Renault : Richtingaanwijzers doen het niet meer

Hoi allen,

Sinds vanmorgen doen mn richtingaanwijzers het niet meer. Ook geen indicatorgeluid, en ook mn alarmlicht doet het niet meer.
Ben meteen langs de eerste de beste (in dit geval Renault :))dealer gegaan omdat ik eigenlijk niet zo durfde te rijden. Daar hebben ze de zekering gecheckt en vervangen. Die klapte er steeds weer uit, ook een zwaardere zekering hielp niet. Eigenlijk ben ik onverrichter zake weer naar huis gegaan. Ze wilden de bedrading wel checken op kortsluiting maar omdat ze druk waren kon dat niet meteen.
Kan ik hier voor de deur zelf nog wat controles uitvoeren? Tips?

Alvast bedankt ik hoor het graag!
Groet
Esther

estherwagner1968

Geplaatst door estherwagner1968 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Heino4267 (225), 10 jaar geleden

Heb je toevallig recent een lamp vervangen? Het kan zijn dat die sluiting maakt.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Een zwaardere zekering is beslist geen optie. Hiermee los je niets op ,maar de kans dat er schade ontstaat is dan veel groter..

Ik weet geen bouwjaar, maar wellicht is het als volgt:

De alarmschakelaar schakelt buiten het contact om 4 raw lampen tegelijkertijd en ook het controlelampje.
Ook schakelt de alarmschakelaar de richtingaanwijzers uit, maw die kunnen niet werken.
in de bedrading is ook de knipperautomaat opgenomen.

Bij nieuwere auto,s kan die automaat zelf voor de sluiting zorgen

Oudere auto's
De raw schakelaar krijgt alleen voeding als het contact aan staat en als de alarm schakelaar uit is.

beide zg circuits zijn voorzien van een zekering.. Als beide zekeringen doorgebrand zijn kun je er gif op innemen dat de sluiting is veroorzaakt tussen de bedrading vanaf de alarmschakelaar naar de diverse lampen en de massa. daarbij inbegrepen de lampen en de fittingen. Als er een trekhaak is gemonteerd kan ook de bedrading ervan de oorzaak zijn.

Is er pas wat aan de auto gedaan? waardoor misschien ergens een electrische kabel knel is komen te zitten. (contact makt met de massa.

Wij lokaliseerden de plek van de sluiting vroeger als volgt..Alle 4 of soms 6 lampen bij elkaar zijn bijna 100 watt, vier keer 21 en nog wat.

We haalden de defecte zekering van het alarm weg en plaatsten daar voor in plaats een Lamp met ongeveer het gelijke vermogen.Door de sluiting gaat de lamp vol op branden. (natuurlijk pas als de schakelaar op aan wordt gezet. Doe je hetzelfde met een lamp van 50 wat via de raw schakelaar en het contact aan weet je of het probleem links of rechts zit. De goede kant zal half fel branden.. Door nu 1 voor 1 de stekkers voor en achter of opzij los te maken kun je de diverse units al uit sluiten of de bron is ontdekt..

estherwagner1968 (0), 10 jaar geleden

Hallo,

Bedankt Cor en Heino voor jullie berichten. We hebben een aantal testen uitgevoerd met de zekeringen en de relais die onder de stuurkolom zitten. Overigens is deze auto uit 1994.
Ik heb een foto bijgevoegd van een boosdoener die blijkbaar zorgt voor sluiting.
[url=http://postimg.org/image/n4uqnug2r/][img]http://s21.postimg.org/n4uqnug2r/image.j...[/img][/url]

Zonder de optie voor alarmlicht komt de auto vast niet door de apk (tenminste dat lijkt mij?) dus ben ik op zoek gegaan. Voorlopig nog nergens eentje gevonden.

Mochten jullie nog opmerkingen/tips hebben hoor ik ze graag.

Groetjes
Esther

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Als je de relais verwijdert verbreek je het circuit en zal de zekering wel heel blijven.. Maar dat wil niet zeggen dat de relais zelf de oorzaak is...
Behalve als je zeker weet dat de alarmschakelaar niet is ingeschakeld. Dan is er geen verbinding met alle lampen aan de buitenkant, en is de kans reeel dat het getoonde relais wel de oorzaak is...

estherwagner1968 (0), 10 jaar geleden

Beste Cor, het probleem is verholpen. Het bleek niet het alarmlicht relais te zijn, de bruine, maar het (zwarte relais) van de knipperlichten zelf.
Verder maakte m'n rechter achterlicht unit steeds weer sluiting zo bleek. Ik dacht al aan een nieuw unit, maar uiteindelijk na wat blootliggende draden opnieuw intapen en soldeerwerk is dat ook opgelost. Daarna hebben we het bruine relais van de foto weer teruggeplaatst en nu doet de verlichting het weer compleet.

ik wil iedereen bedanken voor de input, het topic kan gesloten worden.

groet,
Esther

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

De knipperautomaat heeft het begeven omdat er steeds sluiting was, onvoldoende om de zekering te laten springen.. (Aan uit, aan uit,, De zekering werd net niet heet genoeg om te smelten......De relais kon het uiteindelijk allemaal niet meer aan...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Overig of stel zelf een nieuwe vraag.