de clio van een kennis heeft een vreemd probleem , vorige week is de dynamo overleden (deze had een te hoge laad spanning 18 tot 20 volt) en deze heeft er ook voor gezorgd dat de nieuwe accu kapot ging (overbeladen waarna 2 cellen kapot)
we hebben er een ruil dynamo ingezet met nieuwe v-snaar en ook weer een nieuwe accu .
alles werkte zoals het hoorde , de dynamo laadt netjes bij (14,3 tot 14,8 volt) en de auto start telkens perfect , een paar dagen geleden was het weer zover , de auto
start niet meer , de startmotor geeft alleen en tik tik geluid , bij doormeten van de accu bleek dat deze zo goed als ontladen was (4,5volt) , we hebben de auto met behulp van start kabels gestart en de laad spanning van de dynamo gemeten, deze is perfect .
de auto start soms 2 dagen achter elkaar wel goed , maar op de gekste momenten doet hij niets meer en is de accu weer leeg .
we hebben het zaakje doorgemeten op eventuele lekstroom maar daar is geen sprake van .
accu is door garage doorgemeten en volgens de monteur is met de accu niets mis .(????)
de dynamo heeft ongeveer 1,5week de accu geladen met 18 tot 20 volt (waardoor de eerste accu stuk ging) .
kan deze overbelading gevolgen hebben gehad voor de electronica ? en moet daar het probleem gezocht worden .
bij starten met behulp van startkabels start hij meteen en slaat ook direct aan , dus start motor zelf is het volgens mij niet.
wie heeft er een suggestie waar te zoeken of welk onderdeel als verdacht aan te merken.
gr. limbra
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
probeer eens een andere accu
Zou deze nieuwe accu nu alweer kapot zijn ? deze is tegelijk met de ruil dynamo vernieuwd , en de ruil dynamo doet zijn werk goed .
het is natuurlijk een optie om de accu onder garantie om te ruilen , toen de accu zo goed als ontladen was hebben we deze een hele nacht opgeladen.
de accu houdt volgen meting zijn spanning goed vast .
waarvoor dient de B- aansluiting op de dynamo , aangezien hier niets op aangesloten is? alleen de stekker en de B+ zitten aangesloten.
we gaan eerst de accu maar eens omruilen .
gr. limbra
Ik zou een tijdje gaan rijden met een Voltmeter in de auto permanent aangesloten, bv. op een sigarettenaanstekerstopcontact (3 x woordwaarde).
Dan weet je zo wat er aan de hand is.
Heb je geen massaprobleem (bv. tussen motorblok en carosserie), zodat de accu niet goed bijlaadt?
14 jaar
De massa kabels zijn ongeveer een maand geleden vernieuwd , omdat de auto toen een ander probleem had .
we hebben een voltmeter aangesloten en zijn toen gaan rijden , de dynamo had een goede laad spanning na ongeveer een half uurtje viel de laad spanning weg de waarde op de voltmeter daalde met de minuut totdat de motor uitviel , nadat we de auto (startkabels) weer aan de praat hadden bleek dat de dynamo de accu niet meer bij laadde .
dit probleem herhaald zich telkens weer , soms laad de dynamo de accu wel op en dan weer niet , al met al wordt het dus weer een ruil dynamo .
gr. limbra
Er zijn meer mogelijkheden:
- je hebt een gigantische verbruiker in je auto waar de accu niet tegenaan kan laden. Voorbeeld: een doorgeschuurde kabel.
- de aansluitingen naar de dynamo zijn niet goed, waardoor deze niet meer laadt
Jullie hebben toch wel de héle dynamo vernieuwd, inclusief spanningsregelaar?
Dan sluit je namelijk zowel de spanningsregelaar als de koolborstels uit als oorzaak.
Ik zou met de binnenverlichting aan doorrijden totdat de spanning wegvalt. Dan zou ik met een Ampéretang de stromen meten door de massakabel van motor naar carrosserie, de laadstroom van de dynamo en waar je spanningen blijven.
Aan de binnenverlichting kan je zien of het een lokaal probleem is in je motorruimte, of een algeheel probleem.
14 jaar
spanningsverlies over + en in meten van de dynamo
de dynamo is weer vernieuwd (ruildynamo) en de accu is opgeladen , auto gestart en deze sloeg meteen aan (volle accu) we hebben de laadstroom gemeten en deze was in orde , motor even laten lopen en daarna uitgezet , na een uur weer geprobeerd en toen deed hij niets meer , we hebben de kabelboom van dynamo naar accu doorgemeten en geen kabel breuk of iets dergelijks kunnen ontdekken .
op de dynamo zitten het stekker blok en de kabels van de B+ aangesloten , echter op de B- zit niets aangesloten (???) hoort er op de B- geen kabel aangesloten te zitten?
De auto gaat deze week naar een opslag ruimte omdat buiten klussen nu iets te koud wordt met dit weer , we willen de auto daar stap voor stap nalopen om dit probleem uit te zoeken en hopelijk op te lossen . aangezien er al veel geld in deze auto is gestoken (overgespoten- nieuwe banden en velgen , vele nieuwe onderdelen etc....) is het jammer dat er nog niet mee gereden kan worden.
gr. limbra
Als in een uur je accu leeg is getrokken, moet die ontlaadstroom zo groot zijn dat je die gemakkelijk moet kunnen meten.
Het enige advies is dus: meten!
14 jaar
inderd je lekspanning meten maxi 0.03 a tussen - kabel en min pool van je accu dus in serie
zekering voor zekering loshalen om het probleem te achterhalen.
meestal zit het in achterafingebouwde electronica.
wat je kan doen is je spanningsverlies over de
plus en de min van je dynamo meten b- zit nergens aan ,weerstand meten van zon dikke kable heeft geen nut !!
ok , zodra de auto in de opslag ruimte staat gaan we de zaak eens goed doormeten en bij eventuele lekstroom stap
voor stap de boosdoener zoeken,
alvast bedankt voor de tips , ik hou jullie op de hoogte .
gr. limbra
Update: De clio is deze week naar de opslag ruimte gegaan , vandaag zijn we in alle "rust"
begonnen met de zaak door te meten , accu is nieuw en volledig opgeladen.
eerst een nieuwe multi meter gehaald (oude was niet meer zo fris) lekspanning en lekstroom gemeten 8,4 volt en 1,7 Amp.
teveel dus.
we hebben eerst de zekeringen onder de parafan bij de ruitenwisser motor 1 voor 1 los gehaald,
lekstroom bleef hetzelfde , toen zekeringen binnen in de auto 1 voor 1 los ,
bij de zekering van 30A reageerde de multimeter en de stroom daalde naar 0,02A ,volgens het instruktie boekje is deze zekering van
de stroom onderbreker , dus contactslot ,zekering terug gezet en de stekkers van het contactslot in het stekkerblok losgemaakt.
geen verschil in meetwaarde , dus contactslot is uitgesloten ,stekkers weer vastgemaakt en de aansluitingen op de startmotor
los gemaakt geen verschil, daarna aansluitingen dynamo los , geen verschil .
wat ons wel opviel is dat er aan de startmotor een rode draad zit die nergens op aangesloten is , wel loopt die draad richting dynamo,
maar hangt gewoon los.
kan het zijn dat deze draad op de B+ van de dynamo hoort te zitten ? misschien is deze afgebroken na het wisselen van de dynamo,
aangezien wij niet zeker weten dat deze draad op de dynamo aangesloten moet zijn , zetten we deze er natuurlijk niet zomaar op.
echter lijkt het mij sterk dat er hierdoor een lekstroom veroorzaakt wordt , maar bij deze clio sluiten we niets meer uit .
we hebben ook nogmaals de massa gecontroleerd op chassis en op motorblok, massa is in orde.
voor alle zekerheid de radio er uit gehaald omdat deze er pas in gebouwd is , maar hierdoor verandert de lekstroom niet.
Het bovenstuk van het dashbord is gedemonteerd evenals de kockpit , om de kabelboom te volgen en te controleren ,
in de ruimte waar de kockpit hoort te zitten , zitten 3 stekkerblokken , de 2 grote (bruin) hebben we los gemaakt maar de lekstroom veranderde niet,
links van de 2 grote blokken zat een kleiner (zwart) blok met 2 stekkertjes (dikke draden) , toen we deze los maakten zakte de lekstroom naar 0,02A ,
aangezien de kabelboom richting zekeringenkast gaat en vandaar uit weer richting verbruikers , weten we het ff niet meer waar te zoeken.
graag tips wat nog meer de boosdoener(s) zou kunnen zijn .
gr. limbra
Blijven meten op de 30 A zekering en vervolgens alle zekeringen een voor een verwijderen uit de zekeringenkast (gebruikersgedeelte)? 1,7 Ampére moet je toch terug kunnen vinden. dat is toch 20 Watt aan vermogen.
Hou er rekening mee dat de zekeringskast zelf ook nog van alles bevat en dat de kast zelf ook defect kan zijn.
14 jaar
ok thanx , we gaan morgen weer eens meten . hopelijk vinden we nu de boosdoener(s) , we controleren meteen de hele zekeringskast en kabelboom daar achter .
iemand nog een idee over de rode kabel vanaf de start motor ? we weten echt niet of deze op de dynamo aangesloten hoort te zitten ???
ik hou jullie op de hoogte.
gr. limbra
meten is weten luid het spreekwoord maar we weten het nog steeds niet !!!! We hebben de multi meter tussen accu kabel en accu pool gezet op de ampere stand ,
De (beruchte) 30A erin gezet en toen 1 voor 1 de zekeringen eruit gehaald , conclusie na het meten : auto geeft lekstroom op de 30A zekering van de stroom onderbreker en geeft lekstroom op een 5 ampere zekering, volgen het instruktie boekje is dit de zekering van de automatische versnellingsbak , heel vreemd want het is een handbak.
dus op beide zekeringen lekstroom , 30 A zekering er uit dan is de lekstroom 0,02A , 30 A zekering er weer in en de 5A zekering eruit dan daalt de lekstroom ook naar 0,02A . We hebben alle aansluitingen van de startmotor los gegooid en nog steeds die lekstroom , alle aansluitingen dynamo er af , zelfde lekstroom.
morgen gaat de zekeringskast er helemaal uit om te kijken of deze niet kapot is , is dit wel zo wordt hij vervangen , is dit niet zo gaan we weer "vrolijk" verder meten.
Hoe dan ook moeten we er achter komen wat de veroorzaker is van dit probleem , dit is de eerste auto waarbij het zo lang duurt voordat ik het opgelost heb .
maar ik blijf goede moed houden . na de meting van morgen het vervolg van deze "spook" CLIO. (anders maken we er maar trappers in.)
gr. limbra
En als je die 5 A zekering er uit laat? Is er iets dat dan niet meer werkt? Dan zou je daar kunnen zoeken waarom er zoveel lekstroom loopt.
14 jaar
is een optie natuurlijk om de 5 A zekering er uit te laten en te bekijken of er iets is wat niet werkt , blijft dan alleen nog de lekstroom over van de 30A groep,
we zijn op dit moment zo ver gekomen met doormeten dat het probleem in de kabelboom achter het dashbord moet liggen , alle verdachte gebruikers zijn 1 voor 1 uit het circuit gekoppeld (sigaretten aansteker -radio - blower - klokje - schakelaars- kockpit - etc.) blijft nu alleen dus nog de kabelboom over.
het dashbord is helemaal verwijderd om overal goed bij te kunnen komen met meten, misschien toch een door geschuurde / ingeklemde kabel (???)
zaterdag gaan we de zaak verder doormeten .
starten van de auto is op dit moment zowieso onmogelijk omdat heel het zaakje los ligt .
gr. limbra
Meet eens met een proeflampje op de massa van de auto.
Die rode losse draad komende van de starter zal nu wel een beetje gemolten zijn en massa raken af en toe.Hij moet normaal de laadstroom naar je starter leiden en vervolgens verder naar de accu.Dus hij is normaal aangesloten aan de B+ van de dynamo.Check wel even op de isolatie.
14 jaar
weer een update: van de "spook" CLIO ,
Het lijkt alsof heel de auto onder spanning staat , eerst reageerde (zakte) de lekstroom nog op de zekering 30A en 5A (verwijderen), Nu echter hebben we nog een keer de test met de zekeringen 1 voor 1 verwijderen gedaan , Het vreemde is dat de lekstroom niet meer verdwijnt ook al zijn alle zekeringen er uit,
waarschijnlijk dat toch ergens de + van het laad / start circuit blank ligt (massa maakt) .
of weer de dynamo !!!! waar het hele probleem ook mee begonnen is , eind deze week gaan we de hele kabel boom controleren op breuk en/of massa contact.
De dynamo komt van de sloop , kan natuurlijk al defect geweest zijn,(ondanks dat hij 3 dagen goed gewerkt heeft), gelukkig hebben we nog een dynamo liggen die wel goed is (is doorgemeten en getest) deze wordt dus ook gewisseld.
maar alles wijst er nu toch wel op dat het aan een groep ligt die niet via een zekering loopt , dus slechte kabel, starter of dynamo (rechtstreekse accu verbinding) .
aangezien er in de loods ook caravans staan te "overwinteren" en andere auto`s staan hebben we voor de brand veiligheid de accu maar verwijderd,
De rode draad van de starter hebben we op de dynamo aangesloten (oog van kabel stekkertje was afgebroken), de meet resultaten veranderde hierdoor niet.
eind van deze week gaan we vol goede moed verder aan het project spook clio.
vanmiddag zijn we weer met de Clio bezig geweest , we hebben de dynamo gewisseld met een gereviseerde dynamo , We hebben de kabel boom in de motor ruimte gecheckt op eventuele draadbreuk en beschadigingen vanaf accu tot aan de verbruikers, niets vreemds kunnen ontdekken.
Accu er in gezet en aangesloten, auto gestart en deze sloeg meteen aan , laadspanning gemeten is 14,4volt .
nadat de motor een tijdje gelopen had , uitgezet en toen de min kabel(accu) losgemaakt om eventuele lekstroom te meten , De lekstroom is nu 0,02A dit lijkt mij helemaal geen verkeerde waarde , echter als ik de spanning (volt) meet tussen accu -pool en -kabel geeft deze 12,4volt aan (capaciteit accu) .
Om te testen of de accu idd nog leeg getrokken wordt laten we deze aangesloten zitten zoals hoort , morgen middag zal duidelijk worden of de accu leeg getrokken is , of dat deze nog netjes op spanning is en de auto zal starten . we hopen op het laatste .
ik laat het jullie weten.
gr. limbra
wordt de zekeringkast niet warm of relais die warm worden,vreemd allemaal als je de accuklem losgooit en je houd hem tegen de pool aan trek je dan een grote vonk???een accu binnen een uur leeg dan heb je wel een flinke verbruiker,wordt je dynamo niet warm of bedrading ergens lichtschakelaar heb je binnenverlichting in je koffer die aanblijft ,alhoewel een lampje trekt je accu niet leeg,startmotor weet je toch zo effe losgooien die draad,of word die niet warm??
14 jaar
zekeringkast wordt niet warm of zo , als ik de accuklem losgooi en tegen de - pool tik vonkt hij zo goed als niet ,
ik vind het juist vreemd dat de lekstroom (A) nu 0,02 A is terwijl de lekspanning (V) tussen de min kabel en de min pool volle accu capaciteit geeft (12,4v).
auto is al bijna helemaal binnenste buiten gekeerd , alle verbruikers zijn afgekoppeld geweest .
morgen middag zal blijken of het probleem nu opgelost is , we hopen uiteraard van wel.
als het morgen nog niet in orde is , verkoopt de kennis van mij hem.
zou wel zonde zijn want in deze clio is al veel geld gestoken > compleet overgespoten (williams blauw) nieuwe velgen + banden ,verse APK . etc... etc....
ja maar zo meet jij niet,zoals je nu doet de voltmeter tussen de accuklem en accupool meet jij geen lekspanning,jij meet verkeerd je zet je meter op amperage en dan zet je hem tussen de accuklem en accupool wat je dan afleest is het gene wat er opgenomen wordt,dus 0.02A en dat is normaal gooi je dynamo maar los dan zal dit wel minder zijn die pakt altijd wat spanning,als jij de accuklem tegen de accupool tikt en er komt bijna geeen vonk is er niks aan de hand een piepklein vonkje is normaal,ik denk dat jij gewoon een slechte dynamo en accu hebt gehad,0.02A is niks daar kan je accu niet op leeg lopen als hij echt binnen het uur leegtrekt heb je of je groot licht aan of heel je wagen staat te roken.
14 jaar
en capaciteit accu meet jij over de polen niet tussen het circuit.
14 jaar
[quote=limbra]zekeringkast wordt niet warm of zo , als ik de accuklem losgooi en tegen de - pool tik vonkt hij zo goed als niet ,
ik vind het juist vreemd dat de lekstroom (A) nu 0,02 A is terwijl de lekspanning (V) tussen de min kabel en de min pool volle accu capaciteit geeft (12,4v).[/quote]
Dit is helemaal zoals het moet. Er is niets raars bij.
- vonken zou hij doen als er grote stromen zouden lopen of als er een grote spoel in het circuit zou zitten en die zit er niet
- de lekstroom is normaal: stel dat je accu pakweg 60 Ampereuur capaciteit heeft: in 24 uur verlies je dan 0,02 x 24 = 0,48 Ah capaciteit. Na 1 dag heb je dus nog 59,5 Ah over. Dat is bijna alles en daar start hij nog gemakkelijk op.
- de verbruikers in de auto hebben een veel lagere weerstand dan de Voltmeter. Daardoor zul je nagenoeg alle spanning meten over de Voltmeter. Dat bevestigt alleen maar dat je een goede Voltmeter hebt gebruikt.
14 jaar
Het is nu idd zoals het moet , het probleem met de lekstroom van 1,7A is opgelost.
De auto startte vanmiddag meteen en fel genoeg.
De verschillende dynamo`s die we bij de sloop hebben gehaald waren dus alle defect (toeval denk ik dan maar).
De dynamo die nu gemonteerd is , is gereviseerd en dus goed (laadstroom +/- 14,2V tot 14,4V bij 2000 TPM.)
de hoofd stroom kabel accu + naar start en laad circuit is vervangen (inwendige breuk) , verder is de kabel boom gecontroleerd en op sommige plaatsen netjes vast gemaakt zodat deze niet door kan schuren tegen het metaal (was ook een euvel).
al met al de clio doet het weer zoals het hoort en heeft de opslag loods rijdend verlaten .
het is een lange topic geworden maar we hebben het probleem uit de wereld geholpen,
met dank aan iedereen voor het meedenken en de tips .
gr. limbra.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar