Renault Megane: olie in luchtfilterhuis,egrklep,inlaatspruitstuk

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v ide

hallo,
ik heb denk ik een groot probleem na het reviseren van mijn cilinderkop ,heb ik de motor weer in elkaar gezet alles volgens de richtlijnen en volgens het werkplaats hand boek.
toen ik de motor starte leip hij in eerste instantie 2000 toeren , motor uitgezet en stappenmotor los gehaald door geblazen(wet niet of dit helpt maar toch) motor weer gestart liep toen mooi maar hoorde een rare constante piep en opeens kwam er rook van het uitlaatspruitstuk motor uitgezet. paniek!!!!
toen ik alles los ging halen zat er olie in mijn luchtfilterhuis, egrklep , inlaatspruitstuk en op 4 inlaatkleppen .
Ben niet verder gegaan met sleutelen want de moed zakte in mijn schoenen watkan dit zijn wie o wie weet dit????

liebherr-machinist

Geplaatst door liebherr-machinist (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

carter ventilatie
lekke klepseals
turbo lek
je hebt wel mazzel met die auto???

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

ja ik probeer hem te maken om op vakantie te kunnen maar op deze manier lukt dat niet . en bij de garage kost het iedere keer zo veel geld dus als je het zelf kan
turbo heb ik niet
hoe controleer ik de carter ventilatie???
de klepseals kan ik die controleren zonder de kop eraf te halen ?????

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

loshalen en schoon maken
klepseals kun je niet controleren
compressie meten of beter cilinder lektest
zaten er geen slijt groeven in de cilinder(s)
kan een gebroken zuigerveer zijn

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

er zaten geen slijtgroeven in de cilinders , en het probleem ontstond pas na dat ik de kop had schoongemaakt en er een nieuwe koppakking in gedaan had moeten er altijd groeven in zitten als een zuigerveer is gebroken ?????
en ik heb een trukje gehoord dat als je diesel gooit op de cilinders dat je dan ook kan zien of de zuigerveren nog heel zijn , heeft iemand hier ervaring mee????

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

kan je proberen
als er 1 veer stuk is zal dat niet direct zichtbaar zijn
zet de zuigers in de midden stand en giet de cilinders vol
kijk na een paar uur welke er leeg er is
beste is de kop eraf en de zuigers demonteren
als je verder niks kan vinden is dat de enige oplossing

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

nog even een vraag heb net mijn kleppendeksels eraf gesleuteld en tot mijn verbazing was de locktide die ik er tussen gedaan had spoorloos verdwenen begin nu het vermoeden te krijgen dat mijn chef monteur(heeft helaas geen verstand van benzine motoren) de verkeerde heeft meegegeven , kan het toevallig zo zijn dat als de kleppendeksels niet goed afsluiten dat er overdruk in het oliecircuit komt en dit via de olie afscheider in het gasklephuis gooit ???????
ik haal zowieso mijn kop eraf beter save dan een motor naar de klote. en alvast bedankt voor het meedenken
groeten alex

Sander10757 (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarom heb je de kop gereviseerd eigenlijk?

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

kop is in eerste instantie losgeweest om te reinigen (op advies van de dealer ,zelf gedaan ivm kosten)en toen ik bezig was dacht ik laat ik het dan gelijk goed doen , gaat dit rouwens nog is dunnetjes over doen kleppen loshalen , seals vervangen en kleppen opnieuw inschuren,maar goed nog iemand een idee

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

ok ik heb net de kop erafgesleuteld nu het volgende in de cilinders geen sporen van een kapotte zuigerveer, moet nog diesel er in gooien voor te testen
maar toen ik de bouten losdraaide zaten er 6 van de tien bouten weer los (tijdens monteren kop gecontroleerd was vlak en de bouten aangetrokken volgens de norm kwa moment en graden 2 dan.m. en dan 195graden 2dan.m is toch 20newtonmeter???)hoe kan dit en of kan dit voor overdruk zorgen????? gaat eerst ook weer kijken of kop nog vlak is en dan een ander momentsleutel lenen

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Alex

Met hoeveel newtonmeter heb je de kop vast getrokken in elke fase ?

1 = 20 NM
2 = 20 NM
3 = 200 Graden

Maximale boutlengte = 137,7 mm

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Alex

Met hoeveel newtonmeter heb je de kop vast getrokken in elke fase ?

1 = 20 NM
2 = 20 NM
3 = 200 Graden

Maximale boutlengte = 137,7 mm

[url=http://img149.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img149.imageshack.us/img149/1254/...[/img][/url]

Gr Stefan

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

ik heb nieuwe kopbouten gebruikt dus lengte was goed kan nog even nameten maar weet dat morgen pas!
vast getroken infase
1 20nm is toch het zelfde als 2dan.m.
2 nagetrokken in 20nm
3 200 graden
en in de goede volgorde

nu begin ik zwaar het vermoeden te krijgen dat de moment sleutel die ik gebruikt heb niet goed meer is , het is er een zonder de klik maar afleesbaar op een boog bij handsvat , de nm worden aangegeven dmv een lange dunne metalen stang die vanaf de kop naar het plaatje bij handsvat loopt , na hem nagekeken te hebben (net ) leek het wel of die lange naald een beetje verbogen was.
kan dus betekenen dat de kop niet goed aangetrokken is , kan dit dan de oorzaak zijn dat de olie uit mijn olieafscheiderkomt dmv overof onderdruk(tis maar hoe je het bekijkt)
gebroken zuigerveer denk ik haast niet want voor dat ik de kop schoongemaakt had liep de auto normaal tot de problemen dan en verbruikt 1 liter olie tijdens de vakantie (5000km+ gereden in de bergen en de olie was twwe weken voor de vakantie ververst)daarvoor en daarna niets meer verbruikt

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

is de kop gevlakt (kan niet vlgns renault)en toen de dikte gemeten
anders kan je ook nog dat de bouten onderin vast staan en de kop nog los ligt

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

kop is bij mijn weten nooit gevlakt (kan wel meer niet vlgs renault)en was de latste keer ook niet nodig zal hem morgen weer na kijken (motor is niet warm gelopen dus denk dat ik geluk heb . maar kan het als de kop los ligt dmv of wat jerry zegt(zal even kijken of ik ergens de maten kan vinden van de dikte die hij moet hebben) of als de moment sleutel niet goed is dat die voor het onder of overdruk zorgt en mijn olie naar buiten gooit

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

als de kop niet goed vast zit en krom is !! naar een olie retour kanaal kan de compressie druk in t carter deze symptomen veroorzaken

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

dan maar weer een stalen rij tegen de kop houden en nog eens kijken denk dat ik nog iemand laat kijken voor de zeker heid
dus dit kan alleen als de kop niet goed vastzit EN krom is of ook alleen niet goed vast
groeten alex

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

kan beiden
kan ook een eerdr gevlakte kop zijn die ze met afgezaagde bouten hebben gemonteerd
of heb je de onderleg ringen vergeten????onder de kopbouten

stefan84 (0), 14 jaar geleden

haha afgezaagde kopbouten :D

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

ik heb het probleem gevonden hoor ik heb de momentsleutel gestest dmv een bout vast te draaiten in een stalen balk dit gedaan met een normale ratel daarna aangetrokken met een moment sleutel van gelijke lengte als de oude ingestelt op 30 nm (bij de eerste bout brak deze af bij 40nm van daar de genomen 30 nm) toen de oude momentsleutel er op gezet en deze gaf aan dat ik er een kracht van 60nm op had staan,
dus uit eindelijk heb ik de kopbouten vast gezet met maar 10nm (gok ik kan zelfs minder zijn) .
dus nu maar met de goede momentsleutel aante trekken

wat denken jullie koppakking een nieuwe voor halen heeft er hooguit maar een uur of twee ingezeten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.