Renault Clio: Toerental/reactie probleem

Bouwjaar: 2000

E7j motor 1.4 (geen 1.4i !), 88 dkm.
Had een tot nu toe lekker fit 1.4 motortje. Maar nu:
Als ik rij op een constant toerental dan houd hij op een gegeven moment in en ik kan trappen op het gas wat ik wil maar accelereert niet meer, maar slaat niet af. Op een geven moment pakt hij hem weer op, of ik trap mn koppeling in, geef gas en laat de koppeling weer opkomen.

Bij stationair toerental doet hij ook raar en wel het volgende:
eerst draait hij een tijdje normaal en dan zakt het toerental in tot 600, 700 toeren en sputtert dan, maar slaat absoluut niet af. geef ik dan een klein beetje gas (een klein pulsje) dan pakt hij hem direct weer op en zakt dan terug naar normale stationaire toerental OF hij blijft hangen op 1500 toeren. soms blijft hij ook uitzichzelf gas geven van 1500 naar 1800 toeren. ik wordt er helemaal gek van en de kosten lopen al erg op.
wat is vervangen: bougies 20000 km geleden, brandstoffilter, luchtfilter. een flesje brandstof systeem cleaner is er al door heen gegaan.
bougies kunnen het niet zijn omdat de storing er ineens in is gekomen en dat hij wel even normaal kan draaien en soms dat ook tijden doet. klepspeling kan het niet zijn, omdat de motor het soms ook gewoon doet, zelfde geldt voor de bobines lijkt mij.....
brandstofpomp is gecontroleerd en doet het gewoon. verder zijn alle elektische verbindingen gecontroleerd en tijdens de klacht zijn er aan alle stekkers gejutterd en op sensors getikt met een schroevendraaier maar de klacht ging tijdens dit niet weg.

de klacht komt er ineens in en soms loopt de motor normaal. Ik zie het niet in het mechanische gedeelte of injectors omdat de motor het soms wel gewoon doet. ik denk iets aan een sensor die soms een valse waarde uitgeeft aan de regeleenheid. maar ja?.....welke?

idee alstublieft, ik hoop op een (ervaren)(renault) monteur die deze klacht herkend.

michel318

Geplaatst door michel318 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

michel318 (0), 18 jaar geleden

"schijnbaar" is het de lamda sonde na nog een keer ingelezen te hebben (eerst sloeg de regeleenheid niks op). stekker bekeken en bleek gecorrodeerd te zijn, schoongemaakt en gebypassed, klacht er nog steeds in. tijdens draaiende motor geeft de lambda sonde meestal o mV uit, zodra je gaat gas geven komt hij niet hoger dan een paar hoderd mV en is het voltage gedrag een wirwar van waarden (het hoort te schommelen tot 800mV naar 0 heb ik van horen zeggen). bekend bij iemand? wat is het normale mV gedrag van een lambda sensor? is ie kapot?

michel318 (0), 18 jaar geleden

getverdemme, de klacht is terug gekomen. wat is dit nu weer? bij uitlezen geeft hij "lambda circuit". de bedrading van regeleenheid naar lambda sensor is goed en de lambda sensor is vervangen. wat is er nou toch aan de hand?
vraag: komt een auto door de apk heen als de regeleenheid in het noodprogramma draait? iemand? (hij moet volgende maand in de apk)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.