close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: Slecht lopende Espace '97 8v

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: F3R

Beste allen,

sinds een tijdje heb ik een slecht lopende espace. (2.0 8v F3R) (200.000 km)
Door de dealer uitgelezen: geen foutcodes.
De auto stottert vooral in lage toeren.
De auto slaat zo nu en dan af bij aanremmen bocht en intrappen koppeling.
Hij loopt wel beter dan op drie poten maar niet mooi stationair en trekt slecht. (zowel op benzine als lpg)

Reeds gedaan:

Lambdasonde, bobines, bougies + bougiekabels, temp sensor geeft 300 Ohm bij 80 graden.
Alle stekkers met WD40 ingespoten, Gasklep gereinigd, compressietest gedaan (alle cilinders 4 bar)
Klepspeling gecontroleerd.

Wat ik vooral gek vind is dat er weinig tot geen verschil is als ik de nokkenas sensor stekker los haal.
Motortoerental veranderd niet en met rijden is er ook haast geen verschil.
Met de stekker los schokt hij zelfs iets minder maar heeft ook iets minder vermogen (kan ook tussen de oren zitten).

Verder loopt hij wel stationair (niet mooi), start hij altijd en geeft dus geen foutcode bij de Renault dealer.
Als de motor echt goed koud is loopt hij de eerste vijf a tien seconden beter stationair.

Zou dit door de nokkenas sensor komen? Of geeft een defecte nokkenas sensor andere kuren?
Bij voorbaat dank,

Vriendelijke groeten,
Sjoerd.

Geplaatst door

Zoert (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

"compressietest gedaan (alle cilinders 4 bar)" Typefout? Anders is de motor behoorlijk versleten of de test niet goed gedaan.

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]"compressietest gedaan (alle cilinders 4 bar)" Typefout? Anders is de motor behoorlijk versleten of de test niet goed gedaan.[/quote]
Ik denk dat ik me behoorlijk vergis. Heb de meter even niet bij de hand, was van de buurman dus kan het niet verbeteren.
Ze zaten in ieder geval alle vier dik in het groen.

Zoert 0

14 jaar

Heb je nog een bobine met verdeler of Dis-bobine (dus niet een bobine per cylinder rechtstreeks op de bougie)?
Zo ja, vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Ook een 4-gas test zou kunnen helpen. Moet je alle waardes noteren - dus CO, CO2, O2, HC en lambda-getal.
Wat zit hier op - een luchtmassa meter of een map-sensor?

oldford 0
badge

14 jaar

Dit 8V blokje heeft twee bobines (een per twee bougies) Die zijn nieuw, ook de kabels doppen en bougies zijn nieuw. Stekkers naar bobines goed schoongemaakt en in de WD40.

In eerste instantie kwam hij niet door de APK ivm uitstoot. (ik had in het verleden de KAT er tussen uitgehaald, die was namelijk helemaal leeg en snerpte)
Hij liep voor de APK al slecht en dat veranderde niet na de APK, wel heb ik er een nieuwe lambdasonde in gestopt en KAT er tussen gelast. (lambda was uiteindelijk niet defect)
Zo is hij door de APK gekomen met verbeterde CO waardes, exacte waardes zijn mij trouwens niet bekend, die kreeg ik er niet bij toen ik hem liet keuren. (Renault dealer)

Spruitstuk is gas dicht, ik ga vanavond alle slangetjes checken en met remmenreiniger checken of hij bij de inlaat ergens valse lucht aanzuigt. (Hij "zaagt" niet)
Stekker van de stappenmotor op het smoorklephuis loshalen resulteert in afslaan.
Stekker van de nokkenas sensor geeft helemaal geen verschil. Die kun je zonder veranderen van motor gedrag los en of vast maken.

Ik geloof dat er een luchtmassa sensor in het inlaatrubber zit. (wat is het verschil tussen map sensor en massa sensor?)

Morgen weet ik meer betreffende de valse lucht.
Alvast bedankt.

Zoert 0

14 jaar

Lucht massa meter meet de hoeveelheid (gewicht) van doorstromende lucht en zit VOOR de gasklep.
Map sensor meet druk in het inlaat-spruitstuk en zit ofwel direct op het spruitstuk dan wel met een slangetje.
In het laatste geval ook controleren of dat slangetje niet verstopt zit. Voorzichtig bij de map-sensor! Tuitjes breken heel makkelijk af!

Dat de stekker loshalen van de nokkenas geen verschil maakt kan. Dat ligt aan hoe de software geschreven is.
Als de nokkenas sensor echt defect is, had ik daar wel een foutcode op verwacht, en die heb je niet zeg je.

oldford 0
badge

14 jaar

Dan zit er een luchtmassa sensor in. (zit in het rubber voor de gasklep)
Ik ga op zoek naar de Map sensor. Deze reinigen (als hij erin zit) en kijken of dit verbetering zal geven.
Net nog een telefoontje aan de dealer gewaagd: de nokkenas sensor doet op een 8V erg weinig, pas bij de 16V zit er een variabele nokkenas poelie op en doet de sensor daar dus de sturing van. Als hij echt defect was zou hij een fout melding geven inderdaad. Het niet tot nauwelijks motoreigenschappen veranderen klopt dus.

Vanavand heb ik weer tijd om aan het beestje te besteden en hoop dan weer iets verder te komen.

Heb maandag de dealer gevraagd om de sensoren uit te lezen op waardes en defecten, dit leverde niets op.
Alle sensoren zaten binnen de normale waardes en gaven verder geen foutcodes af.
Ik verwacht dan toch iets anders. vanavond nog eens extra de klepspeling checken.
Gasklephuis nogmaals reinigen en zoeken voor vacuumlek en of valse lucht.

Zoert 0

14 jaar

Alleen een turbo-motor kan EN een luchtmassa meter EN een map-sensor hebben.
Een niet-turbo motor heeft 1 van deze 2 sensoren, niet allebei.

Kan ook een lekke klep zijn, komt wel meer voor bij lpg-motoren.
Dat kan aangetoond worden door de lekverliezen te laten meten.

Controleer ook het stuk tussen lucht massa meter en gasklep. Daar kan ook een lekje in zitten.

oldford 0
badge

14 jaar

Van lekke kleppen wordt ik niet vrolijk, das weer zo'n klus. (vorig jaar al een bakrevisie gedaan, nieuwe synchromesh maar vooral nieuwe lagers op primaire en secundaire as)
Scheelt weer zoeken naar de Map sensor, nou was ik verder nooit iets tegengekomen bij het inlaatspruitstuk.
Zou een lekkende klep nog wel goed in de compressietest compressie geven?

Bedankt zover, ik laat het weten als er vorderingen zijn...

Zoert 0

14 jaar

Ik denk dat ik het gevonden heb.
Er staat een klep wel heel strak 0.02 De rest van de kleppen staat netjes...

Zoert 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.