Renault Laguna: "Straaljagergeluid"......

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

Mijn Laguna geeft nu steeds luider een soort Straaljager geluid, het lijkt van achteren te komen.

Het treedt op bij ca. 90 km/u, langzamer en sneller hoor ik het niet meer.
- koppeling intrappen tijdens het geluid: geen verschil
- scherpe bochten naar links en naar rechts (bv. bij rotondes): geen verschil
- andere versnelling: geen verschil.

Ik dacht zelf aan de lagers, heeft iemand een idee?

Rob.

rob9958

Geplaatst door rob9958 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Denk ook wiellager

rob9958 (0), 17 jaar geleden

Sjaak,

Kan ik dit zelf eenvoudig constateren? En wat kost de vervanging ongeveer?

Rob.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

geen cuppende achterbanden??? kunnen ook heel verschillende geluiden geven.... makkelijk zelf te checken, ga eens met de vlakke hand over je loopvlak van je achterbanden, voelt dit hakerig?? dan weet je meteen waar het straaljagertje vandaan komt...

rob9958 (0), 17 jaar geleden

Arie,

Ja, je hebt gelijk. Laatst is dit bij het bandenbedrijf al geconstateerd dat de banden behoorlijk "gecupped" zijn. Overigens zijn ze achter ook aan de buitenkant nogal scheef afgesleten. Dit zou komen van het nogal nadrukkelijkke toespoor van de Laguna.

Maar, kan dit geluid van het cuppen dan zo binnen 2000km ontstaan? Ik heb nl. dit geluid nog nooit gehoord daarvoor. Wel is het volgens mij eerst zacht begonnen en wordt het de laatste tijd steeds harder. Als het zo zou zijn gaat het wel erg ten koste van het comfort, de auto was nl. eerst heel stil.

Rob.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

als de banden al "behoorlijk" gecupt zijn.... is verder zoeken niet nodig........ vervang die banden maar en jouw straaljager rijdt dan weer muisstil...

AS1 (105), 17 jaar geleden

"Maar, kan dit geluid van het cuppen dan zo binnen 2000km ontstaan?"

2000 km is wel heel snel maar ik weet er alles van. :-(
Bekend probleem met de Laguna I. Het komt trouwens door de behoorlijke negatieve wielvlucht. De banden staan boven verder naar binnen. Achteraanzicht: / \
De blokken van de band krijgen een zaagtandvorm. Dat kun je ook met het oog zien.

Ik heb dat onder controle door de banden, die niet richtingsgebonden zijn, elke 5000 km kruiselings te verwisselen. Daarmee wordt beginnend scheef afslijten teniet gedaan zodra de banden weer naar voren verhuizen.
Maar in jouw geval zou het nog vaker moeten. Elke 1000 km ofzo maar dan sta je misschien elke week wielen te wisselen. :-)

rob9958 (0), 17 jaar geleden

Dat dit zo was bij de Laguna I wist ik maar ik heb een Laguna II....

En dat is meteen het lastige bij het verwisslen van de banden: de band zelf is a-symetrisch en er zit een plaatsafhankelijk bandenspanningsensor op!

Ik ga voor de zekerheid toch maar eerst langs de dealer om de lagers te laten controleren en als deze goed zijn langs de bandenboer....

Rob.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Waarom hebben die Laguna's zo'n wonderlijke wielgeometrie? Komt dit bij andere modellen/merken ook voor?

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

dit heeft met de wegligging/stabiliteit te maken... veel merken hebben dit.

AS1 (105), 17 jaar geleden

[quote=rob9958]er zit een plaatsafhankelijk bandenspanningsensor op![/quote]
Dan heb je zeker ook vier reservewielen ;-)

[quote=rob9958]Het treedt op bij ca. 90 km/u, langzamer en sneller hoor ik het niet meer.
- koppeling intrappen tijdens het geluid: geen verschil
- scherpe bochten naar links en naar rechts (bv. bij rotondes): geen verschil[/quote]
Dus jij neemt rotondes met 90 km/u ?!

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=AS1]Dus jij neemt rotondes met 90 km/u ?![/quote]
Bij straaljagergeluid hoort dito rijstijl!

rob9958 (0), 17 jaar geleden

Leuk heren.....maar laten we het serieus houden.

Ik ben in ieder geval blij met de gedane suggesties en hopelijk hebben anderen hier ook wat aan.

Rob.

rob9958 (0), 17 jaar geleden

Vandaag langs de dealer geweest; het bleken toch de achterwiellagers te zijn! Maar omdat het nog niet zo "erg" is, besloten om dit te laten vervangen bij de komende APK over 2 maanden.

Wat mij wel weer opviel is dat er niet alleen het lager moet worden vervangen maar een deel compleet met remschijf!! En omdat je niet aan één kant een schijf moet vervangen dus aan beide kanten. En dan ook maar meteen de remblokken.... Kosten: 405 euro!

Leuk weer van Renault :-(

Rob.

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

ga eens winkelen ben je een stuk goedkoper uit

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

??????, dat je een complete naaf moet vervangen bij sommige merken was mij alwel bekend, maar compleet met remschijf ?????, das nieuw.

Inderdaad, even shoppen, waarschijnlijk kom je wel goedkoper uit.

Groeten Marcel

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

het is idd een schijf met lager maar dan nog even shoppen

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Is wel vaker bij Renault, sterker nog, los lager kan wel maar kost bijna net zoveel als setje met schijven eraan.
Even informeren bij de automaterialenzaak, levert het lager waarschijnlijk los en goedkoper.

ejnn (0), 17 jaar geleden

Een leuk idee of het kan?. Kun je de achterwiellager niet uitpersen uit de nieuwe remschijf. Je kunt de remschijf met lager namelijk per stuk kopen. Dan hoef je de ander remschijf ook niet te kopen met nieuwe remblokken.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

wat is de reden dat je de remschijf aan de andere kant ook moet vervangen ? Zoveel verschil in remwerking zal er toch niet zijn ? Van de andere kant, misschien is het lager aan de andere kant ook niet zo best (zijn tenslotte even oud) en ben je zo problemen voor. Wat is trouwens de km stand van de auto? Sjaak

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

sjaak toch.....op remmen bezuinigen is een verkeerde zuinigheid...

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

een oude monteur, ( man is inmiddels met pensioen), heeft mij ooit verteld dat je het beste draagdelen, tractie en remdelen PER AS kunt vervangen. dus links een homokineet, dan rechts ook, links een schokdemper dan rechts ook, rechts een fuseekogel, dan links ook.

Dit zijn vitale delen, die meestal vlak na elkaar komen, dus alletwee tegelijk, vooral remdelen, ik wil het niet meemaken dat mijn auto alle kanten in gaat trekken, omdat 1 schijf nog eigenlijk best wel meekon. Ik zit er wel met vrouw en 4 kinderen in.

Groeten Marcel

Jeff5260 (0), 17 jaar geleden

[quote=rob9958]Vandaag langs de dealer geweest; het bleken toch de achterwiellagers te zijn! Maar omdat het nog niet zo "erg" is, besloten om dit te laten vervangen bij de komende APK over 2 maanden.

Wat mij wel weer opviel is dat er niet alleen het lager moet worden vervangen maar een deel compleet met remschijf!! En omdat je niet aan één kant een schijf moet vervangen dus aan beide kanten. En dan ook maar meteen de remblokken.... Kosten: 405 euro!

Leuk weer van Renault :-(

Rob.[/quote]
Onlangs schijven, incl. wiellager en ABS ring, gekocht bij Renaultdealer. kosten € 250

Remblokken bij automaterialenhandel kosten ongeveer € 40.

Groet Jeff

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.