auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Stotterende/haperende motor bij koude start

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

Goeiedag.

Sinds enige tijd heb ik problemen met de 1e km rijden na een koude start.
Het begon met af en toe tijdens een koude start dat het lijkt of hij even op 3 poten loopt en verdween eigenlijk vrij direct.
Nu is het inmiddels behoorlijk erger geworden.
Het probleem deed zich voor alleen bij een echte koude start, eenmaal gereden had ik er de hele dag geen last meer van.
Omschrijving; start de auto (vanwege G3 op benzine dus), auto pruttelt en proest, lijkt op 3 poten te lopen, met wat kunst en vliegwerk met gas en koppeling kon ik weg rijden, wat stotterend en haperend, dan al rijdend steeds af en toe loopt ie goed dan weer slecht en langzaam begint dan de frequentie om te draaien, steeds beter en af en toe stotteren en dan ineens, jawel, hij loopt weer goed.
In het begin (toen ik het probleem nog niet onderkende) en de auto inmiddels op gas was overgeschakeld, af en toe een enorme knal onder de motorkap (luchtfilterhuis aan diggelen) dus vermoed backfire.
Nu schakel ik pas handmatig over op gas nadat de auto goed loopt.
Het was een kleinigheidje, even rekening mee houden, maar kleinigheidjes worden groter.
Het probleem van een problematische oude start is er nog steeds (overigens dan wel dan niet) maar nu begint de auto ook warm enorm beroerd op gas te lopen.
Hij loopt stationair niet constant, variabel toerental, na verloopt van tijd schakelt hij terug naar benzine en geeft hij een rode lamp in plaats van groene. Ploft in de uitlaat (op benzine niet).

Gedaan? Tijdens de koude start, het onregelmatig lopen, injectoren los gemaakt om te kijken of het een bepaalde cilinder betreft, nee kan niet echt zeggen dat er 1 tussen zit die minder reageert als de rest. Gezien ik de auto pas heb een eens goed ben gaan kijken lijkt het me of dit probleem zich al eens eerder heeft geopenbaard, zag namelijk dat er nieuwe bougies gemonteerd zijn, 1 nieuwe bobine erop zit (andere inmiddels vervangen) op het inlaatspruitstuk is een gloednieuw rond onderdeel met een stekken erop (luchtmassameter?), luchtfilterhuis was al gerepareerd zag ik nu.

Zojuist richting werk gereden, nou dat was geen feest en halverwege maar op benzine overgeschakeld voordat er meer kapot gaat dan me lief is. Overigens had ik vanmorgen wel een goede koude start. Als het eenmaal rijd dan rijd het maar bij een stoplicht dus gas los knalt het (op gas) zo mee en dan onder de kap of in de uitlaat.

Wat me ook al eens is opgevallen is dat de auto, goed voelbaar, veel meer vermogen heeft tijdens de opwarmfase als dat hij goed op temperatuur is (ook heel vreemd), zo sterk dat als ik de climat control aan heb en de compressor in springt (onder het rijden) het net is of je even een sterke windvlaag hebt. Of het iets met het probleem te maken heeft weet ik niet, maar vind het wel een vreemd verschijnsel. Heb wel meer auto's gehad met airco maar dit nog nooit gevoeld. In het begin dacht ik dat ik gek was maar als je er op gaat letten valt het meteen op.

Wie weet raad? Help help

Geplaatst door

rijo (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan een defecte sensor zijn of valse lucht.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren bij KOUDE motor.
Of laat een 4-gas test doen bij KOUDE motor en schrijf alle waardes op (CO, CO2, HC, O2 en lambda-getal).

Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

oldford 0
badge

14 jaar

Vacuumslangen gisteren al gecontroleerd en zie geen lekken of scheuren.
Uitlaat is gasdicht, gisteren ook nagekeken.

Bougies weet ik niet hoe oud die zijn, gisteren wel 1 voor 1 nagekeken en naar mijn visie zijn ze zgan.
Wat me wel opviel was dat nr 1 (rechts) een wat roodachtige aanslag had, 2 en 3 heel klein beetje zwart, en nr 4 mooi wit.

Benzinetank volledig leeg gereden? Ik niet maar ik heb de auto pas een goeie 1,5 maand, wie weet wat m'n voorganger gedaan heeft. Maar dan zou het stotteren alleen bij benzine stand moeten zijn en niet meer bij gas? Of zie ik dat verkeerd?
Naar aanleiding van het ploffen in de uitlaat en de luide knallen zou ik (maar goed ik heb er niet voor gestudeerd) meer denken in de richting van ontsteking.
Waar kunnen die backfires vandaan komen als ik op gas rij?

rijo 0

14 jaar

Backfires (in de inlaat) krijg je als er een klep niet meer goed afsluit - mogelijk verbrandt.
Bougie nr. 4 mooi wit? Staat cylinder 4 mogelijik te arm en daardoor verbranden kleppen.

Ik zou de lekverliezen laten meten en vast gaan sparen.

oldford 0
badge

14 jaar

Gisteren weer gezocht, al zoekende met een stotterende motor (op gas) handmatig gas staan te geven om hem aan de praat te houden.
Wel wat er toen gebeurde heb ik nog nooit mee gemaakt en eens was genoeg.....
Een knal (ongeveer 30 cm van m'n gezicht af). Het schrikeffect was behoorlijk. Een backfire! Luchtslang eraf en een flinke vuurbal. Jezus!
Ik had net nieuwe bougies gehaald en maar vervangen (je moet toch ergens beginnen), de 2e bobine vervangen (1 al gedaan).
Het lijkt wat beter te zijn, maar na de vuurbal net voor m'n gezicht lijkt het me toch maar verstandiger een bezoekje te brengen aan een prof.....wil graag morgen ook nog zien wat er in de wereld gebeurt.
Voorlopig maar even op benzine tot ik tijd heb voor een bezoekje.

wordt vervolgd

Lekverliezen, doel je dan op een compressiemeting? Ik ken iemand die zo'n ding heeft liggen, zal wel eens doen en de waarde hier vermelden.

rijo 0

14 jaar

Nee, lekverliezen is net even iets anders. Dat doe je door luchtdruk op een cylinder te zetten en te meten hoeveel procent van die lucht er verdwijnt.
Als het veel is dan kun je horen waar de lucht naar toe gaat. Inlaatspruitstuk - lekke inlaat klep - Uitlaatspruitstuk - lekke uitlaatklep.
Oliepeilbuis of carterventilatie - langs de zuigers naar beneden.

Backfire op gas gebeurt omdat er gas in het inlaat spruitstuk staat dat ontstoken wordt.
Vaak is dat een gevolg van een lekke klep.

oldford 0
badge

14 jaar

OK

Moet, om dit drukverlies te meten, de motor c.q. zuiger in ene bepaalde stand staan? ik neem aan van wel, om te voorkomen dat een klep geopend staat, maar hoe zie ik dat (het gemakkelijkste)?

Hoeveel bar druk moet er op de cilinder gezet worden?

Jaja, er zou dus gas terug kunnen stromen via de evt lekkende inlaatklep terug het inlaat spruitstuk in.

Maar even brainstormend, als er een klep of zuiger zou lekken zou dit ook compressieverlies moeten betekenen, in vergelijking met de andere, toch? Of staat het compressieverlies niet in verhouding met lekverlies?

Even voor m'n beeldvorming. heeft dit type motor hydrolische klepstoters? Heb namelijk ook het idee dat ze wat te luidruchtig "tikken", moeten ze misschien gesteld worden?

rijo 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.