auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: Slechte koude start

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8v

Hallo,

Ik ben in het bezit van een renault clio 1.2 8v uit 2002 op LPG G3
Het probleem is dat hij bij de koude start niet aanslaat in een keer, dit was altijd wel zo.
De bdp sensor is al vervangen(met kabel modificatie) en dit is het probleem niet.
Als hij eenmaal warm is start hij als vanouds, net de sleutel aanraken is voldoende!
Als ik bij de koude start het contact aanzet en het gaspedaal een paar keer intrap dan start hij ineens als het niet al te koud is, nu het vriest dan moet ik deze actie een paar keer herhalen voor succes.
Nu dacht ikzelf aan de koelsensor van de ECU, die heb ik gevonden maar is geïntrigeerd met de meter op het dashboard en de fan.
Deze werken beide prima, als ik de stekker lostrek dan gaat de fan aan en de meter op het dashboard naar nul
De gasklep is ook al gereinigd en hij loopt verder prima, ook op gas.
Na het reinigen van de gasklep is de computer ook gereset, maar zonder effect.
Wie kan mij helpen?

Cee

Geplaatst door

Cee (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Probeer het volgende: rijd de laatste 2 a 3 kilometer van een rit op benzine voor dat je de auto voor de nacht parkeert.
Gaat het starten dan beter of niet?

oldford 0
badge

14 jaar

Hallo Oldford,

Bedankt voor je reactie, ik weet waar je aan denkt, de gasafsluiter, maar dat is het niet.
Ik heb al een rit op en neer naar Spanje gereden op benzine en met reiniger in de tank, ook het wegzetten op benzine heb ik al geprobeerd.
Hij rijd verder prima, zowel op benzine als op gas. Hij start ook prima op benzine(doet hij altijd) als hij warm is, eigenlijk als vanouds, alleen die koude start he!

Groetjes

Cee

Cee 0

14 jaar

Kan een defecte sensor zijn of benzinedruk een beetje te laag.
Beste conclusie kun je (laten) maken door de auto koud (na een nacht stilstaan) te meten met een 4-gas tester.
Dan kun je zien of het mengsel te arm of te rijk is.
Sensoren vlak voor die koude start uitlezen en kontroleren op waarde. Misschien geeft de koelvloeistof temperatuur niet goed aan.

oldford 0
badge

14 jaar

Hallo,

Wederom bedankt voor je snelle reactie.
Hij loopt verder prima op benzine(en ook op gas) als hij eenmaal warm geweest is start hij verder prima(tot ongeveer 5 uur na de laatste rit, dan is hij weer echt koud).
Kan de temperatuursensor de juiste waarde aangeven aan het instrumentenpaneel en een verkeerde aan de ECU?
Om te kunnen starten moet ik dan ook een paar keer choken(het gaspedaal intrappen, zodat brandstof aangevoerd word) anders is het kansloos.
Het lijkt erop dat de temperatuursensor te hoog aangeeft aan de ECU waardoor hij een te arm mengsel maakt bij de koude start. Hij loopt daarna ook te laag in de toeren. Pas na een 100tal meters gereden te hebben is alles opgelost. Ik moet bij het starten ook een beetje met het gaspedaal spelen om hem aan de praat te houden, en niet meteen wegrijden want dan slaat hij af, of net niet. Al die problemen zijn bij een warme motor niet aan de orde!
Dan is het starten lopen zonder het gaspedaal aan te raken!
het probleem is dat ik geen testapparatuur heb en dus een andere manier moet vinden om erachter te komen, wat het euvel is.
Enig idee iemand?

Groetjes Cee

Cee 0

14 jaar

Heel veel motoren hebben 2 temperatuur sensoren, 1 voor het dashboard en een andere voor de notor-ecu.
Dus kan de temperatuursensor de juiste waarde aangeven aan het instrumentenpaneel en een verkeerde aan de ECU? JA

Choken zoals jij het noemt zit tussen de oren.
Bij een injectie motor wordt er geen brandstof (nada, niets) ingespoten bij op het gas trappen als de motor stil staat.

Wat is er mis met laten uitlezen door een dealer of universeel?

oldford 0
badge

14 jaar

Hallo Oldford,

Weer wat geleerd, choken helpt dus niet.
Ik heb opgezocht wat voor temperatuursensor mijn clio gebruikt, en dat is dus de enige temperatuur sensor, er zitten wel drie aansluitingen(stekkers) op. Deze bedient dus mijn fan, mijn temperatuurmeter en de ECU????
Met uitlezen is niets mis, maar vaak als het instrumentenpaneel niets aangeeft leest de computer ook niets uit.
En uitlezen is natuurlijk niet gratsi(logisch, dat wel) maar jammer als er niets uit komt.

Cee

Cee 0

14 jaar

Er is een verschil tussen uitlezen (foutcodes) en uitlezen (de waarde van sensoren).

oldford 0
badge

14 jaar

Zo inmiddels zijn we weer een heel stuk verder.
Toch uit laten lezen, en hieruit kwam de benzinepomp.
Helaas een duur grapje, maar eenvoudig zelf te vervangen, en ziehier probleem opgelost, hij start weer als vanouds!

Cee 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.