Renault Twingo: Slippende koppelen?

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1 l

Mijn broertje kwam met het probleem dat zijn auto minder lekker trok, wanneer je gas zou je volgens hem niet vooruit komen.

Ik ging gelijk van een slippende koppeling uit, nu heb ik zelf effe een proefritje gemaakt. Al merk ik het niet heel denderend, maar ik heb wel het idee dat bij het gas geven de auto niet direct op het pedaal reageerd, wat wel het geval is met koppelingspedaal ingetrapt. Hoe is dit met zekerheid te controleren?

Is het een optie om de auto op de handrem te zetten, koppeling op te laten komen en kijken of de motor blokeert? Blokeert hij niet, dan zal het aan de drukgroep + koppeling liggen?

Alvast bedankt

spierbundel

Geplaatst door spierbundel (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

joao0371 (0) PRO, 13 jaar geleden

zet de auto eens heel goed op de handrem, start de motor en zet hem in de 1e versnelling zowel 1e als 2e versnelling . laat nu jou koppeling opkomen zonder hem af te laten slaan.
als je voelt dat het kont van de auto goed naar beneden word getroken omdat de auto vooruit wilt weet je dat de koppeling goed is nog!!!

spierbundel (0), 13 jaar geleden

De motor word wel geblokeerd, de kont word goed naar beneden getrokken, alleen aangrijpmoment is laat, je hoeft enkel 1 cm met je fout in te drukken en de koppeling is ontkoppelt.

joao0371 (0) PRO, 13 jaar geleden

als het goed is word de koppeling bedient door een mechanice kopelingskabel, hoe hoog staat jou pedaal? anders is het een kwestie van stellen.
als die te hoog staat dan kan die idd gaat slippen in hoge toeren.

spierbundel (0), 13 jaar geleden

Om hem bij te stellen zal de de buitenste kabel (de hoes) langer moetne worden ingestelt? Dan krijg het pedaal minder kabel en komt lager te staan. Uitgaande dat dit geen automatisch werkende afstelrichting is.

Maar ik zie nog heel even niet in wat voor effect dit heeft, als ik zo nadenk kom de drukgroep meer naar buiten richting de lager, waardoor de kabel daar verder wordt aangetrokken waardoor het pedaal lager komt te staan?

spierbundel (0), 13 jaar geleden

De koppeling bleek prima te zijn en vooral in het hoofd te zitten.

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Voor problemen met het hoofd moet je ergens anders zijn....
bedankt voor de feedback, weer een probleem opgelost.

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.