Zodra de ventilator op de hoogste stand wordt gezet springt de zekering.
Op lage stand blijft de zekering wel heel, en soms kan je wel langzaam van lage naar hoge stand draaien zonder dat de zekering springt.
Is dit een bekend probleem? Anders enig idee in welke richting ik moet zoeken?
En is de ventilatormotor eventueel simpel te vervangen of moet het dashboard er dan uit?
Bij voorbaat dank!
Groeten Ronald.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo ?, als je al eerder de kachelweerstand hebt moeten vervangen "vaak een voorbode"is het probleem een te zwaar lopende aanjagermotor. Deze trekt dan teveel stroom en laat de zekering hierdoor doorbranden. Doe er nou niet een zwaardere zekering in, die er mischien in blijft maar vervang de motor gewoon.
Wel eerst even meten met een ampere meter hoeveel stroom die trekt.
Volgens mij is de motor simpel te vervangen rechts onder dashboard maar dat weet ik niet 100%
en controleer de stekker op de kachelweerstand eerst maar eens. hoogste stand= grote stroom en kan dus makkelijker doorslaan naar massa. die stekker fikken zeer vaak in....
Allereerst dank voor jullie reacties!
Kunnen jullie ook makkelijk uitleggen waar die kachelweerstand en ventilator zitten?
Is er makkelijk bij te komen of moet het dashboard los?
Het probleem treedt maar af en toe op, dus idd een zwaar lopende motor of een fikkende stekker is erg aannemelijk!
Zodra ik weet waar ze zitten ga ik ze nakijken en horen jullie mijn bevindingen!
Groeten Ronald.
17 jaar
aan de rechtse kant dashboard half loshalen. kan je er net bij.
Hallo dashboard moet er uit
Niet vergeten bout in motor ruimte
Zekering zit naast de ventilator in de buis met 1 schroef vast.
Totaal een hele klus, al 4x gedaan dan gaat het sneller,aanraden is kijken via olieslager
handboek, er moet erg veel los op volgorde.
Doormeten bedienings paneel is ook een optie, komt ook veel voor.
17 jaar
Probleem opgelost.
Kachelmotor draaide niet helemaal soepel, trok daardoor veel stroom.
Waarschijnlijk is daardoor de schakelaar (in het bedieningspaneeltje van de verwarming) heet geworden en het plastic gesmolten. Één printspoor was daardoor verzakt en daarom maakte de sleepschakelaar af en toe sluiting met een ander spoor als het op de hoogste stand stond.
Weerstanden waren wel goed maar 2 connectoren verroest.
Motor en schakelaar vervangen, alles schoongemaakt en preventief gesmeerd, draait weer als een trein.
Dashboard moest wel los maar dat is een peuleschilletje bij zo'n Twingo. Inderdaad de Vraagbaak erbij vanwege de volgorde van de schroeven.
Voor degene die dezelfde klus moet doen: Neem die moeite nou maar wel om het stuur eruit halen (1 Torx bout) om verder alles goed los te krijgen en erbij te kunnen, trouwens bijna alles zit vast met Torx 30.
Iedereen hartelijk dank voor de tips!
Groeten, Ronald.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar