Hallo,
Nieuw hier op het forum en nieuw met Renault (ik heb deze een maand geleden aangeschaft) maar wel een aardig probleem/uitdaging:
Gisteren wilde ik optrekken bij het stoplicht en beschikte plotseling over geen vermogen meer. Met moeite op het naastgelegen fietspad kunnen komen, auto uitgeschakeld, opnieuw gestart en ik kon weer een 100 meter voorzichtig rijden totdat het vermogen weer weg was.
Ik was op weg naar mijn werk en besloot hierop terug te keren. Tijdens het naar huis rijden kwam ik achter het volgende: als ik plank gas gas (pedaal helemaal beneden) schoot hij er als een raket vandoor! Dus redelijk snel terug kunnen rijden. maar wel maar dus wel steeds 100-80-100-80 etc. Als ik hem gewoon start loopt hij stationair tegen de 1000 toeren, als hij eenmaal dit vermogensverlies heeft draait hij rond de 500 toeren stationair. Als je tijdens het vermogensverlies het gaspedaal half intrapt en daarna de koppeling intrapt gebeurt er niets, is het alsof het gas niet is ingedrukt. Laat je het gas los....en geeft daarna weer voorzichtig gas dan pakt hij hem wel op maar vermogen valt dan na 1 seconde weer weg.
Bij de Renault garage laten uitlezen, daar kwam als enige de eerste lambda sensor uit. Bij een andere garage kwamen we eerst op de tweede lambda sensor, daarna ook op de eerste. Op advies eerst maar eens nieuwe bougies geplaatst (was geen overbodige luxe) maar loste het probleem helaas niet op. Verder is het gashuis gereinigd en de stekkers van de beide lambda sondes gereinigd. Als hij in storing gaat veranderd de waarde van sensor 1 van zo'n 200mV naar 1300mv en de waarde van sensor2 duikt van zo'n 700mV naar 7,94mV.
Het lijkt ook temperatuur gerelateerd, als ik met koude motor rustig rijd (<3000rpm) dan gaat hij pas na een 10tal kilometers in storing, als ik stevig gas geef gaat hij al veel eerder.
Veel kennis heb ik niet op autogebied , kan alleen mijn ervaring zo duidelijk mogelijk te verwoorden.
bedankt alvast voor evt antwoorden/opmerkingen!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarom laat je de auto eigenlijk uitlezen bij de dealer, als je toch niet van plan bent om met de uitkomst iets te doen?
In plaats daarvan ga je kennelijk liever naar een andere garage die het probleem niet kan vinden/oplossen.
Beetje verkeerd neergezet: eerste meting was bij een alle merken garage, tweede meting bij een Renault dealer. Die leesde de eerste sonde uit als storing maar wist verder ook niet hoe dit binnen het verhaal van het probleem paste. Feit dat er ook een tweede garage mee kijkt met het probleem is omdat de dealer ook niet weet wat er aan de hand is. Sterker nog, als ze het wisten had ik het ook niet hier op het forum hoeven te plaatsen......
9 jaar
Tja, of het alles op lost kan ik hier vandaan niet zien.
Maar die 1e lambdasonde lijkt mij defect te zijn en die heeft wat neven effecten zoals een motor die veel te arm gaat lopen.
Voor diegene die nog aan die conclusie twijvelt, zou ik zeggen hang er eens een 4-gas meter aan als de 1e sonde zo'n hoog voltage afgeeft.
Lijkt inderdaad op defecte lambdasonde of in ieder geval het circuit van de lamdasonde.
De lambdasonde wordt gebruikt door de motor om de verhouding tussen lucht en brandstof te regelen. Eigenlijk meet hij hoeveel zuurstof er nog in de uitlaatgassen zit. Hoe hoger de spanning van de sensor, hoe minder zuurstof hij meet, en dus minder brandstof hij gaat inspuiten. Bij jou geeft de sensor onterecht aan dat er te veel brandstof ingespoten wordt. Hij gaat minder inspuiten, waardoor je motor slecht loopt.
Een lambdasensor werkt alleen als hij warm is, en wordt dus alleen gebruikt bij warme motor en bij deellast van de motor.
Vandaar dat je auto het goed doet als hij koud is, en als je het gaspedaal flink intrapt. In die situaties gebruikt hij niet de lambda sensor. Inderdaad een viergasmeting, of uitlezen van de fueltrims zou dit moeten kunnen bevestigen.
Let op dat ook een bedradingprobleem dit kan veroorzaken en niet de sensor defect hoeft te zijn.
Brand er ook geen lampje op je dashboard? Weet niet of het bij jouw auto werkt, maar als je de stekker van de lamba losgooit, zou hij in noodloop moeten gaan en redelijk moeten rijden. Niet te lang doen want dat is slecht voor de katalysator en het milieu.
9 jaar
Kijk, bedankt voor de uitleg! Op het dashboard gaat geen lampje branden.
Ik kan allicht proberen of het zonder lambdasonde rijden werkt.....
Nieuwe lambda sonde is inmiddels binnen dus garage kan evt morgen gaan vervangen.
Maar mochten er mensen zijn met nog andere methodes om te achterhalen wat er aan de hand is.....graag!
9 jaar
Een lampje hoeft inderdaad niet te gaan branden, zolang alle waarden binnen de limieten blijven.
Als je de lambda sensor stekker eraf haalt, zal je mil lampje wel gaan branden en een storing opslaan in het systeem.
Als hij dan in noodloop gaat en de labda sensor is de oorzaak, zou hij het dan beter doen dan met een kapotte lambda.
Anders gewoon even wachten tot de nieuwe lambda erin zit.
9 jaar
het vreemde aan de storing is, is dat er dus meerdere componenten reageren op jou probleem. volgens jou info geven allebei de lamdasonde's een 'vreemde' waarde. is het dan niet slim om te controleren of inderdaad jou sensor(en) defect zijn of dat het gewoon klopt wat jou sensoren meten doordat een ander defect in jou auto zit of doordat er een storing in jou auto zit er een vervangende waarde word aangenomen. als je zomaar onderdelen gaat vernieuwen zou deze storing nogal kostbaar uit kunnen pakken.
Helemaal mee eens Rien, maar tot nu toe weet niemand een andere richting om te controleren/testen en moet toch iets......
Het probleem zoals ik heb staat nergens op internet omschreven dus is er (nog) geen helder antwoord duidelijk ben ik bang.
Maar idd, mogelijkheid is niet uitgesloten.....hopen maar op iemand met de gouden tip ;-)
9 jaar
maar is er dan wel een diagnose gesteld aan jou wagen door middel van metingen? en dan bedoel ik niet alleen de foutcodes uitlezen en daar een vermoeden op los te laten. want ik denk als dat gebeurt dat er dan meer duidelijk word. Controleer bijvoorbeeld eens of de eerste lambdasonde pendelt. en wat zijn de waardes van de uitlaatgassen?
Metingen zijn er nog niet gedaan, bevindingen die nu op tafel liggen komen a.d.h.v. foutcodes en bevindingen tijdens het rijden.
We gaan morgen verder met testen, ik hou jullie iig op de hoogte van de voortgang.
9 jaar
Probleem lijkt verholpen: defecte lambda sonde. Deze is vervangen, even een kleine 45km mee gereden en het probleem niet meer gehad. Oude sonde rammelt ook vanbinnen alsof er losse onderdelen in zitten.
Bedankt voor het meedenken!
9 jaar
Mooi dat het verholpen lijkt te zijn!
Alles wees inderdaad op de lambda sonde en rammelen horen ze volgens mij niet te doen.
Het is altijd wel een gok om ze te vervangen zonder na te meten. Er worden er jaarlijks heel wat lambda sondes zinloos vervangen.
9 jaar
[quote=snoekel99]Als hij in storing gaat veranderd de waarde van sensor 1 van zo'n 200mV naar 1300mv en de waarde van sensor2 duikt van zo'n 700mV naar 7,94mV.[/quote]
Ik ben blij dat de storing is opgelost, maar ik vindt het diep treurig dat met bovenstaande aanwijzing er zo moeilijk gedaan werd.
Zelfs al zouden er nog andere storingen zijn, dan stop je met zoeken en geld verspillen totdat de lambda sonde vervangen is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar