close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: Topsnelheid steeds lager Clio diesel 1999

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Wie heeft ideeën over de reden dat de topsnelheid van de Clio in 3 maanden tijd is verlaagd van 172 naar 146 op de teller? (werkelijke snelheid zo'n 7% lager)
In maart dit jaar op de autobahn ging de snelheid nog (zowel heen als terug) tot 172 km/u en nu lijkt de auto langzaam vermogen te verliezen waarbij de topsnelheid nu niet meer boven de 145 wil (bult af, wind mee etc misschien 150), maar toch een aanzienlijk verschil dus. Nu is 145 op de teller nog steeds prima in NL, echter wordt inhalen steeds meer een 'aanloopje' nemen en ben ik bang dat het misschien over een half jaar nog erger wordt..

De volgende zaken heb ik al geprobeerd:
- reinigingsvloeistof voor de injectoren (2 x een bus reiniger bij de brandstof ingegooid)
- luchtfilter vervangen
- brandstoffilter vervangen
- bandenspanning controle

De motor loopt naar mijn idee nog identiek aan in maart en dat is vrij soepel. Hij slaat nooit af, loopt stabiel stationair, wisselt nooit spontaan in toerental.

Iemand een idee? Misschien goed om te vermelden: de auto is niet veel meer waard, dus alle dure opties van proberen lijken niet zinvol meer..

Alvast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst door

hpwittingen (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hans, wat is de kmstand?
Brandstof pomp opnieuw afstellen? Levert ook de juiste druk? Disriem ook op tijd?
Maar wat ik denk is 1/2 verstuivers te veel lekken retour brandstof geven. Lees niks over hoger brandstof verbruik.
Je zegt zelf dure opties niet proberen ivm kosten bla bla.
Een tip ga dan meten de verstuivers en of pomp. In plaats van klakkeloos troep te v.v.
meting kost mischien wat geld maar dan weet wel zeker.
Succes ermee.
Gr jw

j@n-willem 0
badge

10 jaar

Check of de gaskabel de hevel ook daadwerkelijk tegen de aanslag trekt als je het gaspedaal volledig indrukt.


Maar meest waarschijnlijke oorzaak zal de klepspeling van de inlaatkleppen zijn (0.20 mm.) en/of een dichtgekoekt inlaatspruitstuk veroorzaakt door de egr.

Henk Nobach 0
badge

10 jaar

Bedankt voor het meedenken beide! Ik zal eerst deze punten bij langs (laten) lopen, dan zal ik laten weten of het geholpen heeft!

En nog als antwoord op Jan-Willem, hij heeft zo'n 230.000 gelopen al en de distributieriem is 35.000km geleden vervangen. De andere opties zijn nog niet geprobeerd!

hpwittingen 0

10 jaar

Al enige vorderingen?
Gr jw

j@n-willem 0
badge

9 jaar

Beste JW en Henk,

Het probleem is voor een klein deel opgelost. Voor nu is het in ieder geval prima. Ik heb de hevel van de gaskabel gecontroleerd en deze kwam net niet helemaal meer tegen de aanslag aan (scheelde ong. 2mm), zoals Henk aangaf. Dit heb ik zelf kunnen verhelpen, waardoor de hevel nu weer maximaal de aanslag haalt bij volledig gaspedaal intrappen. Daarmee gaat de auto nu zo'n 5 km/u harder.
Ik onthou jullie andere ideeën, vooral voor het geval dat de snelheid toch weer gaan terugzakken. Bedankt voor het meedenken!!

gr Hans Peter

hpwittingen 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.