Jawel hoor, het wordt weer wat kouder en mijn Laguna doet weer moeilijk. Het derde jaar op rij. Dan is het nog niet eens echt koud. Bij ongeveer 1-2 graden boven nul begint het al. Als de motor echt koud is, s'ochtends dus, start ie niet naar 1 of 2 keer voorgloeien. Tenminste op gegeven moment stop ik met de startpoging omdat ik bang ben dat m'n accu het anders begeeft. Als ik 4-5 keer (!) voorgloei start ie na een paar seconden wel. Daarna loopt ie meteen rustig en gaat ook niet meer uit!
Ik heb de gloeispiralen net als de accu al na laten kijken. Alles in orde.
Heeft iemand misschien een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?? Ik heb een tijdje geleden een storing aan de luchtmassameter gehad. Die is toen schoongemaakt. Later heb ik nog met een dieselspecialist gesproken. Die vertelde mij dat de auto in principe ook met een kapotte lmm of zonder kan starten. Dus daar zal het ook wel niet aan liggen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de compressie al eens gemeten?
Hans
Nee!
Dit is trouwens voor het eerst dat iemand het over de compressie heeft. Meestal hoor ik verhalen over de startmotor of de brandstofpomp. Ik wil best het e.e.a. laten uitzoeken maar wil toch graag een soort aanwijzing hebben voordat de auto een hele dag wordt nagekeken zonder resultaat waar dan ook nog voor betaald moet worden.
Hoe zou een compressieverlies te verklaren zijn? De auto rijdt verder prima! Geen olieverbruik, loopt 1:19. Kan minder compressie te maken hebben met de kou, want normaal staart ie prima.
17 jaar
Hallo ben monteur bij een renault garage en rij zelf ook in een 1.9 dti.Het principe van een 1.9 dti is dat ie start op starttoerental en compressie.
in theorie zitten de gloeispiralen er alleen in om de zogenaamde dieselklop bij koude motor tegen te gaan.(dus voor het geluid zeg maar).
in de praktijk helpen deze gloeispiralen wel degelijk bij koude start ( en koud weer).heb hier zelf ook last van.oplossing is er wel ,maar erg duur.
je moet het namelijk zo zien,compressie is wat minder geworden na de jaren(en kilometers),klepspeling niet meer 100%,verstuivers zijn wat minder,je startmotor is niet 100% meer.allemaal dingetjes waar je bij normale temp. geen last van hebt,maar als het wat kouder wordt wel.
nu kun je je compressie wel gaan opmeten,maar wat dan.komt uit dat de compressie wat minder is dan ie hoort te zijn.Okee dan weet je dat,maar wat wil je dan doen ?motor vervangen/reviceren?verstuivers vervangen? startmotor vervangen ?.denk het niet ,want de auto rijdt voor de rest toch goed ! en als je geld uit wilt geven,heb ik nog wel een goede bestemming :). mijn advies in deze,parkeer je auto in de winter zo,dat je neus niet in de wind staat,en gloei smorgens 4 of 5 keer en dan starten.hou je een hoop geld in de beurs en weinig stress, want je moet het zo zien,je kunt niet 1 ding repareren,want dat lost niets op.het is een combinatie van verschillende factoren en ze zijn allemaal duur.
[quote=Wolfje]Nee!
Dit is trouwens voor het eerst dat iemand het over de compressie heeft. Meestal hoor ik verhalen over de startmotor of de brandstofpomp. Ik wil best het e.e.a. laten uitzoeken maar wil toch graag een soort aanwijzing hebben voordat de auto een hele dag wordt nagekeken zonder resultaat waar dan ook nog voor betaald moet worden.
Hoe zou een compressieverlies te verklaren zijn? De auto rijdt verder prima! Geen olieverbruik, loopt 1:19. Kan minder compressie te maken hebben met de kou, want normaal staart ie prima.[/quote]
Als de klepspeling goed is en de compressie toch aan de minimale waarde zit weet je de oorzaak van het slechte starten.Doen hoef je verder geen kosten te maken aan andere onderdelen die dan toch niet meer helpen.
Mijn advies is dan ook laat een compressie test doen en aan de hand van deze resultaten kun je verdere actie ondernemen
Hans
Bedankt voor jullie adviezen! Ik zal overwegen om de compressie eens te laten meten. Als die idd wat minder is dan eigenlijk zou moeten dan weet ik in ieder geval dat dat waarschijnlijk de oorzaak is. Rest mij nog een vraag. De luchtmassameter. Daar was dus een storing opgeslagen. Men heeft de lmm schoongemaakt en de computers gereset naar de fabrieksinstellingen. Vlgs een dieselspecialist kan men de lmm eigenlijk niet schoonmaken en kun je die beter laten vervangen. Kan het niet goed functioneren van de lmm ook een oorzaak zijn van het slechte starten? Ik heb namelijk in een eerder bericht op deze site een uitleg gekregen wat de lmm allemaal regelt zoals o.a. de brandstoftoevoer.
17 jaar
een LMM kan je wel degelijk schoonmaken bij vervuiling, allen verkoopt men liever een nieuwe, daar zit meer winst op dan schoonmaken. Het kan wel zo zijn dat door de vervuiling, de lmm kapot is gegaan, ( dan kan de gloeirooster zijn warmte moeilijk kwijt, kans op doorbranden )
Indien je nu zonder problemen rijdt ( afgezien van de startproblemen ), lekker laten zitten dat ding.
Groeten Marcel
Het lijkt mij verstandiger om EERST de kleppen te laten stellen want de inlaatkleppen zitten meestal dicht vooral na 200.000 km en verder. Ik heb afgelopen week hetzelfde probleem gehad met een volvo 1.9td (ong.zelfde motor)
Kleppen gesteld, inlaat was 0.00 ipv 0.20 en start echt geweldig nu.
Compressieverlies bij een auto van '99 lijkt mij stug, kan zo'n motor toch met gemak hebben (mijn ervaring)
Wat heeft die van jou twouwens op de klok staan?
Succes.
[quote=zweed]Het lijkt mij verstandiger om EERST de kleppen te laten stellen want de inlaatkleppen zitten meestal dicht vooral na 200.000 km en verder. Ik heb afgelopen week hetzelfde probleem gehad met een volvo 1.9td (ong.zelfde motor)
Kleppen gesteld, inlaat was 0.00 ipv 0.20 en start echt geweldig nu.
Compressieverlies bij een auto van '99 lijkt mij stug, kan zo'n motor toch met gemak hebben (mijn ervaring)
Wat heeft die van jou twouwens op de klok staan?
Succes.[/quote]
En wat heb je als de kleppen te strak staan ......... Compressie verlies.
Vandaar mijn reactie of de compressie wel goed is.
Hans
[quote=Hans4037][quote=zweed]Het lijkt mij verstandiger om EERST de kleppen te laten stellen want de inlaatkleppen zitten meestal dicht vooral na 200.000 km en verder. Ik heb afgelopen week hetzelfde probleem gehad met een volvo 1.9td (ong.zelfde motor)
Kleppen gesteld, inlaat was 0.00 ipv 0.20 en start echt geweldig nu.
Compressieverlies bij een auto van '99 lijkt mij stug, kan zo'n motor toch met gemak hebben (mijn ervaring)
Wat heeft die van jou twouwens op de klok staan?
Succes.[/quote]
En wat heb je als de kleppen te strak staan ......... Compressie verlies.
Vandaar mijn reactie of de compressie wel goed is.
Hans[/quote]
Dat is het gevolg. Oorzaak oplossen, dus klepspeling eerst controleren. Compressieverlies door slechte klepspeling dan ben je heel ver heen...
17 jaar
Nou as1, het is een renault he? Die hebben al compressie verlies als ze nog een klepspeling hebben van 0,1 mm. De kleppen sluiten gewoon zeer laat dus dan heb je dat al gauw. Klepstellen wordt nogal es achterwege gelaten bij deze types, omdat het wel een klusje is. Het is niet een goedkope klus. Trouwens heb je um sneller comressie gemeten dan dat je de kleppen hebt gesteld. Maar ik denk niet dat dit de oorzaak is. Als je een accu erin hebt die op de helft van zijn kunnen functioneerd zal de meting goed uitwijzen echter, het starttoerental kan dusdanig zijn gezakt dat ie niet meer makkelijk aanslaat.
Sytze
Het controleren van de klepspeling stelt toch niks voor? Ik doe liever dat dan compressie meten.
Waarom dat? Compressie meten is sneller klaar, maar zegt natuurlijk niet alles over de klespeling.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar