Renault Clio: Start alleen bij tweede poging... vreemd...

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5DCI

Ik heb onlangs een tweedehands Clio 1.5DCI uit 2002 gekocht met 161000 op de teller.
Fijne auto... echter... als ik wil starten slaat ie vrijwel nooit de eerste keer aan, ook al blijf ik een aantal seconden achter elkaar doorstarten. Dan draai ik de sleutel weer terug... start 'm weer en slaat dan altijd meteen aan. Startmotor loopt goed, accu is goed. Maakt niet uit of ie warm of koud is, of dat ie voorgegloeid is of niet. Vreemd toch? Misschien gewoon de gloeibougies??

groeten, Jan

jantheeven

Geplaatst door jantheeven (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

AS1 (105), 15 jaar geleden

Hij pruttelt wel bij de 1e startpoging? Wat als je eerst een paar keer voorgloeit en dan start?

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Probeer eens het volgende:

De eerste keer alleen het contact opzetten zonder starten
Dan normaal starten.
Doet hij het wel dan heeft het waarschijnlijk te maken met niet voldoende of te hoge raildruk tijdens het starten, ik heb dat nog ooit gezien bij een delphi stysteem. Bij de tweede poging zou het systeem zijn parameters aanpassen na een mislukte start. Klinkt raar maar zo heeft men het mij ooit uitgelegd.

garageburgwal (0) PRO, 15 jaar geleden

Staat de hogedrukpomp wel op tijd? Dit moet bij deze motoren.. Wanneer deze van tijd af staat loopt de auto perfect maar start hij niet goed

jantheeven (0), 15 jaar geleden

Of de hogedrukpomp op tijd staat kan ik zo natuurlijk niet beoordelen... daarvoor zal ik dan toch naar een garage moeten gaan ben ik bang! Ik heb de dealer nog eens gebeld en die zei dat het de startonderbreker was... onzin... maar goed. Paar keer voorgloeien en dan starten werkt ook niet; hij start ALTIJD meteen bij de tweede poging.

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Toch denk ik dat het met de raildruk en/of de sleet van de verstuivers te maken heeft.
Laat de retour van de verstuivers eens controleren om te zien of die bij alle vier gelijk is en laat de raildruk tijdens het starten eens meten en als je toch bezig bent, laat de code van de injectoren eens opnieuw inlezen en de andere foutcodes uitlezen.

jantheeven (0), 15 jaar geleden

Bedankt Hendrik, voor dit advies. Het zegt mij allemaal niets (ben nog van de oude stempel... ik heb ook een Renault 5 GT Turbo uit '89 waar ik bijna alles zelf aan doe en da's niet bepaald raketwetenschap haha), maar ik zal er eens naar laten kijken. Enig idee wat de diagnosestelling en evt. reparatie zal gaan kosten? :-(

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik heb er geen idee van, maar tegenwoordig schrik je al gauw als je de rekening krijgt

jantheeven (0), 15 jaar geleden

Ik hoorde laatst van een maat van me dat ik eens moest proberen om na het voorgloeien de auto te ver- en ontgrendelen m.b.v. de centrale deurvergrendelingsknop in de auto... en als ik dat doe, dan start ie 9 van de 10 keer in 1 keer! Fout in de communicatie tussen sleutel en startonderbreking dus??

abc (0) PRO, 15 jaar geleden

als ie niet start gaat dan je startblokkerings lampje wel uit??

jantheeven (0), 15 jaar geleden

Ja... ik wacht altijd met starten totdat het lampje uit is

joëlcotech (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo Jan,
Ik denk ook dat het aan de afstelling van de distributie ligt. Heeft men de distributieriem vervangen voor je hem kocht. De K9K motor is een geval apart. De poelie van de hogedrukpomp heeft een nok een een sensor die achter de poelie zit. Als je de distributie op punt zet,(waarvoor je trouwens speciaal gereedschap van Renault nodig hebt, want de krukaspoelie draait los op de krukas) moet de nok op de poelie ter hoogte van de sensor staan. Is dat niet zo, herkent het systeem niet het juiste inspuitmoment van de 1ste cilinder. Door even te starten, herkent hij uiteindelijk wel het inspuitmoment aan de hand van de BDP-sensor en zal hij bij de tweede poging starten.
Als dat o.k. is, kan het wel de raildruk zijn of een relais in de zekeringkast achter de linkerkoplamp. Relais J.
Maar dan zou je meer problemen moeten ondervinden...Succes!

jantheeven (0), 14 jaar geleden

Klopt! Ik heb 'm vorige week naar de garage gebracht en de distributie bleek idd niet op tijd te staan. Stond maar liefst 4 tandjes verkeerd. Geen wonder dat ie niet startte...

Maar nu het volgende probleem: sinds die reparatie (dieselpomp is trouwens ook vervangen... leverde veel te weinig druk) komt er een heel vervelend en hard getik uit het blok vandaan. Je hoort het al als ie stationair draait, maar de frequentie wordt hoger als de toeren stijgen. Blok klinkt ook wat rauwer dan voor de "operatie" en ik lijkt wel alsof ik ook minder vermogen tot mijn beschikking heb. Volgens een dieselexpert ligt het niet aan de injectors. Zou het iets met de kleppen te maken kunnen hebben? Nogmaals: voordat ie op tijd werd gezet liep en klonk ie als een zonnetje!

garageburgwal (0) PRO, 14 jaar geleden

Lijkt er toch sterk op dat de timing niet goed staat. Ik zou dat zeker nog een keer controleren.

jantheeven (0), 14 jaar geleden

De Renault garage verzekerde mij dat ze de timing tot 2 keer toe hebben gecheckt en dat die dus goed staat. De timing van de hogedrukpomp zou ook goed moeten staan, anders zou ie helemaal niet starten, aldus Renault. Hij start nu altijd meteen de eerste keer... alleen klinkt ie nu als een kruising tussen een tractor en een naaimachine... :-S

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.