auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Grand Espace: Spiebanen breken van aandrijfas (4 keer in 1 jaar)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 DCI

Ik ben in 1 jaar tijd aan de 4e nieuwe aandrijfas toe. En ben op zoek naar de oorzaak van het probleem. Wie kan mij hiermee helpen.

Allereerst zal ik de geschiedenis van de afgelopen tijd vertellen:

In december 2008 heb ik mijn Espace met motorschade (defect drijfstanglager) gekocht. De motor kon niet eenvoudig worden gereviseerd (krukas ook aangetast) en zou compleet moeten worden gereviseerd. Mijn garage kon echter aan een splinternieuwe fabrieksmotor komen die in de fabriek is omgevallen. Enkele onderdelen (o.a.verstuiverleiding) waren beschadigd, maar konden eenvoudig van mijn oude motor worden overgezet. Een fantastisch plan. Wel kostbaar omdat de totale ingreep maar liefst 36 arbeidsuren kostte!! Maar goed, dan zou ik een auto hebben waar ik weer jaren mee kon sturen……..

In augustus 2009 (17.000 km) ging de auto schudden bij het optrekken. E.e.a. leek op een situatie die ik al eens bij een andere auto had gehad: een defecte aandrijfas. Mijn garage heeft de auto onderzocht en heeft een motorsteun en een spoorstangkogel vervangen. Het probleem zou opgelost zijn. Echter al op de rit naar huis bleek het probleem niet verminderd. De volgende dag ben ik naar een bandencentrum gegaan om te kijken of het probleem wellicht in de banden zat. Zij merkten gelijk een speling op de (rechter) aandrijfas. Dus aan de versnellingsbakzijde. Ik heb direct een afspraak gemaakt om de (complete) aandrijfas te vervangen. Die week daarop geregeld en inderdaad het probleem opgelost! De auto reed weer als nieuw!

Eind februari 2010 (34.000 km) is de as doorgeslagen na een keer hard remmen. De spiebanen zijn van de as afgebroken (tandenpoetsend geluid), waardoor de overbrenging van de bak op de as weg was. Er was niet meer met de auto te rijden. De ANWB heeft de auto op transport gezet naar mijn garage. Deze heeft de aandrijfsas wederom compleet vervangen.

Precies 1 maand later (39.000 km) weer precies hetzelfde probleem: de spiebanen van de as. Maar nog veel erger: ook de bus die in de versnellingsbak zit was beschadigd (misschien de vorige keer al?). De versnellingsbak zou moeten worden gereviseerd, want de bus was niet apart te vervangen. Kostenindicatie: ca. € 5.000
Dit werd mij iets te gortig. Ik heb een goede versnellingsbak gevonden bij Marisiaparts (demontagebedrijf) uit een auto met zeer weinig kilometers (58.000 km) voor € 1000. De garage schatte de arbeid op ca. 10 uur en met nog ca. € 100 aan olie en weer een nieuwe aandrijfas zou ik voor ongeveer € 2000 klaar zijn. Dit zo uitgevoerd. De klus viel zelfs mee en lukte in slechts 9 uur.

De auto reed weer als een zonnetje en schakelde weer perfect (net zoals de oude versnellingsbak, want die was uiteindelijk ook niet defect, behalve de huls met spiebanen). Ik heb een tijdje kunnen genieten van de auto, totdat:

Eind oktober (54.000 km) weer hetzelfde probleem: as slaat door. De garage heeft nog niet gekeken of de huls in de versnellingsbak ook beschadigd is geraakt, maar adviseert om weer de aandrijfas en de versnellingsbak te vervangen.

Dit lijkt mij geen goed idee, want ik wil graag weten wat de oorzaak is!

Inmiddels heb ik bij verschillende (o.a.) Renault garages informatie ingewonnen. En één ding is heel duidelijk: het is absoluut géén probleem dat zich vaak voordoet bij dit type auto en motor (sterker nog: niemand heeft het nog meegemaakt). Ook deze automatische versnellingsbak heeft in de regel geen problemen en zeker niet de huls. Tevens zijn wij geen ruige rijders.

Dit alles bevestigd mijn vermoeden dat er een andere oorzaak moet zijn:

Is de motor verkeerd ingebouwd? Nee, dat kan eigenlijk niet. Want de 2 homokeneten vangen dan de afwijkende hoek op.

Is de as niet goed geborgd? Nee, dan kan ook niet. Want het uiteinde van de as schijnt middels een glijlager a.h.w. vast aan de motor te zijn bevestigd. Dus de as kan (axiaal) geen kant op.

Is de steun van het glijlager verbogen? Bijvoorbeeld door een val ? Of zit hij niet goed gemonteerd? Mist er een steunbus? De as zou dan een tikje scheef in de bus zitten.

Of is de versnellingbak niet goed uitgelijnd met de motor? Missen er pasbussen o.i.d.? Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn, want ook dan staat de as niet evenwijdig aan de bus.

Wellicht is er nog een andere oorzaak.

Voor mij staat vast dat de oorzaak niet de bus van de versnellingsbak is. Dit probleem komt nooit voor en dan is het vreemd dat het met 2 bakken achter elkaar het geval is. Uitgesloten dus.

Maar wat is het wel? Alvorens een (4e) nieuwe aandrijfas te monteren is het van essentieel belang dat de oorzaak boven water komt. Wie kan mij helpen?

Groeten,
Bas.

Geplaatst door

schuilingrikkers (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb hier niet echt een verklaring voor, maar ik weet dat de spiebaan van het diffrentieel aan de rechterzijde zeer snel uitslijt met gevolg dat hij de aandrijfas naar de donder helpt. Heb dit al bij meerdere auto's gezien van Renault, maar dan voornamelijk het type laguna. Ik denk dat het probleem zicht gewoon bevind ik het materiaal van de spiebaan van het diffrentieel, en dat hier gewoon teveel kracht op komt te staan. Mij goedkoopste en simpelste oplossing is die ik zelf zal doen: Las de aandrijfas vast aan de vaste as zodat je een sterke verbinding hebt. De kans dat je de aandrijfas ooit nog eens een keer moet demonteren is minimaal, en nu moet je toch in het ergste geval je bak demonteren en dat kost je een hoop meer. Niet geschoten is altijd mis en beide onderdelen zijn toch al defect!!

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Hallo.

Ik ben inmiddels achter het motornummer. Zoals ik al zei hoort in mijn auto een G9T-743 (voor een automaat) motor. Voor een handgeschakelde versie zou dit G9T-742 zijn. Eindigend op een even nummer is bij Renault dus altijd voor een handgeschakelde. Nu blijkt er een G9T-706 motor in te hangen. Vermoedelijk voor een handgeschakelde Laguna?

Waarom geeft Renault verschillende nummers voor een automaat en een handgeschakelde versie. Is er een afwijkende maatvoering of heeft het te maken met reeds gemonteerde koppelingsplaten o.i.d?

De vraag is dus: weet iemand of er verschillen zijn met tussen mijn oude motor (743) en de nieuwe motor (706) t.a.v. het eventueel onder spanning staan van de aandrijfas? Of weet iemand waar ik dit kan navragen (importeur, fabrikant, xxx)?

De garage blijft van mening dat het komt doordat de bak te abrupt zou schakelen (a.g.v. de versnellingsbak of de software). Ik heb dit absoluut niet zo ervaren. Zowel de originele, als de ruilbak schakelden voor mijn gevoel soepel. Tevens is het dus geen kwaal van deze bak.


Groeten,
Bas.

Goedemiddag,


Ik zie nu dat ik nog nooit de afloop heb verteld van de problemen. Dit ben ik de lezers wel verschuldigd.

Via Jan van den Tol (voormalig Renault demontage bedrijf in Oud Beijerland) ben ik bij een Renault specialist in Zuid Beijerland terecht gekomen: Mobiron.

Daar is mij auto onderzocht door de eigenaar/ technicus Ronald van der Linden. Hij heeft ondekt dat de steun van het glijlager van de aandrijfas van een handgeschakelde auto is en niet van een automaat (zoals ik heb). Garage Klijnsmit uit Nieuw Beijerland heeft een motor gemonteerd die uit een handgeschakelde auto komt (zie mijn vorige mail). Dus is de steun van de handgeschakelde auto blijven zitten.

Een nieuwe steun besteld voor een automaat en ja hoor: 4 mm verschil. Dus de as heeft altijd 4 mm verder (of dichterbij, dat weet ik niet meer) gezeten. Dus de as stond inderdaad onder spanning in het blok.

Terug naar Klijnsmit in Nieuw Beijerland om het te vertellen. Zij hebben het ook zelf onderzocht en kwamen tot de conclusie dat de verkeerde steun inderdaad het probleem was van al mijn ellende.

Inmiddels € 12.000 aan kosten gehad (verschillende nieuwe aandrijfassen, 2 x een andere automaatbak, etc.). Dus ging ik er van uit dat garagebedrijf Klijnsmit dit zou gaan vergoeden. Een beetje fatsoenlijk garagebedrijf lost zijn fouten toch op deze manier op?

Maar helaas was garagebedrijf Klijnsmit "niet thuis". De steun was inderdaad de oorzaak van de problemen. Maar zijn hadden mijn steun overgezet van het oorspronkelijke blok....ja ja. Dus zij hadden geen fout gemaakt.... Dus zij gingen niets vergoeden. Wat een oplichters!!

Ik heb gevraagd waarom ze het niet op hun garageverzekering gingen verhalen. Hierop kreeg ik geen antwoord. "Wij hebben geen fout gemaakt" zei Bernard Klijnsmit. De huichelaar. Of hebben ze een verzekering uitgespaard?? Onverantwoord!!

Toen de rechtbijstandverzekering van Interpolis ingeschakeld. Zij bleken NIETS te doen, wanneer een bedrijf niet aangesloten is bij de BOVAG (onderdeel van de verzekeringsmaatschappijen. Voel je hem al aankomen?). Klijnsmit blijkt geen BOVAG bedrijf te zijn, dus Interpolis doet NIETS. Glashelder.....

Een heleboel geld armer, een illusie armer: Klijnsmit uit Nieuw Beijerland is niet te vertrouwen (en dat heb ik inmiddels van meerdere mensen bevestigd gekregen).
Gelukkig heb ik er een hele goede garage aan over gehouden: MOBIRON in Zuid Beijerland. Ik zit er inmiddels al jaren en heb de Renault specialist al aan heel veel mensen aangeraden. Dus Renault liefhebbers: doe er je voordeel mee!


Groeten,
Bas.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.