Al een tijdje het probleem dat de motor vaak langzaam (van +/- 1500) naar stationair toerental (800 toeren) afzakt, en soms gaat het gewoon goed. De stappenmotor (of de 0-as regelklep) vervangen. En later ook de verbinding tussen de slangen van de carterventilatie en dampafzuiging naar de luchtinlaat omdat het plastic T-stukje stuk was. Maar dat was het allemaal niet :(.
Vandaag de stekkers van de sensoren schoon gemaakt met elektrocleaner. Accu ruim een kwartier afgekoppeld om de ECU te resetten. Nu kwam het het stationair toerental niet lager dan 1500. De stekkers nagelopen en schoongeblazen met perslucht.
Nu gaat de motor, als deze gestart wordt (gaat moeilijk) gelijk naar de 4000 toeren op benzine en schakelt dan over naar LPG, zakt dan wel even maar gaat dan ook op 4000 toeren staan brullen zonder het gaspedaal aan te raken.
Een voor een de sensor afgekoppeld en weer gestart om te kijken welke het kan zijn maar bij allemaal het zelfde resultaat.
Er brand, als alles aangesloten is, geen storingslampje.
Voordat ik me bij dealer ga melden.... wat kan ik nog meer doen? Rijden is nu geen optie meer.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De wegenwacht en dealer kwam er ook niet uit. Eerst uitlezen bij de dealer maar die heeft pas volgende week gelegenheid.... dus zelf weer aan het puzzelen gegaan.
Als de gasklep dicht staat en de motor draait zulke toeren dan moet er toch "valse lucht" bij komen? Alle slangen en koppelingen zijn dicht. Je voelt vacuüm en toch blijft het een probleem.
De slang vanaf de lucht filter los gemaakt en toen ging het wat beter, minder toeren maar onregelmatig. De gasklep zit dicht maar de opening naar de stappenmotor zuig vacuüm. Volgens mij is de stappenmotor toch niet lekker (nieuwe gekocht in november) want als ik met de hand het gaatje een beetje afsluit kan ik het toerental regelen. Maar is de stappenmotor stuk of krijgt deze geen/verkeerd signaal? Hoe controleer ik dat? als ik het contact aanzet zie ik geen beweging in de stappenmotor (even los ernaast gehangen). Kan ik op bepaalde pinnen stroom zetten en zien of het motortje uitdraait?
Zou mooi zijn als er iemand in de buurt is waar ik de stappenmotor van mag gebruiken om te kijken of dat het probleem is... :-).
Ook vaag: als ik de slang van de luchtfilter met de deksel van de luchtfilter (dus zonder filter) eraan hangt dan loopt het toerental weer op....
gasklephuis is wel schoon anders eventjes schoon maken en de stappenmotor wel inleren niet zomaar vervangen en er niks meer mee doen deze moet je echt inleren.
spuit eens met remmenreiniger of carb. reiniger langs je inlaat trekt deze geen valse lucht??
[quote=biged1971]gasklephuis is wel schoon anders eventjes schoon maken en de stappenmotor wel inleren niet zomaar vervangen en er niks meer mee doen deze moet je echt inleren.
spuit eens met remmenreiniger of carb. reiniger langs je inlaat trekt deze geen valse lucht??[/quote]
Bedankt voor je reactie, het inleren gedaan door de accu los te maken en dat al een paar keer.... En met startpilot (een soort ether) gekeken naar luchtlekkage maar geen verschil in motorgeluid (wel via de luchtfilter)
Het lijkt er op dat de stappenmotor weer stuk is en die wilde ik via de dealer laten controleren. Een andere dealer in de buurt vandaag gebeld en die vertelde dat ze niet kunnen meten/controleren of de stappenmotor goed werkt en de andere sensoren blijkbaar ook niet.
Weet eigenlijk niet meer wat het beste is, alle sensoren maar gaan vervangen? trial and error dus op goed geluk? dat is blijkbaar ook de manier in de garage....
Als ik de verhalen op internet volg dan kan het echt overal in zitten, de BDP, koelwatertemp, luchtstroom, enz.
15 jaar
gasklep was schoon?
inleren doe je door 2 zekeringen van 5 amp eruit te trekken (zekeringenkast) 1 is memo inje en de andere ulm of zo dan contact aanzetten en de zekkeringen terug plaatsen auto starten en stationair draaient warm laten worden. dus niet accu los halen.
sterkte met de zoek tocht
Ik hoop niet te vroeg te juichen.... maar blijkbaar is het probleem opgelost alleen nu brand het storingslampje....
Naar de MAP sensor zit bij mij een 2e stekker [img]http://scenic.spronk.us/images/01.jpg[/img]. (Op de foto de onderste groene.)
Tot nu toe heb ik de stekkers alleen losgehaald met een stil staande motor en nu trok ik deze los met een draaiende motor en gelijk zakte de toeren.
En tot nu toe blijven de toeren rustig.... Maar ik zal ook het inleren nog uitzoeken zoals biged1971 beschreef.
Want het storingslampje brand nu wel :( maar dat kan wel uitgelezen worden :)
Hopelijk kan ik maandag gewoon gaan werken ;-)
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar