Renault Megane: startprobleem

Bouwjaar: 1999

Hallo,

Ik heb een Renault Megane Classic 1.6 uit 99 met een G3 installatie.

Nu heb ik echter al een tijdje last van startproblemen. Soms als ik de sleutel omhaal dan hoor ik gewoon helemaal niets behalve een doffe, zachte "teuuhh" ergens op de achtergrond. Verder start de auto dus compleet niet. Mijn schoonvader dacht dat het de startmotor was, dus die hebben we er af gehaald en getest. Bleek prima te werken.

Alles weer netjes terug gezet en hop, de auto doet het weer. Nu is het probleem dus echter weer terug. Vanochtend heb ik de auto gebruikt om 15 minuten heen en weer te rijden van mn werk. Vervolgens ben ik s'middags van Leeuwarden naar Hengelo gereden. Nergens problemen. Zonet wilde ik echter even wat op gaan halen in enschede en de auto wilde niet meer starten!


Een bijkomend probleem wat ik soms heb ik dat als ik minder dan 20km per uur rijdt dat de auto soms blokkeerd. Ik merk dan dat het sturen ineens zwaarder gaat, ik kan het gaspedaal niet volledig meer indrukken en de motor slaat af. 3 lampjes gaan dan branden, die van de temperatuur, de olie en de accu. Even opnieuw starten en dan gaat hij weer.

Ik heb nu een paar keer de massaverbinding van de accu naar het chassis er af gehaald als de auto niet wilde starten. Vervolgens na het opnieuw aansluiten wil de auto wel weer starten. Het lijkt dus alsof er een verband is, maar zeker weten doe ik het niet. Het zou ook een bijna los draadje kunnen zijn?

De auto loopt na het starten verder perfect. Hij wil ook goed starten als we hem aanduwen.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik ben het spoor inmiddels bijster..

Alvast bedankt!

Ozmantsje

Geplaatst door Ozmantsje (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

humpy-dumpy (0), 18 jaar geleden

bij het demonteren van de startmotor en dan los testen wordt deze onbelast getest, hierbij kan er dus een goede werking lijken terwijl de koolborstels bv bijna versleten zijn.
verder zou ik de dynamo eens na (laten) kijken of deze nog goed werkt en of de dynamosnaar goed gespannen staat.
omdat de auto meestal goed ronddraaid mag je als laatste pas aan de accu denken.
alvast succes

Ozmantsje (0), 18 jaar geleden

Hoi Michael,

Bedankt voor je tips! Echter hebben we de startmotor helemaal uit elkaar gehaald en de koolborstels zijn nog in goede staat. Ook de dynamo en de dynamosnaar zijn goed. Morgenochtend gaan we de massaverbinding van het motorblok bekijken..

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Toch niet het beruchte schuifstekkertje op het relais?

Ozmantsje (0), 18 jaar geleden

Zit dat schuifstekkertje op de startmotor? Want daar is alles grondig van gecontroleerd.

Ozmantsje (0), 18 jaar geleden

dat schuifstekkertje is ook gecontroleerd. Niets mis mee. Zonet de massakabel tussen het motorblok en het chassis gecontroleerd, zit ook prima. Zou het dan toch aan de electronica liggen?!?

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Je moet dit stekkertje NIET controleren maar gewoon vervangen!

Ozmantsje (0), 18 jaar geleden

Hallo Henkie,

We hebben het stekkertje vanochtend vervangen. Het was van binnen inderdaad wat geoxideerd, alhoewel het ons toch sterk lijkt dat dit het probleem veroorzaakt. We hopen natuurlijk wel dat je gelijk hebt en dat het probleem nu opgelost is. Bedankt voor de tip en we zullen zien!

Ozmantsje (0), 18 jaar geleden

Gisternacht onderweg van Rotterdam naar Leeuwarden kwam ik in een file terecht richting Den Haag. Bij het stilstaan sloeg de motor af en de auto was weer niet aan de praat te krijgen!

Het ligt dus niet aan de startmotor en niet aan het stekkertje!
Ben het nu wel echt zat dit probleem, want zo stilstaan op de snelweg is absoluut geen pretje..

Als iemand nog ideeen heeft, dan zou ik diegene zeer bedanken!

M00rtje (0), 18 jaar geleden

De 3 lampjes die je beschrijft die gaan branden betekenen natuurlijk dat de motor is afgeslagen, dat je stuurbekrachtiging dan niet meer werkt en je geen gas meer kunt geven is logisch. Ik zou eens een blik werpen naar de brandstofpomp, maakt die nog wel goed kontakt met stekkers/bedrading (oxidatie?) Ook al staat dit verder los van het geval dat de startmotor zelf niet wil draaien natuurlijk...succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.