Best Forum,
Ik zou graag willen weten wat de mogelijke oorzaak kan zijn van het feit dat een Renault Scenic 1.6 benzine slecht start wanneer de buitenlucht temperatuur kouder wordt dan ca. 5 grdC.
Vaak moet ik 3 a 4 keer starten, dan start hij en loopt hij meteen prima.
Als de motor warm is, ook geen problemen.
Als het buiten warmer is ook geen probleem.
Auto loopt normaal.
Voordat ik start trap ik een keer het gaspedaal in.
Ik kan natuurlijk klakkeloos diverse zaken gaan vervangen, maar de vraag is of dit zin heeft.
mvg
monsterrol
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het gaspedaal NIET intrappen voordat je start (waarom zou je dat in 's hemelsnaam doen? Dat is uit de tijd van de carburateurmotoren, bij snel intrappen van het gaspedaal pomp je zo extra benzine in de motor voor het starten. Tegenwoordig is dat zinloos en contraproductief).
Dan hoort hij meteen te starten.
Renault schrijft in het boekje nadrukkelijk dat voor het starten het gaspedaal niet ingedrukt dient te worden. Een zwakke accu kan een oorzaak zijn maar de bougies kunnen aan vervanging toe zijn.
8 jaar
Oke bedankt zover.
Dat van die gaspedaal werd mij door de garage gezegd. Ik vond het zelf ook al twijfelachtig.
De bougies vervangen zou kunnen uiteraard, maar heeft een koude buitenlucht temperatuur hier invloed op dan?
alvast bedankt.
mvg
monsterrol
8 jaar
Ik vermoed dat er 1 of meerdere sensoren niet helemaal de juiste waarde aangeeft .
Laat dit eens controleren.
Zit te denken aan de water en lucht temperatuur sensoren.
Verkeerde mengsel samenstelling.
Als sensoren geen juiste waarden aangeven gaat het MM lampje branden en gaat de motor in noodloop. Edoch als de bougies en de penbobines door vocht zijn aangetast detecteert het motormanagement dat niet.
8 jaar
Ronny530, sensoren kunnen echt wel verkeerde signalen geven zonder dat er een foutcode is of dat de motor in noodloop gaat.
Bijvoorbeeld een temperatuur sensor die -40 graden Celsius aangeeft kan best een geldig signaal geven (ergens bij de Noordpool).
Als het in Nederland gebeurt bij het huidige weer, dan is het toch echt een verkeerd signaal, alleen de computer kan dat niet constateren.
Een regelmatig voorkomend probleem is veroudering van de luchtmassameter, waardoor deze te weinig aan geeft.
Voordat er een foutcode komt (vaak P0170 of soortgelijk) zijn er vaak al klachten als inhouden en stotteren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar