Renault Laguna: Toerental valt teveel terug

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Laguna valt soms teveel terug in toeren na het intrappen van de koppeling tijdens het afremmen voor een stoplicht of bocht.
Auto blijft net aan lopen en corrigeert dan tot ongeveer 900 tpm ,afslaan heb ik na vervanging gasklephuis (nog niet) niet meer gehad.

Rekeneenheid en kabelboom omlegging, BDP Sensor zijn ook al eens vervangen.
Wat zou het nog meer kunnen zijn is even mijn vraag.

Remi.laguna

Geplaatst door Remi.laguna (115) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Remi.laguna (115), 13 jaar geleden

Nog even ter aanvulling:

Als ik mijn auto start (koude start) en het toerental is ongeveer 1100/1150 tpm dan weet ik dat ik geen problemen krijg auto blijft stationair als hij warm wordt ongeveer 850/900 tpm draaien.

Maar als ik de auto start (koude start) en hij loopt gelijk 950/1000 tpm dan weet ik dat dit te laag is voor de koude start en krijg ik problemen dat het toerental teveel terug valt bij warme motor.

Dus is even mijn vraag:

Welk onderdeel zorgt er voor dat de auto bij koude start stationair harder loopt.
Is dit een sensor of doet het gasklephuis dit.

Hoor het graag.........

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Het regelen van het toerental bij stationair is een samenspel tussen meerdere sensoren, de motorcomputer en het regeldeel.
Toerental wordt geregeld door de motorcomputer door het regeldeel aan te sturen a.d.h.v. koelwater temperatuur en BDP-gever (voor het actuele toerental). Het regeldeel is een stationair steller (bij ouderwetse gasklep).
Als je al een drive-by-wire gasklep hebt weet ik het niet zeker. Dat kan ook via de gasklep gaan.

Als de koelwater temperatuur sensor te warm (verkeerd dus) aangeeft, kun je een te laag toerental krijgen bij koude motor.
Bij warme motor heeft die boven een bepaalde temperatuur geen invloed meer.

Andere regelgrootheden (aanpassingen) kunnen zijn het accu-voltage en het feit of de airco wel of niet ingeschakeld is.
Ook kan er anders geregeld worden als de auto rijdt. Daarvoor is dan een snelheidssignaal nodig.
Deze laatste aanpassingen worden niet door elke motor-computer gebruikt - hoewel verhoging bij ingeschakelde airco wel gebruikelijk is.
De verhoging geldt voor de basis opening van de stationair regelaar - soms ook voor het toerental.

Remi.laguna (115), 13 jaar geleden

Ik begrijp uit je verhaal dat er dus ergens een koelwater sensor zit,die misschien wat minder wordt waardoor deze soms een verkeerde temperatuur meet.

De rest in je verhaal is allemaal vernieuwd dus ga ik er vanuit dat dit goed is......

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Even herhalen: Bij warme motor heeft die (koelwater temperatuur) boven een bepaalde temperatuur geen invloed meer.
Een defecte koelwater temperatuur sensor is in ieder geval niet het hele verhaal.

Zit er een airco in? Gebruik je die ook altijd?

Vernieuwen van onderdelen zegt ook niet altijd alles. Voor hetzelfde geld zit er een probleem in de bedrading.
En een klein deel van die bedrading zit in je motor-computer.
Zijn alle betrokken stekkers al eens gecontroleerd op corrosie, los zittende pennen e.d.?

Remi.laguna (115), 13 jaar geleden

Er zit inderdaad climate control in maar die is nog niet veel in gebruik geweest de afgelopen tijd.

Gasklephuis en de stekker op het gasklephuis zijn recent vernieuwd.
Of de dealer de overige stekkers heeft na gekeken zou ik zo niet weten.

Rekeneenheid onder accubak en nieuwe bekabeling zijn in 2007 vervangen.

Wat bedoel je met los zittende pennen?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

De contact-pennen die IN de connectors zitten. Als een pen een stukje terug gedrukt is, maakt het ook slecht contact.
Stekker op het gasklephuis valt denk ik af.

Welk deel van de bekabeling is er omgelegd of vervangen?

Remi.laguna (115), 13 jaar geleden

Het deel vanaf de rekeneenheid (onder accu bak) tot aan het gasklephuis hebben ze vernieuwd en omgelegd ivm interferentie problemen,waar de laguna nogal last van heeft.

Remi.laguna (115), 13 jaar geleden

Vandaag contact gehad met de dealer en ze gaan donderdag de koelwater sensor vervangen,en de bedrading op corrosie controleren.

Zou verder niet meer weten wat er nog meer vervangen kan of moet worden betreffende dit probleem.


Dus al het advies is welkom......

't garagistje (0) PRO, 13 jaar geleden

Mocht je ten einde raad zijn, kan je een herprogrammatie overwegen.
Soms kan een aangepaste software strategie een oplossing bieden.
Voor zover ik weet zou dit makkelijk te doen zijn voor je wagen.
Een herprogrammatie is geen magische oplossing voor alle moeilijke problemen. Je weet nooit dat er een aanpassing in strategie toerental bestaat.
Ik herinner mij een megane diesel die stilviel bij intrappen koppeling (na afremmen motor) en de oplossing was herprogrammeren.
mvg

Remi.laguna (115), 13 jaar geleden

Ik weet wel dat ze nog niet zo lang geleden een software update hebben uitgevoerd en het gasklephuis is natuurlijk recent vervangen en ingeleerd met de nieuwste updates.

Weet niet of deze software update gelijk staat aan het opnieuw herprogrammeren.

Ik heb het volgende lijstje gemaakt voor de dealer ook n.a.v. van Oldford


Stekkers controleren op corrosie en los zittende pennen.
ECU controleren op Corrosie.

Koelwater sensor vervangen.
Herprogrammering van de software indien niet al gebeurt.
Elektronisch gaspedaal sensor nakijken


Laatste redmiddel ECU Vervangen (maar die is in 2007 bij km stand 94500 al vervangen dus sluit ik die vooralsnog even uit)

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

als het goed is zit hier nog een stappenmotor op, deze gaan nog wel eens defect. kijk deze eens na

Remi.laguna (115), 13 jaar geleden

Kan me vergissen,maar volgens mij zit die er niet op.

Remi.laguna (115), 13 jaar geleden

Uiteindelijke oorzaak was een zeer slecht aangelegde omleiding van de rekeneenheid (ECU) naar gasklephuis,deze was slecht gesoldeerd en bedrading zat dubbel.

Daar de auto volgens onderhouds boekje altijd bij de dealer in onderhoud is geweest,zou ik haast denken dat deze ook de wan prestatie veroorzaakt moet hebben.
Maar de dealer waar de auto tot 100.000 km in onderhoud is geweest geeft wel aan de ECU en gasklephuis te hebben vervangen,maar niet de omleiding.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.