Mijn ouders hebben een Laguna uit begin 2003 met een automaat. Nu hebben ze sinds enige tijd last van een foutmelding (niet zo heel vervelend) gecombineerd met sterke schokken (wel verontrustend). De storingsmelding geeft aan dat er een storing is in de automatische transmissie:
"Storing automatische transmissie, raadpleeg een Renault dealer"
Het lijkt erop dat er twee versnellingen tegelijk ingeschakeld (al zijn wij maar leken natuurlijk). De automaat werkt met 4 versnellingen die elk hun eigen hydrolische koppeling hebben. Door de auto even stroomloos te maken wordt kennelijk de computer gereset en is de storingsmelding verdwenen. Het vervelenden is echter dat de melding na korte tijd weer verdwenen is en de dealer hierdoor niets in de logging terug kan vinden. De storing is ook opgetreden bij manual bediening van de automaat.
Herkent iemand dit probleem of is er iemand dien weet in welke richting we moeten zoeke? We zijn toch bang dat m.n. het sterke schokken van de motor niet zo heel gezond is.
Alvast bedankt voor de moeite!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedoel je dat hij nog wel schakelt als de storing optreedt?
Normaal gesproken wordt de automaat bij een storing vastgezet in de 3e versnelling.
Probeer eens bij een storing gelijk bij de dealer langs te rijden en dan de motor te laten draaien. Dan kunnen ze wellicht wel de storing uitlezen.
[quote=AS1]Bedoel je dat hij nog wel schakelt als de storing optreedt?
Normaal gesproken wordt de automaat bij een storing vastgezet in de 3e versnelling.[/quote]
Voor zover ik weet verandert er niets in het rijgedrag en zit ie niet vast in de 3e versnelling. Dit zal ik voor de zekerheid even navragen.
[quote=AS1]Probeer eens bij een storing gelijk bij de dealer langs te rijden en dan de motor te laten draaien. Dan kunnen ze wellicht wel de storing uitlezen.[/quote]
De storing is binnen enkele minuten altijd weer verdwenen. De dealer had dit idee ook al aangedragen, maar het is helaas ondoenlijk om continu op 2 minuten afstand van de dealer te blijven rijden ;)
18 jaar
[quote=mschut][quote=AS1]Bedoel je dat hij nog wel schakelt als de storing optreedt?
Normaal gesproken wordt de automaat bij een storing vastgezet in de 3e versnelling.[/quote]
Voor zover ik weet verandert er niets in het rijgedrag en zit ie niet vast in de 3e versnelling. Dit zal ik voor de zekerheid even navragen.[/quote]
Je had het over foutmelding gecombineerd met schokken. Dus er verandert toch wel iets in het rijgedrag...
[quote=mschut][quote=AS1]Probeer eens bij een storing gelijk bij de dealer langs te rijden en dan de motor te laten draaien. Dan kunnen ze wellicht wel de storing uitlezen.[/quote]
De storing is binnen enkele minuten altijd weer verdwenen. De dealer had dit idee ook al aangedragen, maar het is helaas ondoenlijk om continu op 2 minuten afstand van de dealer te blijven rijden ;)[/quote]
Nog nooit van gehoord dat een fout vanzelf weer verdwijnt. Een nieuwtje bij de huidige automaten? Misschien verstaan ze dat onder pro-aktief... ;-)
18 jaar
Nee, de foutmelding verdwijnt niet vanzelf.
De "auto even stroomloos te maken" helpt ook niet echt bij het zoeken hè? DAN staat er inderdaad geen foutcode in!
Wat wij meestal doen, is dat (meestal ik) de auto zelf een avondje meenemen met de Clip erin en dan op het moment zelf de storing uit kunnen lezen; dan weet je meer.....ook de lijst met parameters kan je dan lezen; dat is vaak nog veel belangrijker dan foutcodes waar iedereen zich maar aan vasthoudt.........
km-stand? Lijkt me hydraulisch blok probleem, aangezien de olie van de automaat levenslang kan blijven zitten, krijg je soms problemen met vervuiling en dus met de kleppen in hydraulisch blok, de olie een keer verversen kan nooit kwaad, maar om zeker te zijn is het idee van ice geen slechte, gewoon bij de dealer droppen en monteur mee laten nemen. Het helpt de monteur in kwestie behoorlijk als je effe bijhoudt wanneer de storing precies optreed. Koude of warme motor, stads of snelwegverkeer, snelheid bij optreden storing en ingeschakelde versnelling, volle belasting (veel gas) of juist niet, of met loslaten gas.
Denk ook dat je probleem hebt met hydraulisch blok.
[quote=Icedude]Nee, de foutmelding verdwijnt niet vanzelf.
De "auto even stroomloos te maken" helpt ook niet echt bij het zoeken hè? DAN staat er inderdaad geen foutcode in![/quote]
Je kan wel zeggen dat ie niet verdwijnt, maar dat is dus WEL het geval. Je denkt toch niet dat we nu elke keer dat de melding komt we eerst even de stroom erafhalen en dan naar de dealer rijden?
Waarom wordt de klant in dit soort situaties toch zo makkelijk afgescheept met "dat kan niet meneertje" opmerkingen. Als de auto geen foutmelding geeft, is er dus niets aan de hand, ook al constateer je dat wel als klant (lees: leek). Mijn ouders hebben dit nu met een renault, ikzelf heb het van de zomer gehad met een peugeot. Elektrische problemen en foutmeldingen, maar nee hoor, de dealer kan nietsuitlezen, dus ja dan is er ook niets aan de hand.
[quote=Icedude]Wat wij meestal doen, is dat (meestal ik) de auto zelf een avondje meenemen met de Clip erin en dan op het moment zelf de storing uit kunnen lezen; dan weet je meer.....ook de lijst met parameters kan je dan lezen; dat is vaak nog veel belangrijker dan foutcodes waar iedereen zich maar aan vasthoudt.........[/quote]
Deze tip neem ik zeer zeker mee, hopelijk kunnen ze dan een en ander uitlezen waar ze wat mee kunnen.
18 jaar
[quote=w_vahl]km-stand? Lijkt me hydraulisch blok probleem, aangezien de olie van de automaat levenslang kan blijven zitten, krijg je soms problemen met vervuiling en dus met de kleppen in hydraulisch blok, de olie een keer verversen kan nooit kwaad, maar om zeker te zijn is het idee van ice geen slechte, gewoon bij de dealer droppen en monteur mee laten nemen. Het helpt de monteur in kwestie behoorlijk als je effe bijhoudt wanneer de storing precies optreed. Koude of warme motor, stads of snelwegverkeer, snelheid bij optreden storing en ingeschakelde versnelling, volle belasting (veel gas) of juist niet, of met loslaten gas.[/quote]
De km-stand is vrij laag voor een auto uit begin 2003, ik meen zo'n 50 a 60.000km. Hij wordt dan ook realtief vaak voor korte stadsritjes gebruikt, en (weet niet of dat hier ook veel uitmaakt) wordt ook vrij rustig behandeld. Ik zal ze zeker eens vragen bij te houden wanneer het zich voordoet, maar volgens mij vooral aan het begin van een rit (koude motor).
[quote=w_vahl]Lijkt me hydraulisch blok probleem[/quote]
Moet ik me nu zorgen maken? Dit klinkt alsof het een forse reparatie kan inhouden, of zou het verversen van de olie al wonderen kunnen verrichten en hoeft dit verder geen ingrijpende vervangingen te betekenen? De dealer heeft inmiddels ook al aangegeven dat ze dachten aan "de hydrolische pomp/apparaat dat de versnelling bestuurt, ergens onderin het motorblok" (excuseer voor deze vage omschrijving, via-via tot mij gekomen). Geschatte kosten door de garage: 500 euro materiaal, 300 euro arbeid. Dit lijkt me dan gezien de twee reacties op dit forum dezelfde conclusie te zijn, wat me dan toch als een dure reparatie op m.i. toch vrij korte termijn te zijn (zowel qua aantal jaar als qua km).
18 jaar
Laat ze eerst maar even een tijdje de auto proberen met diagnose apparatuur aangesloten.
Anders is het gokken. Dealer gokt op hydraulisch blok maar het kan net zo goed elektrisch zijn (sensor, elektroklep enz.).
Op het moment dat de storing richting hydraulisch blok wijst, zou ik naar een automaten-specialist gaan.
Dealer kan/wil waarschijnlijk alleen dat blok vervangen terwijl schoonmaken soms al genoeg is.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar