Beste mensen,
Misschien dat jullie me kunnen helpen.
Mijn Renault maakt sinds kort een tak geluid bij het sturen in stilstand. De bekrachtiging moet het zwaar hebben anders takt die niet. De bekrachtiging doet het verder normaal, olie is op peil.
Het gaat zo. Je stuurt bv naar rechts of links en dan hoor je een vrij harde tak, en soms nog een tak. Het geluid is vrij hard en er is ook enkel de tak dus geen rare andere geluiden.
Het wordt wel wat erger maar het vreemde is dat het er plots was bij het achteruit rijden, echt van de ene op de andere dag.
Ik voel het op zich niet echt direct in het stuur.
Nu is het zo dat de binnenste stuurstang gewrichten wat los zitten, daar zit wat speling is, Zou daar dat geluid vandaan kunnen komen? De buitenste stuurstang gewrichten zitten er al een tijdje op en hebben in elk geval geen speling.
Komt iemand dit bekend voor en zou het kwaad kunnen?
Ik hoor het graag elke reactie is welkom.
Thx,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meest waarschijnlijk is een veerpootlager dat niet lekker meer loopt en dan bij doordraaien toch verspringt.
Kan niet direct kwaad, maar de veer krijgt extra belasting waardoor ie op den duur kan breken.
Het zijn goedkope onderdelen, maar monteren is vrij omslachtig met veerpoot demonteren d.m.v. veerspanners.
Laat iemand eens aan het stuur draaien en kijk ondertussen naar de veer boven het voorwiel links en daarna rechts.
Als je de veer ziet verspringen, dan zit het veerpootlager boven de veer bijna vast en dient worden vervangen.
1 jaar
Oké bedankt voor de reacties. Ik heb de veer bekeken en ik heb hem vastgepakt aan beide kanten. Maar ik zie niets verspringen en als ik hem vastpak voel ik ook niets raars. Je zou denken dat je dat moet voelen in de veer. Het geluid lijkt ook meer van beneden te komen. Ik heb een klein filmpje gemaakt maar krijg een server error als ik hem wil toevoegen. Ik voel het geluid wel in de stuurstang en op de onderdelen om de stuurinrichting bv een bout van het subframe. Ik zou dan denken dat het meer van beneden komt. Ik heb het filmpje ff gedeeld hoop dat jullie het kunnen zien:
https://photos.app.goo.gl/iV6ZhPEkZfmomj...
1 jaar
Uit spoorstang- of fuseekogels kunnen ook wel eens bijgeluiden komen, maar doorgaans hebben die dan ook goed merkbare speling...
Wiel opkrikken, en horizontaal en vertikaal heen en weer wrikken , als er ergens speling in zit, voel je dat duidelijk en met de hand erop ook waar en je kan dan aan vervanging gaan denken.
Hoi Beunhaas. Er is idd speling in de binnenste stuurstang gewrichten. Dus wat speling op 3-9 uur op het wiel. 12-6 uur niets van speling. Maar zou dat echt dit geluid geven? Ik wilde ze al vervangen maar kreeg ze niet zo snel los. Bij deze poging heb ik aan de stuurstang getrokken en je voelt daar wel speling op het binnenste gedeelte. Maar denk je dat het geluid van die speling kan komen?
1 jaar
Als je speling hebt op de binnenste spoorstangkogels, en je ziet kans om die te vervangen, dan gewoon doen, die dingen zijn niet duur, maar bij sommige auto's kom je er moeilijk bij en het is nogal eens onduidelijk hoe je ze losmaakt..
Heb je daar niet speciaal gereedschap voor nodig?
1 jaar
Dat zou best kunnen, maar mijn ervaring is dat het met wat improviseren ook wel lukt....
Je hebt er in principe speciaal gereedschap voor nodig.
Maar als je het stuur max naar 1 kant draaid dan komt de spindel met kogel net ver genoeg naar buiten om er van onderaf met een flinke tang er op te komen om de moer los te draaien.
Thx jongens het lijkt erop dat ik toch eerst de spoorstang moet vervangen om hem uit te sluiten. Dit gaat ff duren maar ik laat weten wat het resultaat is. Thx..
1 jaar
Scenic1 phase 2 dat wil ook onderlangs met een sokkentang.
Dat gaat lukken.. thx.. ik laat wat weten als ik zover ben.
1 jaar
Nou jongens ff een update. Stuurstangen vervangen stuureinden vervangen dus veel meer kan ik niet vervangen. En hij takt nog precies hetzelfde. Iemand nog een tip anders gaat die denk ik naar de sloop. Om nou de hele stuurinrichting bekrachtiging te vervangen dat gaat me een beetje ver. Misschien tikt er toch iets anders.
Trouwens een tip voor het losdraaien van die stuurstangen. Die zit vast met rode loctite dus die zit behoorlijk vast. Maak met een aantal lagen aluminium folie een hitte schild en houd 1 min een normale butaan vlam erop. Als die goed warm is draai je hem zo los.
Nou jongens ik hoor het graag.
1 jaar
Je kunt nog de kruiskoppeling bovenop het stuurhuis losmaken.
Blijft dan het geluid aanwezig dan zal het probleem in het stuurhuis zitten.
Daar is normaal gesproken gebruikt wel aan te komen.
1 jaar
Dank je AS1 ik zal er eens naar kijken. Het subframe zal er wel vanaf moeten ben ik bang al je het hele stuurhuis vervangt. Of niet?
1 jaar
Beste automakkers. Ik heb besloten om de auto weg te doen. Bedankt voor het meedenken en tot de volgende.
1 jaar
Ik wil toch nog ff wat extra info melden. Ik heb de auto nog niet weggedaan lang verhaal maar oké. Ik heb inmiddels de stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen voor dexron III olie van het merk bolk van mister auto. Toen viel me op dat het tikken telkens minder werd en het is zelf nu helemaal weg! Echter!!! nu heb ik weer ontdekt dat deze olie uit het systeem lekt. Er lijkt dus iets mis met de keuze dexron III. Maar mijn theorie is dat het lekken van de olie (deze heeft immers ook smerende eigenschappen) het tik probleem heeft verholpen. Het heeft wel ff geduurd voordat hij helemaal niet meer tikt maar minder tikken was al snel merkbaar. Dit zou misschien een manier kunnen zijn om het stuurhuis nieuw leven in te blazen, gevolgd door de juiste vloeistof. Het systeem heeft nooit gelekt en ik heb dat nooit bijgevuld in de 10 jaar dat ik deze auto heb gehad.
11 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar