Ik heb wrs. electrische storing in de electr. handrem. Werkt mechanisch gewoon goed, zowel automatisch als met knop li naast stuur. Doch hij geeft de storing op het dashboard in woorden weer, met rood lampje knipperen, en STOP!
Garage heeft 2 weken geleden stekker onder de bestuurdersstoel ingespoten, en storing gereset, nu weer steeds heftiger teruggekomen, kan bv geen km standen meer krijgen, storing blijft permanent getoond en piepen.Ik heb net een diagnose-apparaat gekocht, DynaBright - OBD2 Scanner, doch die geeft helaas geen storing weer, en dus ook geen wismogelijkheid...
Vraag 1: is dit geen geschike scanner? Welke dan wel, voor de amateur?
Vraag 2: ik wil nog eens die stekker losmaken en inspuiten, doch krijg zonder kracht de lade nog niet eruit, dat moet toch kunnen zonder schroefjes los te maken, niet?
Ben benieuwd.....
met groet,
Jan Willem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een EOBD/OBD2 scanner is uitsluitend geschikt om foutcodes uit te lezen uit de motor(en) en een eventuele robotische of automatische versnellingsbak. En dan ook nog alleen indien een verbrandingsmotor aanwezig is.
Uit lezen van ABS, Airbag, Handrem, etc. dient met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur te geschieden.
Ik heb de auto uit laten lezen en de codes laten wissen: C1175, C10CB, C116C en C1171.
Helaas is C1175, "parkeerrem massasluiting" NIET te wissen, anderen wel. Ik heb nu nog steeds de storing in de display (krijg geen km standen meer in beeld) en ook het rode STOP met knipperen, en service blijven staan.
C1175 massasluiting zou naar horen zeggen ook "onderbreking" van een draad kunnen betekenen, dus juist geen sluiting??
Als ik handmatig na motor stoppen de handrem los zet, geeft het display "handrem aangetrokken" weer, terwijl hij dus vrijstaat en zachtjes uitrolt......
2 jaar
Ik denk dat je een beschadiging van een kabelboom die te maken heeft met de handrem hebt:
- een code wissen verhelpt geeneen storing
- "massasluiting" wil zeggen dat de koperen geleider in de draad ergens in contact komt met de carrosserie (massa, -)
- als de status van de handrem verkeerd wordt weergegeven, kan dat een gebroken draad als oorzaak hebben, maar óók die draad die massasluiting heeft.
Ik zou dus eens onder de auto kruipen (of met een brug) en vanaf de elektrische motor die de handrem aantrekt de kabelboom terugvolgen onder en in de auto, de kabelboom schoonmaken en visueel inspecteren op beschadigingen. Ik denk dat je dan wel ergens een zelf goed te repareren slijtplek tegenkomt. Een draad met een beschadiging knip je op de plek van de beschadiging door, waarna je een geschikte krimpkous op de draad schuift en de draadeinden met een AMP kabelverbinder weer aan elkaar maakt. Daarna schuif je de krimpkous over de kabelverbinder heen en je krimpt die met warmte zo dat alles weer waterdicht is.
2 jaar
Uiteindelijk onder de electrische handremmodule gekeken, bleek water uit te komen...
Garage heeft 2ehands unit eronder gezet, alles stond onder water en was gecorrodeerd.
Daarna de APK, en we kunnen weer 12 mnd vooruit.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar