close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault ESPACE: Rookontwikkeling in motorruimte tijdens regenereren roetfilter

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: M9R C7, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Auto: Renault Grand Espace 2.0 dCi
Motorcode : M9R
Kilometerstand : 236.000
Bouwjaar: 2008

Hallo,

Sinds enige tijd is er rookontwikkeling onder de motorkap tijdens het regenereren van het roetfilter.
Tijdens het rijden is er niks aan de hand omdat de dampen verdwijnen door het rijden, je ruikt dan ook niks.
Sta ik echter stil dan begint de motorruimte zich te vullen met blauwe rook, stinkt ook naar olie.
Het komt aan de achterkant van het blok vandaan.

Wat heb ik ondertussen gedaan/vervangen.

Mijn carterventilatie welke boven op het blok zit gooide erg veel olie richting mijn luchtinlaat en de aansluiting op de luchtinlaatbuis lekte.
De oliedruppels lekte vanaf de inlaatbuis omlaag richting de turbo.
Tijdens het loshalen van de carterventilatie zag ik kleine lek spoortjes langs de rubbers welke tussen de carterventilatie en het blok zitten, deze spoortjes liepen naar de achterkant van het blok.
Alles schoongemaakt en een nieuwe carterventilatie incl. rubber afdichtingen gemonteerd.

Tevens heb ik de rubberen ring/pakking tussen de turbo en intercoolerbuis vervangen aangezien de intercoolerbuis los moest om de carterventilatie te demonteren.
Zag ook dat deze iets had gelekt omdat daar leksporen van olie zaten, rubber was niet echt flexibel meer.

Verder had ik de laatste tijd een redelijk hoog verbruik, zat op de 8,8 l/100km.
Na het vervangen van de carterventilatie en pakking is het verbruik gezakt naar de 7,7 l/100km.
Auto rijdt ook veel soepeler en lekker, eigenlijk weer als vanouds.

Verwacht alle lekkages te hebben verholpen, ging het roetfilter vanochtend weer regenereren (te merken aan het hogere verbruik) en was er wederom rookontwikkeling in de motorruimte.

Op internet gezocht maar weinig kunnen vinden… meestal omdat er op veel fora niet wordt terug gekoppeld wat de oplossing is geweest…

Heeft iemand een idee of suggestie?

Groetjes Thomas

Geplaatst door

ThomasTDI (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Black death?

kijk eens bij YouTube naar 'black death car engine'
Ik hoop het niet voor u, en is dit een suggestie om dit fenomeen uit te sluiten

Rondom de verstuivers was het brandschoon, ook rondom de nokkenassen e.d. zag alles er netjes uit.
Ipv de voorgeschreven 30.000km interval ververs ik elke 15.000km de olie.

ThomasTDI 0

5 jaar

Mooi,
Dat is een grote zorg minder1

gr,

Cees

Heb je achter het blok geen olielekkage op de cat? Die wordt tijdens regenereren rood gloeiend heet.
Kijk eens van onderaf of alles rond je uitlaatspruitstuk en catalysator goed vrij ligt en droog is zonder leksporen.

Heino4267 655

5 jaar

Als er nog ergens een beetje olie zit op of aan de turbo, katalysator of roetfilter, dan kan dat natuurlijk nog wel even blijven roken/stinken.
Al moet ik zeggen dat mijn Scenic van 2008 met dezelfde motor ook aardig durft te stinken tijdens regenereren en dan bijvoorbeeld stilstaan voor een stoplicht. Al heb ik dan nooit rook gezien. Geur is meer de geur van heet metaal/rubber achtig zeg maar.

Ik neem aan dat je vermeldde verbruik het gemiddelde verbruik is over een x aantal kilometers.
Dat hogere verbruik zou kunnen komen door vaker regenereren doordat de olie meegevoerd met de Carter ventilatie het roetfilter eerder verzadigd.
Het verbruik is tenslotte na vervanging gedaald.

Je kan nog de slangetjes van de drukverschil meter van het roetfilter controleren. Als die stuk gaan, krijg je met regenereren lekkage van hete uitlaatgassen waardoor die beginnen te smeulen. Bovendien zal hij dan vaker of te weinig regenereren dan nodig.

ofstone 0

5 jaar

Ik ga donderdag weer even onder de auto kijken of ik nog oude leksporen zie.
De auto staat dan op een brug dus kan ik van onder de achterkant van het blok goed schoonmaken.
Het verbruik is over 1000km gemeten.

Regeneren doet hij ongeveer elke 500km.
Kapotte drukslangetjes heb ik al eens gehad ja, de uiteinden waren helemaal poreus en gescheurd.
Deze ingekort en weer gemonteerd, deze zijn nog goed.

Zal zo eens kijken wat het drukverschil is over het roetfilter.
Kan het ook zijn dat het roetfilter verzadigd is en dat hij tijdens het regenereren zijn ei niet kwijt kan?

ThomasTDI 0

5 jaar

Kijk op de peilstok eens goed naar je motorolie: is dat motorolie of een mengsel met veel diesel er in?

Heino4267 655

5 jaar

Om de 500km regenereren lijkt wat vaak.
Bij mijn scenic gebeurt dat tussen de 800 en 1100 kilometer in de winter. In de zomer soms nooit.

Dat die zijn gassen niet kwijt kan door regenereren kan normaal gezien niet leiden tot rook onder de motorkap, de uitlaat is een gesloten systeem tot achter. Er zit ook een druk en temperatuur sensor aan de uitlaat kant van de turbo. Als er te veel tegendruk is, krijg je vanzelf een foutmelding.

De boel gewoon even goed olie vrij maken.

Tip van Heino is ook een goede.
Als er teveel olie (met diesel) in komt, (te hoog oliepijl) dan kan hij dit er ook via de carter ventilatie uit gaan gooien naar de inlaat, verbrandden, en zo daardoor het roetfilter extra verzadigen.

ofstone 0

5 jaar

Heb nog wat zoekwerk gedaan op het www.
Het schijnt dat de M9R motor elke 500km het filter reinigt of bij een verzadiging van 15 gram. Die 500km schijnt dus te kloppen. Schijnt dit te doen zodat het filter lang mee kan gaan.

Verder heb ik vandaag de auto op de brug gehad.
Er zaten nog wat druppels bovenaan het blok, dit allemaal schoongemaakt. Denk dat dit een nog was van de laatste keer dat hij ging regenereren voordat ik alles vervangen had. De vervuiling viel ook erg mee, zeker niet zo veel als het eerst was want toen zat alles onder.

Ook de slangen tbv het drukverschil over het roetfilter nagekeken. De voorste was nog goed en in de achterste zag een klein scheurtje.
Slang ingekort en teruggeplaatst. Wil de slangen sowieso gaan vervangen omdat deze poreus worden.

Gisteren de auto rijdend uitgelezen en bij 3000 omw/min had ik een dp van rond de 100 mbar.
Ga hem morgen nog eens uitlezen kijken of het scheurtje wat heeft uitgemaakt, zal dan gelijk de olie bekijken
De olie moet over een paar duizend km toch weer ververst worden, desnoods doe ik dit wat vroeger om het uit te sluiten.

Alvast iedereen bedankt voor het meedenken :)

ThomasTDI 0

5 jaar

Even een update:

Vorige keer heb ik de achterkant van het blok goed schoongemaakt.
Inmiddels heeft de auto drie keer het roetfilter geregenereerd.

De eerste keer na het schoonmaken tijdens het regenereren onder de motorkap gekeken.
Ik rook heel licht een verbrande olie lucht, rook was echter niet te zien.
De twee regeneraties erna zag ik geen rook en rook ook helemaal niks meer onder de motorkap.

Het vervangen van de carterventilatie, de pakking tussen de turbo en intercoolerpijp en de aansluiting tussen de carterventilatie en luchtinlaatbuis lekdicht maken heeft dus geholpen.

Heb de carterventilatie ook nog uit elkaar gehaald. Onder de ronde deksel bovenop zit een membraan met een veer. Bij mij was er niet veel meer van het membraan over. Het was een dun vliesje geworden en dichte aan de zijkant niet goed meer af. Het membraan werkte dus niet meer en liet dus veel te veel oliedamp en druppels door.

De auto is een stuk zuiniger gaan rijden, ben van net 1:12 naar 1:14 gemeten aan de pomp gegaan.
Ook rijdt de auto een stuk lekkerder, pakt veel beter op.
Tevens is het interval tussen de regeneraties ook groter geworden.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Wat mij betreft is het opgelost.

ThomasTDI 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.