auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: Airco werkt niet

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: k4m

Heb hier deze week 2 Meganes Grandtour gehad waarvan de airco niet werkt.

Uitgelezen Airco,motor en div zekeringkasten, geen fouten opgeslagen.
In de zekeringkast zie ik wel dat de aircoknop word bedient.
Bij aircospecialist is gecontateerd dat de drukken ook goed zijn.
Toch werkt het systeem niet.
Is er jullie misschien iets bekend bij dit model/type?

Beide auto's lijken dezelfde storing te hebben.

Alvast bedankt.
Oiram

Geplaatst door

UNIVERSEEL11698 (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Krijg je spanning op de pomp?
komt regelmatig voor dat de kabel
beschadigd is.

Succes, Pascal

kijk eens naar de waarde die de buitentemperatuursensor doorgeeft aan de boordelektronika.
Onder een bepaalde temperatuur werkt de airco niet, is een beveiliging.
Als de sensor defect is geeft deze een verkeerde temperatuur aan waardoor de airco niet kan worden ingeschakeld.
Het is volgens mij NIET dezelfde sensor als die voor de buitentemperatuuraanduiding wordt gebruikt.

Megane20 0

15 jaar

Beide auto's kwamen hier via een aircospecialist.
Hadden naar hun zeggen gekeken of er spanning op de pomp kwam.
Stond 5-6 volt op vlgs hen.
Ik heb geen gegevens dus weet niet of die waarde goed is.
(maar er was geen fout opgeslagen en neem aan dat dit wel als fout word gezien door de computer)

Buitentemperatuur die ik tegen kwam in een van de zekeringkasten was 13 graden, deze
13gr stond ook in het display van de auto.

Word zo'n defecte temp sensor niet als fout gezien door de computer?
Wat is de verv waarde met zo'n defecte temp sensor? (13 graden???????)

Bedankt voor jullie reacties.
Oiram

[quote=UNIVERSEEL11698]Word zo'n defecte temp sensor niet als fout gezien door de computer?
Wat is de verv waarde met zo'n defecte temp sensor? (13 graden???????)[/quote]
Als zo'n temperatuur afhankelijke weerstand niet goed is dan resulteert dat in een verkeerde temperatuurwaarde in de boordelektronika, bijv.
-20 Gr Celcius. De elektronika weet niet of het zomer of winter is dus kan niet controleren of de sensor de juiste waarde geeft. Als de door jou uitgelezen waarde overeenkomt met de omgevingstemperatuur dan weet je dat de sensor goed is.
5-6 volt op de koppeling van de pomp lijkt me te laag, ik zou 12-14 Volt verwachten als bekrachtigingsspanning op de pomp.
Motortype k4m staat dat voor 2.0/16v met 136 Pk?
Als dat zo is dan kan ik van het weekeinde wel wat meten aan mijn eigen wagen.
Gaat het om handbediende airco of om climate control?
Ik heb de eenvoudige versie.

Megane20 0

15 jaar

Is dit een megane II??????
Zo ja dan bij dealer uitlaten lezen en kijken of er geen storing in staat van DF1070.
Deze blokkeert de pomp. Is een service mededeling van bij dealer.

sjaak r 0
badge

15 jaar

Ben het eens met Sjaak.
Als de airco-specialist meet dat de druk goed is maar de ingebouwde sensor geeft een waarde die te hoog of te laag is dan komt de pomp niet in. De warmtewisselaar mag niet te heet zijn, de condensor niet te koud, de omgevingstemperatuur niet te laag en de druk mag ook niet te hoog of te laag zijn. Een storing aan de koelfan zal de zaak ook blokkeren. Al deze signalen kun je uit laten lezen. Voots moet je weten welke spanning er nodig is om de pomp te koppelen, mij lijkt 12-14 volt een logische waarde voor zo'n elektromagnetische koppeling. Bij climate control kan het weer anders zijn.

Megane20 0

15 jaar

Ik had ze al aangeraden ook nog eens bij de dealer te laten uitlezen.
Zijn Megane2 Grandtour beide bouwjaar 2006 (niet 2003 dus , sorry)
Ze hebben beide geregelde airco.

Ik heb ze zelf met de KTS (Bosch) renault specifiek uitgelezen (de motor geen fout)
Ook EOBD uitgelezen (geen fout)

Als ik wat meer weet laat ik het weten.
Oiram

Vanmiddag is een van de auto's nog uitgelezen bij de dealer hoorde ik zojuist. (geen fouten opgeslagen)
Daar hoorden ze wel dat er een recall actie is, word dan een stuk draad met stekker vervangen.
Was overigens een bekende storing.

De draad waar Pascal Limpens het over had misschien??
Waar zit die breuk Pascal?

Oiram

laat eerst maar uitlezen bij dealer zoals eerder vernoemd en kijk of er een storing in de inspuitcomputer staat die de pomp blokkeerd

sjaak r 0
badge

15 jaar

Ik Ga Het Even Met Ze Overleggen Maar Dan Is Het Nog Raar Dat Als Ik De Pomp Aanstuur Dat Hij Nog Niet Werkt Denk Filter Droger Verstopt Ga Binnen Kort Even Keer Kijken

harold4164 0
badge

15 jaar

vanmiddag nog een megane II binnengehad via een airco station ,airco gevuld na vervangen condensor maar niet inslaan .ze haadden hem zelf uitgelezen met een kts ,geen storing.
uitgelezen met clip storing aansturing aircopomp ,storing gewist en werkt weer

abc 0
badge

15 jaar

Sorry voor de late reactie.
Kabelbreuk die ik bedoel, de kabel die van de magneetspoel
afkomt loopt in een haakse bocht over de compressor( langs de poelie)
, daarna naar de connector. Waar de kabel de haakse bocht maakt zit vaak
een breuk in de kabel.
Bij handmatig aansturen moet je pomp wel inslaan. Indien niet heb je
een probleem met je magneetspoel.

Grtz, Pascal

Airco werkt volgens een airco-specialist via een dutycicle,dus varierende spanning op de pomp tussen 0 en 5 Volt. Wij hadden ook een 2006 Megane met een handmatige airco, die nieks deed. Door deze specialist met originele renault uitlees apparatuur uitgelezen, gaf die een fout op de druksensor aan. Fout gewist en airco functioneerde weer.

Dus met 12 Volt de pomp aansturen is niet verstandig lijkt mij. Wie het beter weet, mag het zeggen hoor, want wij hadden dit in eerste instantie wel zo aangestuurd en toen ging de airco niet werken, maar ging de motor zwaar lopen en dat hoorde niet goed....!!

Dus na het raadplegen van deze specialist wist ik waarom.

Siem Bijman 690
badge vip badge

15 jaar

Met handmatig aansturen bedoel ik een periode van
een aantal seconde, geen minuten. Dit is puur om de
magneetspoel te testen.Tevens dien je
bij deze handeling op de drukken te letten.
Bij een pomp zonder koppeling mag je dit nooit toepassen.

Grtz, Pascal

Vermoedelijk zelfde probleem:

Ik heb een megane II grand tour uit 2006, waarbij de airco (automatisch klimaatsysteem) ook niet aanslaat.

In eerste instantie is de verdamper verangen want deze was lek. Na het afpersen werkte de airco nog steeds niet. Na meerdere malen te laten uitlezen (Bosch stations maar ook Renault dealer) is er geen foutmelding waargenomen.

Om diagnose te stellen zijn de volgende onderdelen uitgewisseld:

- Druksensor airco
- Power module voor multiple fan speeds
- Climatronic unit
- Complete set met boordcomputer, ecu en stuurslot

Geen verschil opgetreden in de uiterlijke kenmerken nl. Geen foutmelding, alle bedieningsinstelling temperatuur meting drukmeting, enz komen goed binnen op motormanagement alleen wordt de airco niet vrijgegeven. Het direct aansturen van de pomp via een uitleesapparaat werkt wel.

Ik zou graag jullie gedachten hier over horen en meer weten over die kabel/ stekker recall waarover gesproken wordt.

Bedankt

reinoudjp 0

15 jaar

Er is geen terugroep actie voor de stekker op de airco pomp,bij klachten dat de airco niet werkt,moet je deze wel controleren,mocht dit het probleem veroorzaken dan wordt dit door Renault vergoed.Als er bij het uitlezen van de auto geen storing is mbt de airco wil nog niet zeggen dat er geen probleem is.Gewoon evengoed de rekeneenheid wissen en dan zal de pomp weer draaien.Het is gewoon een beveiling die actief wordt,als er een paar keer slecht contact is geweest(stekker).Wat mij wel opvalt is dat het probleem met de stekker veel voorkomt bij en Megane II phase 2.

Sander10757 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.