Renault : Licht schuddende/schokkende motor bij lage toeren

Een paar weken geleden heb ik een Mégane 1.6 16V uit 2000 gekocht. De auto verkeert in prima staat, alleen schokt de motor een beetje bij lage toeren. De garagehouder heeft er al diverse malen naar gekeken, heeft de bougies en de bobines bekeken, injectiereiniger toegevoegd, de smoorklep schoongemaakt, maar niets helpt. Vandaag heeft hij er weer naar gekeken, zelfs de krukas geprobeerd uit te lijnen. Niets helpt. Hij is ten einde raad. Compressieverhouding lijkt normaal te zijn en het motormanagement meldt geen fouten.

Probleem is dat de motor niet doorlopend op drie poten loopt, maar alleen zo nu en dan een cylinder een slag lijkt te missen. Bij hoge toeren merk je dat niet zo (hooguit wat meer trilling), maar bij lage toeren (zeker bij stationair draaien) raakt de motor daar behoorlijk van uit evenwicht. Soms tegen het afslaan aan.

Wat ik me dus vooral afvraag is, wat nu toch dat zu-nu-en-dan effect kan veroorzaken als alles verder normaal is en geen van de bobines echt stuk lijkt te zijn. Is het denkbaar dat een van de bobines 'hapert'? In 2003 is een van de bobines al eens vervangen vanwege een elektrische storing. Kan het misschien zijn dat de nieuwe bobine een beetje uit de toon valt? Of kan een bobine misschien slechts een 'beetje stuk' zijn?

Iemand advies?

Michiel

michieldewit

Geplaatst door michieldewit (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Gewoon teruggaan, is garantie.
Hun moeten er verstand van hebben.

ejnn (0), 18 jaar geleden

Zoiets precies hetzelfde gehad met een Megane. Het was een DTi uit 99. Stotteren bj lage toerental en soms stotteren (terugval) bij hogere toeren. Ze hebben veel nagekeken maar de oorzaak niet gevonden. Toen zelf maar alles nagekeken. Bleek lucht in de dieselaanvoer te komen, gekeken maar de oorzaak was moeilijk te vinden. Bleek dat valse lucht onder de rubberen ring bij het benzine filter werd aangetrokken. De rubberen ring was verkeerd gemonteerd, waardoor je plastic op plastic had, waar eigenlijk de rubberen ring tussen moest zitten.

Succes en misschien heb je er wat aan.

sjaak r (0) PRO, 18 jaar geleden

denk toch een bobine die af en toe happert

willyvan (5) PRO, 18 jaar geleden

inderdaad bobine of bdp zender schoonmaken(ijzervijsel erop)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Overig of stel zelf een nieuwe vraag.