auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault CLIO: spanning distributieriem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: E7J C6, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Ik heb weer n leuk projectje gekocht... een 1.4 clio 8 klepper met een kapotte koppakking.. inmiddels kop hersteld en alles weer aan t opbouwen.

Nu heb ik een nieuwe distributieriem geplaatst alleen zit ik nu met op spanning brengen van de riem! Deze moet op spanning in SEEM units en heeft dus niet een wijzertje zoals ik gewend ben.

Om nu een hoop geld uit te geven aan een SEEM meter zie ik niet zitten.. is er een andere mogelijkheid om in elk geval zon goed mogelijke spanning te krijgen?

Ik heb gehoord van het trucje van de 90° graden op de riem spanning, maar ik kan niet echt ergens de riem goed vastpakken.. en moet ik dit op het stuk tussen de krukas en spanrol meten of juist op het stuk tussen waterpomp en nokkenas? En is deze methode betrouwbaar?

Ik hoor graag tips want wil niet teveel gokken qua spanning op de riem

Geplaatst door

jnunen (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Even op een rijtje.
Distributiesnaar loopt over krukas , spanrol , nokkenas , waterpomp .
Snaar heeft 2 witte strepen , 1 valt samen met merkt. nokkenas de andere met merkt. krukas ?
normaal wordt de juiste spanning bereikt met de trillingsfrequentie te meten , maar er is een andere manier die ook , in mijn beleving want anders waren er al veel kapot gelopen , werkt , afstellen op geluid bij warme motor. als hij te strak staat jankt hij , net zolang terug stellen tot het janken weg is , meestal kom je dan koud op 90 graden uit.
Waterpomp wel vervangen ?

Ik schop deze nog even omhoog.

Ik heb wederom de distributieriem bij dit type auto vervangen. Nu idd een hoog geluid dus hij stond te strak.

Omdat ik het toch graag perfect wil doen heb ik een spanningsmeter gekocht voor dit type autos.

Dit is een meter die de spanning in newtonmeters laat aflezen.

Nu het probleem. Het handboek van haynes geeft alles aan in SEEM units... Voor deze meter heb je de spanning gegevens in newton nodig en een speling in mm nodig. Zodoende kun je via een tabel de juiste instelling vinden

Wie weet waar ik de gevens kan vinden voor mijn auto? Ik zoek heel internet af maar alle franse autos werken kennelijk met SEEM units. Deze is niet om te rekenen naar newton.

Kan iemand mij aan de juiste gegevens helpen?

jnunen 0

8 jaar

Tussen duim en wijsvinger moet je op het langste deel van de snaar 90 graden om kunnen draaien . Zonder geweld uiteraard.

Bij opel hadden we om de spanning te meten een eenvoudig stuk gereedschap .

Bij controle tussen die twee methodes kwam het op hetzelfde neer.

Succes.

Punt 65
badge

8 jaar

Ja die methode ken ik wel.. Maar toch was ie nu dus iets te strak (misschien ben ik gewoon te sterk haha)... Dus daarom t stukje gereedschap...
Scheelt weer alles open halen

Dus mocht iemand de waardes weten heeeel graag...

jnunen 0

8 jaar

Ben er uiteindelijk achter gekomen

Dus voor de mensen die het willen weten

Spanning moet 3 da.nm zijn bij een speling van 5mm.. Op dat apparaatje is dat dan een opspanning van 16.5 zijn en gemeten spanning 11.5. Heb het zo ingesteld en geluid is weg.

Werkt super

jnunen 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.