close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Twingo: rommelend geluid aandrijfas

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: d7f 1.2

als ik gas geef in een bocht naar rechts of ik geef gas in rechtuitstand nadat ik uit een bocht naar rechts kom dan hoor ik gerommel van de aandrijfas.

nu heb ik onlangs de wielnaaf compleet vervangen omdat het wiellager versleten was.


nu lees ik in de werkplaatshandboek van de twingo dat de spiebanen van de aandrijfas vastgelijmd horen te zitten met Loctite in de wielnaaf.
dit heb ik niet gedaan. de oude wielnaaf zat overigens ook niet vastgelijmd aan de as.

is het aannemenlijk dat het gerommel komt omdat ik de aandrijfas niet heb vastgelijmd of is het aannemelijk dat de aandrijfas is versleten?
twingo is 16 jaar oud en heeft 164000km gereden.

Geplaatst door

martin036 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan heel goed je aandrijfas zijn.
Een versleten aandrijfas kun je controleren. Maar moet je wel gevoel voor hebben. Controleer op speling in radiale richting.

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

Hoe vast heb je de naafmoer gezet ?

Beste Martin

Je had je vorige topic zo weer op kunnen pakken : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Account Beheer
Problemcar

ik twijfelde een beetje omdat het toch net iets anders is maar het is inderdaad een grensgeval.


wielnaafmoer is goed aangedraaid en er zit geen speling op het wiel, wielnaaf en wiellager maar toch hoor ik een iets rommelend geluid bij acceleratie.
ik verdenk persoonlijk de aandrijfas/homokineet.
nu zit de Loctite natuurlijk ook niet voor niets tussen de aandrijfas en het lager. zou het ontbreken van Loctite het gerommel kunnen veroorzaken?

martin036 0

9 jaar

Nee hoor , als de naafmoer op het juiste moment is vast gezet , is loctite niet echt nodig , ik heb het in ieder geval nog nooit gedaan , geen problemen ondervonden.

dan ga ik bij deze een nieuwe aandrijfas bestellen.

is de aandrijfas aan de bakkant er zo uit te trekken na aftappen van de bak, het losnemen van de spie en het losnemen van de 3 boutjes?

is een nieuwe aandrijfas die al geheel is voorgemonteerd voorzien van vet in de homokineet?
ik heb nog een tube universeel smeervet staan, is dit geschikt?

martin036 0

9 jaar

Plug and play
universeel smeervet is niet geschikt als homokineet smeermiddel.

plug en play, ok!

zaterdag even naar de automaterialenzaak een tube vet halen.
wat voor soort vet moet er in en zit er al vet in de homokineet bij een nieuwe as?

martin036 0

9 jaar

Bij een compleet nieuwe as , is de homokineet al gevuld met vet , is dus gebruiks klaar.

Dank je ferry voor je antwoord.

Moet er nog wel vet worden aangebracht aan de kant van de bak of worden de lagers gesmeerd met de bakolie?

martin036 0

9 jaar

Als de hoes bevestigd zit met een ring en 3 boutjes op de bak , vind smering plaats dmv de bakolie.
Zorg wel dat de hoes en de ring goed aansluiten in de uitsparing , anders gaat deze lekken , en geleidelijk rondom vast zetten.

Ok, duidelijk. Dankje ferrie.

Waarschijnlijk had ik de aandrijfas het laatste zetje gegeven na verwisselen van het subframe, veren en de wielnaaf want voor deze klussen klonk de as nog goed. Helaas.

Nogmaals dank.

Nu alleen nog even iets verzinnen om de bak te vullen want de plek om te vullen is onhandig geplaatst. Ik zat te denken aan een trechter met een slang eraan die de bak ingaat. 3.5 liter gaat erin als ik me niet vergis?

martin036 0

9 jaar

De truuk met trechter en slang werkt prima..!

Hans4040 1240
badge vip badge

9 jaar

Met al deze info gaat het me wel lukken.
Dank jullie voor de info!

Gr.
Martin

martin036 0

9 jaar

het vervangen van de aandrijfas is gelukt, bak gevuld met 3 liter kroon 75w80 olie totdat de vulplug overstroomde.
uit laten stromen, schoongemaakt, controle op eventuele lekkages en na een minuut of 15 een proefronde gereden van een kilometer of 10.

maar het geluid is er helaas nog steeds, aan de bestuurderszijde een rommelend (kloenk, kloenk, kloenk) geluid bij acceleratie dat erger wordt naarmate de snelheid toeneemt. geluid is weg (of wordt overstemd) vanaf de 60km/h

wat kan het nog zijn?


ik heb inmiddels vervangen,

subframe met wieldraagarmen,
wielnaaf links
aandrijfas links
veren links en rechts. opmerking dat er een halve cm speling zit op beide poten in de motorruimte. met de krik onder de auto kan ik het wiel iets omhoog tillen. voor zover ik weet hoort dit ook zo te zijn.

het is gekomen nadat ik het subframe heb vervangen. de bouten hiervan zijn stevig aangedraaid.
het subframe heb ik nagekeken of sporen van aanraking van de aandrijfas maar hier is niets van te zien.
ik zit nu te denken dat wellicht de lagerbussen van de wieldraagarmen van het nieuwe subframe slecht zijn maar maakt dit dan een kloenk geluid bij acceleratie??
bij eventuele twijfel kan ik ze uitwisselen want de oude wieldraagarmen heb ik nog liggen met lagerbussen in hele nette staat.
het rijden in de auto geeft verder wel een veilig gevoel, geen bijzondere dingen te melden.

alvast erg bedankt voor de hulp!

martin036 0

8 jaar

zou het geluid niet uit je bak kunnen komen?

aangezien dat je al het meeste heb vervangen wat voor de hand liggende oplossingen namelijk.

vdberg_1986 0

8 jaar

de bak kan ik denk ik wel uitsluiten omdat het probleem is ontstaan na het vervangen van het subframe.
nu heb ik trouwens wel de stang van de schakelpook losgehad en vastgezet omdat het subframe anders niet te verwijderen is.
zou een wieldraagarm verantwoordelijk kunnen zijn voor het kloenk geluid?

martin036 0

8 jaar

Dat zou je kunnen zien als er nog ruimte op je nieuwe sub frame zit met misschien een wat je zelf al aan gaf dan even na kijken van je schakel pook.

vdberg_1986 0

8 jaar

morgenavond ga ik nogmaals alle bouten van het subframe opnieuw natrekken.
ik twijfel aan de bouten waar het subframe aan de langsbalken zijn vastgezet.

binnenkort eens even de auto op een brug zetten zodat ik de bouten van de motorsteun en het stuurhuis nogmaals kan natrekken.

ook dat gietijzeren ding in het midden van het subframe nog maar eens goed vastzetten. wellicht zit hier wel het probleem omdat dit een vreemd "zwak" punt van het subframe is.

als dit allemaal goed is dan ga ik kijken naar de beide draagarmen. deze zaten aan een keurig subframe vast en leken goed te zijn.

het kan bijna niet anders dan dat het probleem zich in 1 van de bouten moet bevinden omdat zowat alles is vervangen.

martin036 0

8 jaar

Daarom. Ik zou het nalopen en alles natrekken we horen het wel.

vdberg_1986 0

8 jaar

het blijkt dat de aandrijfas rechts toch niet geheel goed meer is.
deze wordt binnenkort vervangen.

martin036 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.