Na de auto weggebracht te hebben voor een apk, grote beurt, een nieuw set winterbanden en een paar dagen later uitlijnen, heb ik te maken met een soort van trillend stuur wanneer ik m een klein stukje naar links of rechts draai. Al vanaf lage snelheden en dus enkel merkbaar bij het nemen van flauwe bochten of het verwisselen van rijbaan op de snelweg. Hoe hoger de snelheid, hoe erger de trilling. Ik hoor verder geen bijzondere geluiden en zolang ik rechtdoor rij heb ik nergens last van. Stuur trilt niet op en neer, maar het is meer alsof hij een beetje stottert, je ziet en voelt em over een afstand van een paar mm naar links en rechts "trillen".
Ik heb de banden nogmaals opnieuw laten balanceren. Hier kwam ik erachter dat er rechtsvoor een slag in de in velg zat. Deze velg heb ik vervolgens verwisseld met rechtsachter, maar het probleem is nog steeds aanwezig.
De banden zijn wel iets aan de grote kant voor een Twingo uit 97. 165/65 R14, Uniroyal MS Plus 6.
Daarnaast was er bij het uitlijnen problemen. De spoorstang zat muurvast. Deze hebben ze vervolgens met een gasbrandertje verhit om m weer gangbaar te maken. Kan hier iets mis zijn gegaan?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bandenmaat iets tegroot , volgens mij iets teveel.
Normaal is 145-70-13 of 155-65-13 zit althans onder de twingo van mijn dochter.
Dat de stuurkogel vast zit is niet vreemd , hebben ze bijna allemaal.
Als ze het op een normale manier warm gestookt hebben , gaat er niets fout.
Niet ergens speling , wat door deze grote wielen versterkt wordt.
Zal niet de eerste keer zijn dat ze gewoon uitlijnen met ergens een berg speling.
Heb je trouwens met of zonder stuurbekrachtiging.?
Klopt, origineel horen daar 13inch velgen onder. Bij aankoop destijds zaten er al 14inch velgen onder. Net als de types na 1998. oorspronkelijk bandenmaat voor een Twingo bij 14inch velgen is 155/65. De maat die ik nu heb past ook maar net. Groter hadden ze niet moeten zijn. Was de keuze van de monteur en ik wist op dat moment niet beter. Al viel het mij wel gelijk op dat deze een stuk dikker waren dan de banden die ik er eerst onder had.
Wat bedoel je met vastzittend stuurkogel?
Ik neem aan dat ie het op een normale manier verhit heeft. Of kan het zo zijn dat je met een gasbrandertje, bij niet goed opletten, in de buurt van bepaalde rubbers en dergelijke komt en daar schade toe kan brengen met dit probleem nu als gevolg?
Een aantal dagen hierna is de trilling mij namelijk pas echt gaan opvallen. Ik nam met 50km/h een flauwe bocht en om de een of ander reden had ik het stuur met 1 hand bovenaan lichtjes vast. Daarvoor merkte ik ook al een lichte trilling in een soortgelijke situatie, maar niet zo erg, bijna verwaarloosbaar, had ook nog niet op de snelweg gereden en heb het stuur normaal gewoon met 2 handen wat steviger vast in het midden. Als ik dat nu doe, voel ik de trilling nog steeds minder, maar omdat ik het nu weet ervaar ik die trilling hoe dan ook. Het is mij dus niet helemaal duidelijk of het probleem is ontstaan na het verhitten van de spoorstang, of dat het mij pas echt is gaan opvallen vanaf het moment dat ik zojuist beschreef, wat dan toevallig een aantal dagen na het verhitten/verstellen van de spoorstang plaatsvond. In ieder geval voor de bandenwissel had ik nergens last van.
Of ik stuurbekrachtiging heb durf ik eigenlijk niet te zeggen. Bij de 2de poging met het uitlijnen, na het gangbaar maken van de spoorstang, voor de zekerheid toch maar de motor laten lopen tijdens het verstellen.
11 jaar
Dat de stuurkogel vast geroest zit op her spoorstangeind, en daardoor eerst gangbaar gemaakt moet worden , voordat hij versteld kan worden.
Het kan natuurlijk , dat door de te grote wielen , je stuurgeometri dermate verstoord wordt , met dit tot gevolg, trouwens uitgelijnd op de normale wielen of op de te grote wielen.
2x verstuurd.
Ja, dat het mogelijk door de banden komt hoor ik inmiddels van meerdere. Maak me alleen een beetje zorgen om het verhitten van de spoorstang en het feit dat het mij daarna pas echt is gaan opvallen. Dat daar dus iets is mis gegaan.
Hij is uitgelijnd op de te grote banden. Dit vond enkele dagen na de bandenwissel plaats en het trillend stuur is mij nog eens enkele dagen later echt gaan opvallen. Dat maakt het zo vaag, de tijd tussen de verrichte aanpassingen en het ervaren van het huidige probleem. Ik kan het niet 1 2 3 aan iets linken.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar