motor kan niet blijven lopen nadat de dis geknap tis.

Frank3158 0

17 jaar

Deed ie dus wel en de riem was echt geknapt. Heb m zelf na 5 minuten stopgezet.

Soepkippie75 0

17 jaar

via de distributieriem wordt de nokkenas(sen) aangedreven, welke de kleppen van de motor bedienen. Als de kleppen stilstaan kan de motor onmogelijk lopen, anders is je Twingo behekst...

Het moet een aandrijfriem van iets anders zijn geweest.

AS1 250

17 jaar

Ik weet dat t vreemd is. Maar dit is precies zoals t gegaan is.

Ik reed ca. 50 km per uur. Op een gegeven moment merkte ik dat er niets meer gebeurde als ik gas gaf. Heb geen knal of klap of wat dan ook gehoord. Heb me uit laten vieren, auto aan de kant gezet. De motor liep nog steeds, alleen als je gas gaf hoorde je geen toerentoename (neem van me aan dat ik serieus ben en geen onzin verhaal loop te verkopen, ik probeer verder te komen met behulp van dit forum). Dacht zelf in eerste instantie dat de gaskabel geknapt was. Motor stopgezet en me af laten slepen. Garagehouder constateerde gebroken distributieriem. Deze nu dus vervangen (was echt kapot). Aandrijfpoulie stond exact in de nulstand voor de nokken as. Na het vervangen van de riem auto eerst voor de zekerheid in de versnelling gezet en heen en weer geduwd en geluisterd naar een schrapend cq schurend geluid. Niets gehoord. Hij start niet; wil niet aanpakken (stinkt ontzettend). 't Is net of hij geen vonk krijgt en er dus iets mis zou zijn met het ontstekingsmoment.

Maar goed, heel veel mensen geven me nu aan dat de kans echt heel groot is dat de kop toch echt kapot was. En dat ik beter deze kan vervangen of er een 2e hands sloopmotor in kan gooien. Mijn vraag is wat nu wijsheid is... doorzoeken (is het uberhaupt mogelijk dat er na iets dergelijks iets mis is met de ontsteking) of zekere voor onzekere nemen, geen tijd verder verspillen en gewoon een andere motor er in?

Soepkippie75 0

17 jaar

[quote=Soepkippie75]Garagehouder constateerde gebroken distributieriem. Deze nu dus vervangen (was echt kapot).[/quote]
Ben je er zelf bij geweest toen die kapotte riem is gevonden? Weet je of ze eerst nog een startpoging hebben gedaan?

Een ding is echt zeker, de motor kan niet lopen met een kapotte riem. Die zal later kapot zijn gegaan.

AS1 250

17 jaar

[quote=Soepkippie75]Aandrijfpoulie stond exact in de nulstand voor de nokken as. Na het vervangen van de riem auto eerst voor de zekerheid in de versnelling gezet en heen en weer geduwd en geluisterd naar een schrapend cq schurend geluid. Niets gehoord. Hij start niet; wil niet aanpakken (stinkt ontzettend). 't Is net of hij geen vonk krijgt en er dus iets mis zou zijn met het ontstekingsmoment.

Maar goed, heel veel mensen geven me nu aan dat de kans echt heel groot is dat de kop toch echt kapot was.[/quote]
Met het kleppendeksel eraf is eenvoudig vast te stellen of een klep is gebroken. Verder kan men compressiemetingen doen. Daarvoor hoeft de kop er helemaal niet af. Hebben ze die controles wel gedaan?

AS1 250

17 jaar

Heb hem zelf nog geprobeerd te starten meteen daarna. Hij pakte toen niet meer aan. Vervolgens is de garage gekomen, heeft ook gestart. Heeft een kap losgetrokken onder de motor aan de rechterkant en gekeken of er aandrijving was op de nokkenas. Volgens hun was er geen aandrijving en werd direct gezegd dat de distributieriem kapot was. Vervolgens is hij afgesleept. Heb verder geen idee of ze de controles gedaan hebben. Kreeg meteen te horen reparatie 1500 euro. Heb m toen daar weer weg gehaald aangezien ik daar de euri's niet voor heb.

Dus jouw advies... kleppendeksel eraf en de kleppen controleren.

Als de kleppen inderdaad kapot zijn? Wat dan? Nieuwe motor of alleen nieuwe kop? Kan een goede 2e hands sloopmotor kopen voor 350 euro (met 3 mnd garantie). Een 2e hands kop voor 175 euro maar dan zal ik toch ook nog een nieuwe pakking erop moeten zetten en de kop moeten laten vlakken toch. Ik zit dus te denken gewoon "nieuwe" motor erin.

Ps bedankt voor je reactie.

Soepkippie75 0

17 jaar

[quote=Soepkippie75]Heb hem zelf nog geprobeerd te starten meteen daarna. Hij pakte toen niet meer aan.[/quote]
waarschijnlijk is tijdens het starten de riem geknapt. Als je geluk hebt is de nokkenas blijven staan zonder dat de kleppen in aanraking met de zuigers zijn geweest.

[quote=Soepkippie75]Dus jouw advies... kleppendeksel eraf en de kleppen controleren.[/quote]
laat ze (andere garage kiezen?) een compressiemeting doen. Dan hoeft het kleppendeksel er zelfs niet eens af.
Als de compressiemeting goed is dan weet je zeker dat de kleppen goed sluiten en dus niet beschadigd zijn.
Het niet starten heeft dan een andere oorzaak (dat wellicht later pas is ontstaan)

[quote=Soepkippie75]Als de kleppen inderdaad kapot zijn? Wat dan? Nieuwe motor of alleen nieuwe kop? Kan een goede 2e hands sloopmotor kopen voor 350 euro (met 3 mnd garantie). Een 2e hands kop voor 175 euro maar dan zal ik toch ook nog een nieuwe pakking erop moeten zetten en de kop moeten laten vlakken toch. Ik zit dus te denken gewoon "nieuwe" motor erin.[/quote]
een motor overzetten is wel meer werk dan een andere kop erop. Informeer naar de kosten van het werk voor beide.

AS1 250

17 jaar

een revisie kop of een 2e hads is goedkoper als een motor
en als de kop er af is kan jje na onderzoek altijd nog zien water moet /kan

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

[quote=AS1]een motor overzetten is wel meer werk dan een andere kop erop. Informeer naar de kosten van het werk voor beide.[/quote]
Het werk is het probleem niet meer. Goede vriend van me wil t in z'n vrije tijd wel doen, dus hoef dan geen manuren te betalen.

Zal idd eerst die compressiemeting laten doen.

Bedankt zover!!

Soepkippie75 0

17 jaar

heb je geen last van de startonderbreker?
B.D.P sensor al gecontroleerd?
timing wel juist?
botssensor niet per ongeluk geactiveerd (of stekker los)bij vervangen riem? zit namelijk naast de disriem aan het binnenscherm (rode knop) druk die eens in.
ik zou eerst compressie meten en als deze goed is verder zoeken in de bdp en startonderbreker.

renevw9600 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.