Mijn auto begon vorig jaar einde zomer slecht aan te slaan bij warme start of als het buiten warm (20 graden) was. Toen het winter werd was het probleem verdwenen. Nu komt het probleem helaas weer terug.
Bij starten draait de motor prima rond, soms het duurt alleen erg lang (5+ seconden) voor hij aanslaat. Loopt ook onregelmatig de eerste paar tellen, maar even gasgeven verhelpt dit en de motor liep dan weer als een zonnetje. Normaal rijd ik op LPG maar dat doe ik al een maand niet meer (uit voorzorg).
Vorige week ging het motormanagement lampje te branden, code P0136 (Zuurstof Sensor bank-1 sensor-2, storing in circuit). OBD liet zien dat voorste lambda waarde netjes oscilleert, maar de achterste lambda waarde bleek nooit te veranderen: altijd 0.460. Achterste sonde vervangen en code gereset, weekje rijden en de code komt niet terug. Ook loopt de waarde nu netjes een minuutje op 0.6 en dan weer een minuutje op 0.2.
Het slechte aanslaan is helaas gebleven en sinds een paar dagen komen er ook misfires bij, P0301 (Cilinder 1 heeft geen verbranding). Ik weet dat bij Renault cilinder 4 de distributiekant is.
Bobine 1 geruild met bobine 2 maar nog steeds misfires cyilinder 1. Daarna bougies van cylinder 1 en 2 omgewisseld, nog steeds misfires op cylinder 1. De bougies zien er schoon uit.
Het volgende heb ik al gedaan:
Gasklephuis gereinigd
Achterste (na kat) lambda sonde vervangen
BDP sensor vervangen
Koelvloeistof temperatuur sensor vervangen
Bougies vervangen (alle 4)
De misfires worden steeds erger, even gasgeven na starten lost het probleem niet meer op en stationair loopt hij nu steeds vaker op 3 poten. Uitlaatgas ruikt dan naar benzine. Ook merk ik vermogensverlies bij wegrijden, maar zodra hij op toeren is voelt alles weer goed.
Verder kan ik nog inspuiting bedenken maar omdat ik dat zelf niet kan controleren (geen testapparatuur) hoop ik dat er nog meer mogelijkheden zijn.
Wie heeft er nog een idee voor mij?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Zndr]Ook loopt de waarde nu netjes een minuutje op 0.6 en dan weer een minuutje op 0.2.[/quote]
Achterste sonde zou continue op 0.6 volt moeten zitten.
0.2 volt geeft aan dar er zuurstof over is na de kat en dat wijst op een arm mengsel.
Maar als dat echt 1 minuut (60 seconden) duurt, dan werkt volgens mij de lambdaregeling niet.
De regelfrequentie is veel te traag om door de computer gestuurd te worden.
Ik zou professionele hulp inschakelen, voordat je allerlei dure gevolgschades krijgt.
Mmm ik had nou net van een bevriende monteur geleerd dat die lambda regeling de motor ook af en toe arm laat lopen en dat het dus normaal is dat die waarde af en toe hoog en af en toe laag is. Ik heb het niet met een stopwatch gemeten dus het is niet precies een minuut. Ga ik nog even controleren!
Professionele hulp inschakelen is natuurlijk altijd een goed idee, het probleem is alleen dat je bij dit soort problemen bij een garage vaak 1000+ euro verder bent en dat wil ik niet meer aan deze auto uitgeven. Heeft al 240 op de teller namelijk. Ik probeer het op deze manier dus goedkoop te doen, anders gaat de auto de deur uit.
11 jaar
Lambdaregeling laat inderdaad de motor continue pendelen tussen arm en rijk.
Dat gaat veel sneller als 1 minuut. Minstens 2 x per seconde bij stationair tot vele malen onder het rijden.
Het effect van dat pendelen moet je op de VOORSTE lambdasonde zien, niet op de achterste.
Als de achterste net zo hard meependelt dan is de katalysator waarschijnlijk overleden.
Misschien eens beginnen met compressie en lekverliezen te laten meten?
De voorste pendelt inderdaad binnen 1 seconde van 0,1 naar 0,9 en weer terug. De gebruikte OBD lezer heeft een oscilloscoop functie en die laat een sinus lijn zien. De achterste pendelt zeker niet mee maar laat een constante waarde zien die het grootste deel van de tijd ongeveer 0,65 is. Hij daalt langzaam naar 0 als je al rijdend je gas loslaat maar zodra je weer gas geeft komt hij terug. Hij dipt ook regelmatig even naar ongeveer 0,2 maar hoelang die intervallen zijn weet ik niet exact. Ga ik vandaag klokken. Achterste pendelt in ieder geval niet mee met de voorste. Dat heb ik een paar jaar geleden gezien en toen was inderdaad mijn kat kapot, die is toen ook vervangen. Dit ziet er heel anders uit dan toen.
Kan een katalysator zoveel effect hebben op aanslaan en stationair lopen?
Compressietest is een goed idee, dat ga ik doen.
11 jaar
Vanavond 30 km mee gereden, de achterste lambda waardes zijn:
Bij stationair: 0,125
Bij optrekkken 0,750
Bij constant 80 of 100 rijden: 0,665 met af en toe een dip naar 0,250 gedurende een paar seconden. Geen regelmatig interval maar gebeurde 2 keer tijdens de rit.
De waardes pendelen niet maar zijn behoorlijk stabiel.
Is hier nog iets uit af te leiden? Ik hoop dit weekend een compressietest te doen.
11 jaar
Beoordelen van het signaal van de achterste sensor gaat beter als je de voorste sensor erbij zet.
Tijdens het rijden moet je ook nog naar de gasklep positie kijken.
Stationair 0,125V is veel te laag, als dat was na 30 kilometer rijden en niet ervoor, want dan is de boel te koud.
Kan een te arm mengsel zijn of een lekje in de uitlaat.
Bij optrekken 0,75V is goed. Maar datzelfde signaal zal je dan ook wel op de voorste lambdasonde zien.
Tijdens constant rijden hoor je geen dip naar 0,25V te zien zolang je niet je gas los laat.
Vandaag een compressietest gedaan: warme motor, alle bougies eruit, vol gas en starten maar. De resultaten:
Cyl 4: 12,25 bar
Cyl 3: 12,25 bar
Cyl 2: 12,0 bar
Cyl 1: 6,0 bar
Dat ziet er niet goed uit... Dan denk ik aan problemen met zuigerveren of kleppen?
11 jaar
Lektest doen , vermoed een klep verbrand.
Cilinderkoprevisie.
Vandaag is de kop eraf gehaald, heeft weggezakte klepzetels. Het ergst op cil 1, de rest begint ook. Morgen naar de revisie!
11 jaar
Hoeveel km heeft de auto gereden?
11 jaar
238.000 kilometer, net bij 220.000 de distributie gedaan maar dat kan dus weer opnieuw. Ik mag me gelukkig prijzen dat ik geen arbeidsloon hoef te betalen omdat ik hele knappe sleutelaars in de familie heb. Anders was de auto deze reparatie niet meer waard geweest. Kop zit er inmiddels weer op en de boel wordt opgebouwd. Binnenkort weet ik of het allemaal opgelost is.
11 jaar
Rij alweer 2 dagen met de auto, misfires en slecht lopen zijn opgelost na de koprevisie maar het slechte aanslaan is gebleven. Iemand nog idee-en?
11 jaar
Wat voor installatie zit erin.
Kan ook op twee brandstoffen starten of na lekkende gasinjector.
11 jaar
De installatie is van eurogas, maar die is nog uitgeschakeld. Ik rij voorlopig alleen op benzine tot ik zeker weet dat alles goed is. Met uitgeschakeld bedoel ik schakelaar onder het stuur op stand 'benzine'. Kan hij dan ook nalekken? Heeft trouwens 4 losse gasinjectoren.
11 jaar
Wat je kunt doen is de zekering van de gasinstallatie eruit halen.
Dan weet je zeker dat tie geen gas meer krijgt.
Kijk of dat verbetering geeft.
Als tie eenmaal loopt,loopt de motor dan mooi rond en trekt tie netjes door?.
11 jaar
Rij nu al 2 dagen zonder zekering in de gasinstallatie, maar ik merk geen verschil met aanslaan. Ik vind ook niet dat de motor erg mooi loopt als ie net aangeslagen is. Twee dagen geleden nog wel maar nu weer minder. Hij trekt wel goed.
11 jaar
Het zit dus echt in het benzine gedeelte.
Als de motor aanslaat,sprint tie dan gelijk aan of slaat tie wijfelend aan?.
Startmotor gaat goed rond,accuspanning oke?.
Tempsensor geeft juiste waarde aan?.
11 jaar
9 van de 10 keer draait de startmotor +/- 5 seconden, en dan springt ie gelijk aan. Sinds de koprevisie heb ik nu 2 keer gehad dat ie slecht aansloeg en gelijk weer afsloeg. Opnieuw gestart: weer slecht lopen, met veel gas weggereden en binnen 50 meter liep hij goed.
De startmotor draait goed rond, ik heb met dezelfde accu/startmotor laatst nog een compressietest gedaan (erg zwaar voor de accu natuurlijk) en alles bleef stevig doordraaien. Ik zal de spanning nog even opmeten.
De koelvloeistof temp sensor heb ik voor de zekerheid vervangen en de waardes gecontroleerd met obd scanner. Dat klopt allemaal. Of zitten er nog meer temp sensoren in?
11 jaar
Ja er is ook een inlaatlucht temperatuur sensor. Die zit op het inlaatspruitstuk.
11 jaar
Ik heb net tijdens een rit de iat (luchtinlaat temp sensor) in de gaten gehouden. Boord temp geeft 15 graden aan en iat 20. Tijdens de rit liep de iat langzaam op naar 40 graden. Kan dat kloppen?
11 jaar
Als de motor goed koud is moet deze temperatuur gelijk zijn aan de buitentemperatuur.
11 jaar
Dat klopt dus wel.
Ook al eens injectorreiniger in de tank gegooid?.
Bijv,25 liter V-power en twee flesjes injectorreiniger in de tank en op rijden.
Het kan altijd nog vervuiling zijn van de injectoren door het rijden op lpg.
11 jaar
Eigenlijk heb ik nooit in die middeltjes geloofd maar het kan natuurlijk geen kwaad om te proberen. Omdat het nu weer koud is buiten (10-15 graden) slaat ie op dit moment prima aan. De Megane houdt gewoon niet van zomer ;-) Ik ga eens kijken welke reiniger ik kan krijgen.
11 jaar
Even oude topics opruimen: Enkele maanden hierna begaf de koppeling drukgroep het en is de auto verkocht zonder het probleem ooit opgelost te hebben.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar