Renault Nevada: roestachtig bruin-rood kleurige koelvloeistof

Bouwjaar: 1993

beste autoliefhebbers,

Ik heb zelf een renault nevada (1,7RN uit 1993) waarvan ik de koelvloeistof van zou willen 'verversen'. Dit water heeft namelijk een roestachtige bruin-rode kleur. Ik ben er al zeker van dat deze kleurverandering niet het gevolg is van een lekke koppakking.
Ik zou graag de koelvloeistof willen aftappen, alleen weet is niet waar dat het beste kan. kunne jullie me helpen.

Met vriendelijke groet,
Pascal

pascalroihenne

Geplaatst door pascalroihenne (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault 21? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Harry4182 (0) PRO, 18 jaar geleden

Indien er geen aftapkraantje aan de radiator zit maak je de slang onderaan los.

Ben je zeker dat het niet een begin van een lekke koppakking is? Heb reeds meemaals bij Renault voorgehad dat het koelwater bruin werd. Nadien ging dikwijls de verwarmingsradiator kapot, dit tgv de hoge druk in het koelsysteem.

Megane20 (0), 18 jaar geleden

De volgorde is meestal:Roest in het koelwater(door verkeerde koelvloeistof) met verstopte radiateur als gevolg.Daarna gaat de koppakking hemelen als gevolg van oververhitting.Dus:Hele systeem goed doorspoelen, zorg ervoor dat het verwarmingscircuit en de koelradiateur ook goed worden gespoeld(in tegengestelde richting t.o.v de normale situatie).Daarna vullen met de juiste koelvloeistof en GOED ONTLUCHTEN.Vraag dus na hoeveel vloeistof erin zou moeten gaan, kun je die hoeveelheid niet kwijt dan zit er nog lucht in(meestal in het verwarmingscicuit).

renault clio (0), 18 jaar geleden

Ik heb een clio uit 1991, een 1.4 om precies te zijn en volgens mij hebben ze allemaal last van roestbruin koelwater. Ik weet niet of je er problemen mee heb maar ik rij al vrolijk rond met die kleur. Alhoewel bij de 169.000 ging de kopppakking lekken nadat ik het koelwater (FL650,-)ook had laten schoongemaakt bij de 70.000. Maar dit had geen verband met elkaar, er was een buisje gescheurd/versleten. De teller staat nu op 250.000 en hij rijdt en koelt nog steeds, op een los schietende koppeling na dan maar die is, als het goed is verholpen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 21 of stel zelf een nieuwe vraag.