close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: Te hoge CO,CO2,O2 en lambda waarden bij apk

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6E

Bij een voorkeuring voor de apk, bleek dat alle waarden zoals vermeld veel te hoog waren.
De meting is gedaan met warme motor.
Wanneer de motor hoger in toeren komt worden de waarden zelfs nog slechter.
Men vertelde dat de kleppen gesteld moesten worden, echter had ik deze pas geleden afgesteld { inlaat 0,10 mm en
uitlaat 0,25 mm koud.}
Ik heb een compressiemeting gedaan met warme motor en deze kwam uit op : Cil.1=14bar,Cil.2=14bar,cil.3=14+bar en Cil.4=14bar.
De auto heeft 231000 km gelopen.
Het lijkt mij dat met de kleppen en de zuigerveren niets aan de hand is , maar dat ik deze fout moet zoeken in b.v.
een defekte cat. of eventuele sensoren.
Wie kent het probleem en kan mij helpen.
De garage wist het niet en moest gaan zoeken,maar ik heb hier niet veel vertrouwen in.

Geplaatst door

440cvt (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Te hoog CO en een te hoog lambdagetal is een lekke uitlaat, waardoor het signaal van de lambda verstoord wordt.
Weet je de exacte waardes nog?

oldford 0
badge

12 jaar

Ik weet de exacte waarden helaas niet meer,maar dat ze hoog waren weet ik wel.
Ik meen dat de Co op ongeveer 8 a 9 lag en de lambda waarde lag boven de 1.50 zover ik weet.
Maar het gekke is dat men bij de keuring geen lekkage in de uitlaat heeft ontdekt.

Maar als ik jou goed begrijp zou met het vervangen van de gehele uitlaat {incl.cat} het probleem opgelost zijn.
Trouwens lijkt jou de compressie juist?

440cvt 0

12 jaar

Nee. Het lek bevindt zich helemaal vooraan de uitlaat in de buurt van de lambdasonde.
Kan een scheurtje zijn in het uitlaatspruitstuk of een lekke spruitstukpakking of er zijn wat moeren losgelopen en het spruitstuk zit los.

Met een CO van 8 tot 9% loopt de motor erg rijk. Dan mag er geen zuurstof overblijven en krijg je een lambdagetal van 0,8 of daaromtrent.
Een lambdagetal van 1,5 of nog meer kan alleen als er heel veel zuurstof in de gassen zit.
Alleen die zuurstof zou in de motor al verbrand zijn, dus die moet ergens anders vandaan komen.

Wat doet je brandstofverbruik op dit moment? Dat zou ook aanzienlijk hoger moeten zijn met deze symptomen.

oldford 0
badge

12 jaar

Slangetje mapsensor niet kapot?
Deze zit als je voor de auto staat rechts tegen het schutbord.
zwart kastje met meestal groene stekker met 3 kabels en een slangetje naar het inlaatspruitstuk.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Wat jij zegt kan ik begrijpen, de lambda sonde meet bij een lek boven de sonde {bv. uitlaatspruitstuk of de aansluiting tussen het spruitstuk en de cat.} te veel zuurstof en denkt dat het mengsel te arm is , waardoor er meer brandstof wordt ingespoten.{ als ik het goed heb.}
Het brandsofverbruik is iets toegenomen maar niet zodanig dat de motor nu echt zuipt.
Ik zal op korte termijn gaan kijken naar het spruitstuk e.d.
Maar ik denk dat ik er toch ook maar een nieuwe cat. en lambdasonde onderzet ook al is dit niet direct nodig maar gezien de km stand lijkt mij dit geen overbodige luxe.

Weet jij toevallig wat de normale compressiedruk is van deze motor?

Al vast bedankt voor het meedenken.

Na de paasdagen laat ik zo snel mogelijk weten wat de bevindingen zijn.

Groeten

440cvt 0

12 jaar

Ik heb ondertussen het spruitstuk gedemonteerd,gecontroleerd,gereinigd en met een nieuwe pakking gemonteerd.
Wat mij hierbij opviel was dat er een van de bouten van de aansluiting tussen het spruitstuk en de uitlaat niet vast zat.
Het probleem zou hierdoor gekomen kunnen zijn.
Als ik het zo bekijk, lijkt het dat de schroefgaten in het spruitstuk M8 zijn, maar dan iets taps toelopend.
Weet iemand of dit klopt.
Bij het demonteren van de cat. viel mij op dat de bevestigingsbout waarmee de cat. is opgehangen los zat.
De rest van de uitlaat {welke trouwens nog ok was} heb ik ook gedemonteerd.
Het wachten is nu op de nieuwe cat. en de rest van de uitlaat + een nieuwe lambdasonde.
Hopelijk krijg ik dit vandaag binnen zodat het spul er vanavond onder kan.
Ik laat zo snel mogelijk weten hoe dit afloopt.

440cvt 0

12 jaar

De katalisator, middendemper , einddemper en lambdasonde zijn nu ook vervangen.
Tevens is de koelvloeistoftemperatuursensor en de mapsensor vervangen.
Ook diverse slangen nogmaals nagezien op scheurtjes en/of lekken.
Volgens mij is het probleem nog niet verholpen want ik ruik nog steeds aan de uitlaatgassen dat het mengsel veel te rijk is {ook op temperatuur} { ik heb hem nog niet laten testen op 4-gas,want niemand had tijd of wilde het voor mij doen}.
Ook is de motorloop tijdens de opwarmfase niet verbeterd.
Wanneer de motor goed op temperatuur is loopt hij wat mooier, maar helemaal mooi rond loopt hij nog steeds niet.
Ik ga van de week de kleppen nogmaals secuur afstellen en de kleptiming controleren.
Wanneer iemand nog zinnige suggesties heeft hoor ik die heel graag.
Groeten en een goed weekeinde.

440cvt 0

12 jaar

de benzine druk regelaar zit met een vacuum slang aan het spruitstuk vast ,als de regelaar lekt loopt er benzine in het spruitstuk waardoor die veel te rijk wordt.
ff de slang los trekken en kijken of deze nat is van de benzine

abc 0
badge

12 jaar

Wat is je lambda waarde als je hem uitleest op een testkast?
Deze moet varieeren tussen de 100 a 900 Mamp.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Goede middag.
De bezine druk regelaar heb ik gecontroleerd,het slangetje was heel en was geheel droog.
Ik heb de co en lambda waarde helaas nog niet kunnen testen {zoals ik eerder al schreef}, maar ik kan ruiken en horen aan de motorloop dat het nog niet goed is, vooral in de opwarmfase.
Ik ga nu de kleppen nog stellen en de distributie controleren + de elektronische besturing nazien.{d.w.z. hoofdrelais
computer, bedrading e.d. op losse contakten controleren}
Graag jullie input wanneer voorhanden.

440cvt 0

12 jaar

Wordt een dure grap op deze manier je hebt al zoveel vervangen en is nog niet goed.


Laat de auto eerst een uitlezen en naar de waardes kijken en daar op beoordelen..

Ramjod 0
badge

12 jaar

Ja het wordt zo wel een dure grap,maar uitlezen zou ook wel eens geen resultaat op kunnen leveren omdat er ook geen storingsmelding van het motormanagement komt.
Het lijkt dat het motormanagement geen afwijking ziet, maar iets doet wat niet zou moeten.
Dit zou ook kunnen komen door b.v. een te lage of wissellende voedingsspanning o.i.d.
Daarom ga ik eerst alle mogelijkheden bekijken welke ik zelf zou kunnen doen alvorens de auto te laten uitlezen,
want een ieder weet dat men vooral bij Renault gelijk begint te tellen wanneer je voor komt rijden.
Wanneer het toch geld moet kosten wil ik eerst zeker weten dat ik het zelf niet heb kunnen vinden.

440cvt 0

12 jaar

Wat je nu allemaal hebt vernieuwd is lekker goedkoop !

Ramjod 0
badge

12 jaar

Ik heb gisterenavond het werkplaatshandboek voor deze auto gedownload en kan nu metingen verrichten zonder de Optima 5800 en/of de SUS 1228.
Hierdoor weet ik nu wat en waar ik moet meten op bv de lambdasonde,koelvloeisoftemperatuursensor en map-sensor.
Het gevaar bestaat natuurlijk wel dat de computer defekt is en ik weet niet of een computer uit een sloopauto voor deze auto gebruikt kan worden vanwege de unieke startonderbreker code e.d..
Misschien dat iemand dit weet.
Het liefst repareer ik de auto zelf i.v.m. de hoge kosten bij een Renault-dealer of andere garage want zo gefortuneerd ben ik niet .
Natuurlijk was hetgeen ik tot nu toe gedaan heb ook niet goedkoop,maar een nieuwe kat. en lambda sonde moest dan toch wel, ook al vanwege het feit dat een kat. meestal maar 150000 km mee gaat.
Wellicht kan iemand mij vertellen of een computer uit een andere soortgelijke auto met eventuele aanpassingen in mijn auto past.{elektronisch}
Graag weer jullie input.
Groeten

440cvt 0

12 jaar

Een gebruikte computer gaat niet lukken.
Uitlezen bij de dealer kost je 35 Euro of zo.....

Heino4267 655

12 jaar

Dan heb je beide plipsleutels, uch en re inspuiting nodig uit een en de zelfde auto.
En chassisnummer voor evt noodcode startvergrendeling ooit te kunnen opvragen.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Goede morgen
Het vermoeden had ik al dat er een het een en ander mee vervangen moest worden wanneer ik de computer zou vervangen.
Maar ik heb ondertussen een aantal metingen gedaan op de lambdasonde,koelvloeistoftemperatuursensor, map-sensor en luchtinlaattemperatuursensor en deze zijn goed {spanningen en weerstanden die ik moet hebben zijn er} dit zou betekenen dat hiervoor de computer niet vervangen hoeft te worden.
Zou een dergelijke klacht ook door de ontsteking kunnen worden veroorzaakt?
De motor pakt vanuit stationair goed op en gaat vlot in de toeren zonder in te houden o.i.d., dus je zou denken
dat er met de ontsteking niets aan de hand is.
Maar vooral stationair in de opwarmfase loopt de motor niet mooi rond maar dit zou ook kunnen komen door een te rijk mengsel. {hij draait stationair ongeveer 500 tpm}
Dan heb ik nog een vraag: zou het kunnen zijn dat de computer moet worden gereset ? ik kan hier nergens iets over vinden.
Ik ga nu nog de kleppen stellen en hoop dat er nog iemand is die een goede suggestie heeft hoewel ik er toch aan begin te denken om hem uit te laten lezen.
Alvast bedankt voor het meedenken.

440cvt 0

12 jaar

Ik ben nogmaals bezig geweest met de stationaire loop van de motor. {+ de kleppen gesteld}
Wanneer ik de stekker van de stationair stel motor los trek, blijft de motor gewoon op hetzelfde toerental doordraaien, ik meende altijd dat de motor dan af zou moeten slaan.
Ik heb de werking van de stelmotor gecontroleerd,maar deze werkt en zit niet vast.
Ook reageert hij wanneer ik bij stationair toerental aan het stuur draai { de motor moet dan iets harder trekken i.v.m. de stuurbekrachtigingspomp} het toerental loop dan met ongeveer 200 toeren op.
Ik vraag me af of met reinigen van het gasklephuis het stationair lopen van de motor en tevens de co waarde zou kunnen verbeteren.
Wanneer iemand hier een antwoord op heeft zou ik dit graag horen.
ps. bougies en kabels ondertussen ook vernieuwd.

440cvt 0

12 jaar

Klopt de timing 100%?

Ramjod 0
badge

12 jaar

Timing klopt.
Vanavond het gasklephuis gedemonteerd gereinigd en gemonteerd.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is loopt hij nu mooier rond.
De motor trekt prima en klimt vlot in de toeren.
Zaterdag ga ik kijken of ik de co en lambda waarden kan laten meten.

440cvt 0

12 jaar

Alle inspanningen en kosten zijn niet voor niets geweest, co en lambda waarden zijn weer zoals ze moeten zijn.
Auto laten apk-keuren en goedgekeurd.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
GROETEN.

440cvt 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.