Hoi mensen,
Ik heb een renault 19 RN uit 1993. Laatst probeerde ik mijn auto te starten (een uur eerder had ik er nog mee gereden) en toen wou hij niet starten. De startmotor joeg de motor wel rond, maar deze sloeg niet aan. Ik heb toen de benzineleiding naar de carberateur losgehaald om te kijken of deze benzine gaf, en daarna heb ik de leiding weer vastgemaakt. De motor wou toen wel starten, maar liep heel erg onregelmatig totdat de motor warm stond. Het leek opgelost maar de dag erna was er weer hetzelfde probleem. De startmotor draait de motor rond, maar deze wil niet starten. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? (Een vriend dacht wellicht een vertopte benzine leiding of filter, maar ik heb daar mijn twijfels bij.)
Daarnaast is het mij opgevallen dat ik de auto vooruit kan duwen als deze in zijn twee staat terwijl de motor niet draait. Ik neem aan dat dit niet zou moeten kunnen aangezien het in zijn eerste versnelling ook niet lukt. Tijdens het rijden in zijn tweede versnelling valt mij niets op waaruit ik kan opmaken dat de bak kapot is. Wederom mijn vraag: heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? (Misschien de koppeling?)
Aangezien mijn budget niet zo hoog is dat ik de auto hiervoor naar de garage zou brengen zou het erg fijn zijn als iemand mij hier tips over zou kunnen geven.
Groeten,
Boris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat je hem in z'n twee vooruit kunt duwen is normaal, hoe hoger de versnelling, hoe makkelijker het gaat.
Is 1.4 injectiemotor, dus geen carburateur. Startprobleem kan veroorzaakt worden door achterstallig onderhoud aan de ontsteking in combinatie met koud weer, maar ook EGR-klep kan dit probleem veroorzaken.
Wat voor motor zit er in de R19 ? 1.4 komt wel meest voor maar er zijn ook diverse 1.8 motoren
Oh ja, 1.7 en 1.8 zijn ook uitgerust met monopoint injectie.
18 jaar
@Pieter Verstegen: de motor is inderdaad een 1.4.
@Peter: mmmm.... ok, geen carburateur. Het klinkt misschien stom, maar hoe heet het 'geval' dat de benzine inspuit dan? (Leerpuntje 1) Weet jij ook toevallig ook waar ik de EGR-klep in de R19 kan vinden? (Leerpuntje 2) Ik weet dat hij gebruikt wordt om uitlaat gassen te recirculeren, dus vermoed dat deze vlak voor de luchtinlaat zit.
Het feit dat het aan de ontsteking zou liggen lijkt mij onlogisch aangezien de motor zo plotseling niet meer wou starten, of zit ik er helemaal naast? Met betrekking tot de ontsteking kan ik zeker het beste kijken of (één van) de bougies nog vonken?
Boris
18 jaar
Noem het een monopoint injectiehuis bijvoorbeeld, of gasklephuis (met injector), hieronder zit de EGR-klep, bovenop het inlaatspruitstuk. (kun je moielijk bij). Maar wil hij nu wel starten dan?
brandstoffilter kan ook verstopt zitten, met EGR kapot start hij meestal wel, maar draait hij slecht.
18 jaar
De auto heb ik wel weer een keer aan het starten gekregen, maar de dag erna deed hij het weer niet. Echter, toen ik die ene keer kon starten draaide de motor met een stationair en normaal toerental. Het zal dus eerder aan de brandstoffilter liggen als aan de EGR-klep. Ik ga de filter dit weekend maar eens vervangen. Dan zie ik wel weer verder. Bedankt voor je antwoorden!
Groeten,
Boris
18 jaar
Is het een 1.4e ? Met 80 pk motor of een 58 pk 1.4i motor ? Krijg je wel een vonk ? Wellicht dat je BDP sensor niet goed werkt bij het starten. Filter zit trouwens rechts achter net voor de achteras onder de auto, maar ik denk niet dat het daar aan ligt. Hoor je de brandstofpomp even lopen als de auto op contact gezet wordt ?
@ Peter en van de 1.8 zijn ook weer 3 multipoint injectie motoren geweest in de R19 ;)
Boris, jou probleem zit waarschijnlijk in de bdp sensor, een bekend kwaaltje ij deze motoren. Die zit bovenop de bak, precies in het midden. Wissel hem even om met een andere en probeer dan nog maar es! Geeft precies dst beeld wat jij omschrijft, succes,
Sytze
Hoi Sytze,
Ik had inderdaad al het hele forum doorgelezen en gezien dat de BDP sensor vaak voor startproblemen zorgt. Is een BDP sensor iets wat je bij de meeste autozaken wel kunt krijgen, of moet ik daarvoor speciaal naar een renault garage? Ik zal het in ieder geval eens proberen.... niet geschoten is immers altijd mis. Dit weekend ga ik sleutelen, en zal ik wel laten weten of het probleem verholpen is. In ieder geval bedankt voor je antwoord.
Groeten,
Boris
18 jaar
Boris, je moet daarvoor ff naar de dealer. Of naar de sloop, alhoewel ik daar ook wel eens ben thuisgekomen met iets wat al net zo stuk was als hetgeen ik gedemonteerd had. Ken je niemand met zo'n auto? Zit op een heleboel types, en uitwisselen is 1 minuut werk! Ik heb zelf een test bdp sensor liggen om eerst ff te proberen, maar ja, daar heb jij nu niets aan, sorry! En zo duur zijn ze nou ook weer niet.
Sytze
Ik heb net even naar de Renault garage gebeld, en ze hebben er een op voorraad liggen. (Logisch als het vaak voor problemen zorgt) Hij kost daarom nog wel 45,39 euro. Zit er ook nog verschil in types in, of zijn ze vrij universeel? Ik denk dat ik toch maar eens bij een demontage bedrijf ga informeren of ze er daar nog eentje hebben.
Gr.
18 jaar
Bingo! De BDP-sensor is het juiste antwoord.... In 5 minuten even gedemoneerd, schoongemaakt, startkabels gepakt (want ik had de auto de week ervoor platgestart) en starten maar. In het begin liep hij nog wat onregelmatig, maar inmiddels loop hij weer als een trein. Iedereen harstikke bedankt voor de reacties!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar