close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scénic 2006: Startmotor draait niet bij bedienen startknop

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1598, Vermogen (kw): 82

Sinds gisteren een probleem met mijn Scenic 2 Exception 1.6 uit 2006. De auto sloeg bij het achteruit inparkeren af. Koppeling ingetrapt, startknop ingedrukt en... niks. Een paar zachte klikjes, het zoemen van een of andere pomp maar geen "hardere" klik van het startmotor relais, dus ook geen ronddraaien van de startmotor.
Hierop internet geraadpleegt en er zou een zekering voor het startrelais op het bord naast de accu zitten.
Accu gedemonteerd, de computer voor de injectoren gedemonteerd en het bord met de zekeringen gedemonteerd.
Helaas is er geen zekering kapot op dat bord. Na lang zoeken vond ik een Franse website met de beschrijving van de zekeringen op dat bord en tot mijn verbazing zit daar geen zekering op voor het startrelais.
Is die zekering eigenlijk wel aanwezig en waar kan ik die dan vinden?
Als er geen zekering is, waar moet ik dan zoeken om de startmotor weer aan de praat te krijgen.

.

Geplaatst door

spa2036 (135)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tja de startmotor kan ook gewoon defect zijn....

Beunhaas 1075
badge vip badge

4 maanden

Dat soort hoog vermogen zekeringen zitten vaak verstopt voor zover ik weet bij de Franse wagens.
Maar wel in de buurt van de accu.
Dit omdat het hier om hoge stromen gaat die er lopen en niet iedereen er lukraak maar aan kan zitten met zijn handjes.
Als dit soort zekeringen er uit klappen is er vaak echt een serieus probleem aanwezig.
En is het niet de bedoeling dat dit zonder enige kennis vervangen kan worden ivm kans op brand gevaar.

Plakkie 1120
vip badge

4 maanden

ALS er een zekering is, dan ergens onder de kap bij de accu....

Beunhaas 1075
badge vip badge

4 maanden

De 350A zekering voor de startmotor is nog OK net als de 2 30A zekeringen die ernaast op de accu zitten. Het gaat om de zekering van het relais dat de startmotor bedient. Ik ben bang dat ik nog meer moet demonteren.

Het zou zomaar kunnen zijn dat het relais op de startmotor het begeven heeft, waar ik eigenlijk net in geloof, maar ja je weet het nooit.

Ik vrees dat ik de startmotor uit moet bouwen om hem dan op de werkbank te testen. Kijken of ik iets kan vinden over het uitbouwen van de startmotor.

Bedankt zover.

spa2036 135

4 maanden

Een defecte startmotor of -relais (dat een onderdeel is van de startmotor) is echt niks bijzonders voor een 18 jaar oude auto, ook kan het relais vastzitten door vervuilingt of corrosie...
Demonteren inderdaad en schoonmaken/testen....

Beunhaas 1075
badge vip badge

4 maanden

Misschien ook verstandig om t melden is dat de spanning van de accu slechts een paar tienden volt lager is bij het bedienen van de start/stop knop dan in "onbelaste" staat.

spa2036 135

4 maanden

Mogelijk zoek je naar iets wat niet bestaat: op de startmotor zit het startrelais, dat is de dikke ronde cilinder op de startmotor. Je kunt eenvoudig zelf testen waar het euvel zit:
- zet de auto in zijn vrij/P en op de handrem, vraag iemand om in de auto te zitten en niets te doen. Verbind met een startkabels (bv. de zwarte) het motorblok met de accu-min.
- pak een stukje draad en een 5 Watt autolampje mee, zoek de startmotor en haal het kleine schuifstekkertje er vanaf
- verbind met het stukje draad de aansluiting waar het schuifstekkertje op zat, door met de grote moer op de startmotor die de dikke draad vasthoudt die van de accu af komt: de startmotor moet dan gaan draaien en de motor daarbij meenemen (dus draaien, niet aanslaan)
- als de startmotor dan gaat draaien zijn de startmotor en het startrelais in orde
- als je alleen een tik hoort en de startmotor gaat niet draaien, is je startrelais defect
- als er niets gebeurt is je startmotor defect.
- als de startmotor en/of startrelais defect zijn, ben je toe aan een nieuwe of gereviseerde startmotor
- als er niets gebeurt, houd je het losmaakte stekkertje zo tegen het lampje aan dat het goed contact maakt en het lampje met het andere contact tegen massa (motorblok). Laat iemand "starten" en zodra de contactsleutel in de startstand staat, moet het lampje gaan branden.
- als het lampje heel is en toch niet gaat branden, zit er een onderbreking ergens tussen het stekkertje en de computer. Zoekt (bv. de kabelboom langs) en gij zult vinden.
- als de startmotor ging draaien, laat je de persoon in de auto de startkabel losnamen en je probeert het nogmaals. Als de startmotor nu niet meer gaat draaien, is de massaverbinding tussen motorblok/versnellingsbak en de carrosserie defect.

Heino4267 650

4 maanden

Helder, duidelijk, ga ik proberen. Bedankt

spa2036 135

4 maanden

. . Vandaag bezig geweest met het uitbouwen van de startmotor. Vervolgens de startmotor geopend. Het was geen wonder dat deze niet meer werkte.

2 problemen:
- koolborstels helemaal op
- draad van de stator doorgebrand

Nu heb ik een 2ehands startmotor besteld en wil dan meteen de koolborstels daarvan vervangen. Helaas lukt het me niet om de koolborstelset te vinden. De startmotor draagt Reno nummer 8200266777B. Als ik zoek vind ik alleen maar de behuizing waar de koolborstelds in moeten, maar geen complete set.

Weet iemand toevallig of zo'n set ook een Renault numer heeft en zo ja welke?

Bijgaand foto's van de startmotor

spa2036 135

3 maanden

PS draagt het merk Valeo

spa2036 135

3 maanden

Probleem opgelost, de 2e hands starmotor heeft nagenoeg nieuwe koolboorstels.
Dus ik heb geen behoefte meer aan de koolborstelset.
Ik sluit hiermee het topic.

spa2036 135

3 maanden

Koolborstels vervangen wordt eigenlijk niet meer gedaan.
Dat komt dat bij een normaal slijtende startmotor, de koolborstels langer meegaan dan de rest. Pas wanneer er iets anders niet goed is (trillingen, sluiting in het anker, lagerschade enz.) gaan de koolborstels zo hard vonken dat ze versneld verslijten. Maar dan verhelpen nieuwe koolborstels de oorzaak van het probleem niet en dan zit je zo weer te kijken.
In de praktijk is het handiger om bij "een defecte startmotor" het hele ding meteen te vervangen door een nieuwe / tweedehandse / gereviseerde.

Heino4267 650

3 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.